וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השותפים בקבוצת שרם פודים קלנר עשויים להיפרד על רקע מתיחות ביניהם

אורה קורן

24.7.2003 / 7:16

מצבה העסקי של הקבוצה הורע בשנתיים האחרונות וכתוצאה מכך התערערו יחסיה עם בנק הפועלים; שרם: "אין שום מתיחות, איני מתכוון למכור את חלקי בחברה"



יצחק שרם הבהיר באחרונה למקורביו כי בכוונתו למכור את אחזקותיו בקבוצת שרם-פודים-קלנר (שרפ"ק) - כך אמרו אתמול מקורות בשוק ההון. לדבריהם, שרם מעוניין זה כחודשיים למכור את אחזקותיו, אך מתקשה למצוא קונה. בתגובה הכחיש אתמול שרם כי בכוונתו למכור את המניות. לדבריו, באחרונה אף הזרים כספים לקבוצה, דבר שמעיד כי אינו מעוניין למכור את אחזקותיו בה.



לדברי כמה מהמקורות, שרם אמר למקורביו: "נמאס לי, אני רוצה למכור ולצאת מהעסק ולפתוח דף חדש". המקורות הוסיפו כי היחסים בין שלושת המנהלים השותפים - יצחק שרם, אביגדור קלנר ויאיר פודים - נהפכו מתוחים על רקע התוצאות העסקיות של הקבוצה. ההרעה במצב הקבוצה גרמה גם למתיחות ביחסי החברה עם בנק הפועלים, שבעבר היה המממן העיקרי של עסקיה.



בשוק ההון אמרו אתמול: "שרפ"ק נמצאת במצב רוח של מכירת נכסים, בעיקר נדל"ן". באחרונה מימשה הקבוצה אחזקות בחברות ד"ש ניהול תיקים, הזרע וטלדור.



שרם הכחיש כי היחסים בין השותפים מתוחים. לדבריו, קשרי החברות ביניהם נמשכים 25 שנה. הוא הוסיף כי באחרונה השתפר מצב הנזילות של פולאר ובקופתה כ-200 מיליון שקל - כך שלא צריכה להיות סיבה עסקית שתגרום למתיחות. חברת מעלות נקטה צעד יוצא דופן לפני חודשיים כשהפחיתה ב-5 דרגות את דירוג האשראי של חברת פולאר השקעות, שהיא החברה המרכזית בקבוצת שרם-פודים-קלנר. ההחלטה להוריד את הדירוג ל-BBB, היא ביטוי להידרדרות במעמד הקבוצה במשק. גם אביגדור קלנר הכחיש כי היחסים עם שרם התערערו: "אנחנו חברים טובים ואין סיכוי שנריב".



שרם מחזיק 17.89% משרפ"ק העוסקת בניהול חברות וקרנות השקעה ובייעוץ פיננסי. שווי השוק של שרפ"ק הוא 143 מיליון שקל, ושווי השוק של אחזקות שרם מסתכם בכ-25.5 מיליון שקל. בשוק ההון העריכו אתמול כי משקיעים אחרים בשרפ"ק, שאינם מעורבים בניהולה, עשויים לרכוש את חלקו של שרם. הרוכשים הפוטנציאלים הם משפחת שטראוס המחזיקה 10.7% ממניות שרפ"ק, ורובין צימרמן, יהודי קנדי החי בישראל. צימרמן הוא המשקיע הגדול בחברה ומחזיק 18.2% ממניותיה. עם זאת, הוסיפו בשוק ההון, מצב החברה אינו מעודד משקיעים להשקיע בה. השותפים הנוספים בחברה, המעורבים בניהולה, הם קלנר ופודים. ההערכות הן כי אין ביכולתם לרכוש את חלקו של שרם.



שרפ"ק נחשבה בסוף שנות ה-90 סיפור הצלחה בשוק ההון הישראלי, בעיקר על רקע עסקות פיננסיות מוצלחות שהוביל שרם. בין השאר נהג שרם לומר כי הצלחותיו נובעות מכך שהוא מממש אחזקות ברווח סביר ואינו מחכה לרווחים מרביים - כפי שנוהגים משקיעים אחרים. בשלהי שנות ה-90 הוזכרה שרפ"ק בהקשר של כל השקעה מרכזית במשק, בכלל זה כמתמודדת על הפרטת בזק. משבר ההיי-טק, שהוביל להתכווצות שוקי ההון, הפתיע גם את שרפ"ק וצימצם מאוד את מרחב הפעילות שלה. ההאטה בתחומי נדל"ן ובתעשיות מסורתיות על רקע האירועים הביטחוניים, הוסיפה לפגיעה בתוצאות העסקיות של הקבוצה.



את 2002 סיימה שרפ"ק עם מכירות של 1.7 מיליארד שקל ובהפסד של 101 מיליון שקל. את הרבעון הראשון של 2003 סיימה עם מכירות בסך 434 מיליון שקל, לעומת 460 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2002; ובהפסד נקי בסך 9.4 מיליון שקל, לעומת רווח של 5.8 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2002.



הקבוצה נרכשה ב-96' על ידי אהרן דברת ושרם תמורת 1.1 מיליארד שקל, ושמה שונה לדברת-שרם. עם יציאתו של דברת מהשותפות ב-99', הצטרפו אליה פודים וקלנר כמשקיעים והחברה שינתה את שמה לשרפ"ק. הקבוצה חילקה עד היום דיווידנדים בסך 700 מיליון שקל, ושווי השוק שלה כיום הוא 143 מיליון שקל. בסוף הרבעון הראשון של 2003 הסתכם ההון העצמי של הקבוצה ב-165 מיליון שקל.



שרפ"ק פועלת באמצעות חברות בנות בהן לידר החזקות והשקעות, הפעילה בשוק ההון בהנפקות ובהשקעות בחברות; אורדן תעשיות המרכזת את השקעות הקבוצה בתעשייה המסורתית; פולאר השקעות המרכזת את השקעות הקבוצה בתחומי תקשורת, מדיה, היי-טק ונדל"ן; קמור העוסקת בין השאר ביבוא רכב וספנות, ובסר אירופה העוסקת בהשבחת נדל"ן במזרח אירופה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully