וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחברת השקעות מובילה לחברה מתפוררת מהדרג השני

יורם גביזון

24.7.2003 / 8:02

בתום מחצית השנה הטובה שידע שוק ההון בשנים האחרונות, נסחרת פולאר השקעות במחיר הנמוך ב-43% מהונה העצמי. בעתיד תתרכז בגיוס מקורות לשרת את התחייבויותיה לבנקים



חברת מעלות נקטה צעד יוצא דופן לפני חודשיים כשהפחיתה ב-5 דרגות את דירוג האשראי של חברת פולאר השקעות , שהיא החברה המרכזית בקבוצת שרם-פודים-קלנר .



ההחלטה להוריד את הדירוג לדירוג -BBB, שמעידה גם על טיב המעקב של מעלות, היא ביטוי להידרדרות במעמדה של שרם-פודים-קלנר במשק, ומה שמכאיב יותר לשרם - בשוק ההון.



יצחק שרם רכש את השליטה בפולאר השקעות (יחד עם שותפו לשעבר אהרון דברת) באוגוסט 96', והצהיר כי הוא חוזר לעסוק במיומנות העיקרית שלו, ניהול קונצרן. שרם התייחס אז לתקופה שבה ניהל יחד עם דברת את כלל ישראל.



כיום, 7 שנים לאחר שנטל לידיו את ניהול החברה, פולאר השקעות (לשעבר פועלים השקעות) שונה בתכלית מחברת ההשקעות שקיבל, שלא לדבר על חברת ההשקעות הדומיננטית שהיתה בעבר כלל ישראל. אך סמלי הוא שבנק הפועלים, שממנו רכש שרם את השליטה בחברה, מגלה התלהבות מועטה לתת אשראים לפולאר השקעות.







שרם עומד כיום בראש חברת השקעות שנסחרת בשווי של 163 מיליון שקל (37 מיליון דולר), כ-43% מהונה העצמי. פולאר השקעות לא השתתפה בגאות הגדולה בשוק המניות ב-2003. המניה עלתה ב-12%, לעומת עלייה של 30% בשוק כולו. בימים כתיקונם שוק מניות עולה הוא כשמן בעצמותיו של שרם, אבל כיום העליות בשוק הם רק הזדמנות טובה יותר למכור נכסים ולהקטין את מצבת החובות. שרם אכן עשה זאת. פולאר השקעות מכרה את אחזקותיה בחברת הזרע ג'נטיקס וטלדור, ושיחררה מעט את הלחץ הפיננסי של החברה. שרם נאלץ להיפרד גם מחברת דברת שרם ניירות ערך והשקעות; אותה חברה שהקים עם שותפו דברת כשעזב את קונצרן כלל בתחילת שנות ה-90.



מכירתה של חברה זו מסמלת את תהליך ההתפוררות של הקבוצה, שנפרדה בשנה האחרונה משאול קוברינסקי, אולי המנהל היחיד בקבוצה שצמח בתעשייה.



דרכה של פולאר השקעות לדירוג של -BBB נסללה בעסקת בעלי עניין שערורייתית - רכישת חברת הנדל"ן קלדש במחיר מנופח מבעלי השליטה ואחרים במחצית השנייה של שנות ה-90.



גורם אחר להרעה במצבה הפיננסי של החברה היו השקעות גדולות בהיי-טק שנמחקו בזו אחר זו בשנים האחרונות. גם האמון והאמצעים ההוניים העצומים שהעמידו שרם, פודים וקלנר בידי רימון בן שאול לא הניבו פירות. בן שאול, לשעבר מנכ"ל כלל תעשיות, מנהל כיום חברה שמחזיקה בתערובת לא ברורה של חברות סטארט-אפ, בחברות תעשייתיות שנקנו מכונס נכסים, וכן בהשקעות פיננסיות.



סיכוייה של פולאר השקעות לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות בסכום כולל של 900 מיליון שקל השתפרו בעקבות מכירת הזרע וטלדור, אבל קשה לראות מה יסיט את החברה מהמדרון שבו היא מצויה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully