וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וורלדקום/MCI: נחקרת בחשד להונאה עסקית של מאות מיליוני דולרים

דפנה מאור

27.7.2003 / 8:46

MCI נחקרת ע"י הרשויות בחשד כי הונתה חברות טלפון אחרות בעשור האחרון, דיווח "ניו יורק טיימס"; נתונה היום בשלבי התארגנות אחרונים תחת הגנה מפשיטת רגל



MCI, לשעבר וורלדקום, נחקרת בחשד כי הונתה חברות טלפון אחרות בהיקף מאות מיליוני דולרים במשך קרוב לעשור, כך דיווח "ניו יורק טיימס" במהדורת סוף השבוע. MCI נתונה היום בשלבים אחרונים של התארגנות תחת הגנה מפשיטת רגל, לאחר שחשפה הונאה חשבונאית של 11 מיליארד דולר.



MCI היא חברת שיחות החוץ השנייה בגודלה בארה"ב, והחקירה נגדה מתמקדת בבדיקת חשד כי "הסוותה" שיחות חוץ כשיחות מקומיות כדי להימנע מתשלום דמי גישה לחברות טלפוניה מקומיות בארה"ב.



תשלום דמי הגישה הוא העלות היחידה שיש ל-MCI על העברת שיחות ותקשורת נתונים. החקירה מתבססת בעיקר על מסמכים פנימיים של החברה, אשר נמסרו על ידי מנהלים לשעבר בחברה ועל ידי חברות מתחרות, ביניהן AT&T ,SBC ו-ורייזון.



חברות שיחות החוץ נדרשות לשלם דמי "התחלה" ו"סיום" לחברות הטלפוניה המקומיות הפועלות בקצה של כל שיחה. עלות זו היא כ-2-3 סנט לדקה עבור שיחה בין מדינות שונות בארה"ב. למשרד המשפטים ישנן הוכחות כי MCI "הלבינה" שיחות באמצעות חברות טלפון קטנות, ואף ניתבה מחדש שיחות מקומיות דרך קנדה, כדי להמנע מתשלום דמי גישה. במקרים אחרים ניתבה מחדש שיחות דרך ספקיות שיחות חוץ אחרות.



טכנאים לשעבר ב-MCI אומרים כי היו נתונים תחת לחץ להפחית ככל האפשר את עלות הגישה, וכי מסמכים רשמיים התייחסו לשיטות כאל "פרויקט אינוויידר" ו"פרויקט סקורפיון". מהנדס לשעבר ב-MCI אמר ל"ניו יורק טיימס" כי היה ידוע לכולם "שאנחנו מרמים את בל אטלנטיק (היום ורייזון)". לדבריו נאמר לעובדים כי ישנה פרצה חוקית המאפשרת לבצע תרגיל זה, אולם כדי להסתירו התבצעו שינויים בקצב העברת התעבורה.



שוק דמי הגישה גילגל מחזור שנתי של 3 מיליארד דולר בשנים האחרונות. לפי הערכות הקטינו שיטות הניתוב של MCI את חשבון הגישה שלה בסכום העשוי לעלות על מיליארד דולר.



הונאה חדשה או מהלך של המתחרות?



MCI קיבלה צו זימון בשבוע שעבר, למסירת מסמכים. לדברי בכירים בחברה, האישומים אינם מבוססים, והחקירה היא יוזמה של מתחרותיה של MCI, המנסות לשבש את הליכי ההתארגנות של החברה.



בית משפט פדרלי אישר את תנאי הפשרה של וורלדקום עם בעלי המניות שלה. תחת תנאי ההסכם הסופי, יזכו בעלי המניות של החברה לפיצוי בגובה 750 מיליון דולר - סכום הגבוה ב-50% מ-500 מיליון הדולר שהיו אמורים לקבל ע"פ תנאי ההסדר הקודם. שליש מן הסכום, 250 מיליון דולר, יתקבל בצורת מניות ב-MCI, גלגולה החדש של החברה, המצפה לסיים את התארגנותה תחת פשיטת רגל בסתיו הקרוב.



MCI הגישה בקשה לפשיטת רגל ביולי 2002 לאחר שדיווחה על הונאה חשבונאית עצומה, שתפחה במרוצת הזמן עד ל-11 מיליארד דולר. פשיטת הרגל של החברה מחקה לחלוטין את שווי מניותיה, שהגיעו בשלב מסוים ל-180 מיליארד דולר.



ההסכם מאפשר ל-MCI להתחיל כמעט דף חדש, ולצאת לתחרות הקשה בשוק התקשורת נטולת חובות כמעט, לעומת המתחרות העמוסות עדיין בחובות. תוצאה זו, של מה שהיה ההונאה החשבונאית הגדולה בעולם, עוררה ביקורת רבה בקרב הציבור ומתחרותיה של MCI.



קשיים עסקיים



MCI הורידה בחודש שעבר את תחזית המכירות שלה לשלוש השנים הקרובות בעקבות תחרות מחירים קשה שלא תאפשר לה לעמוד ביעדיה. ענקית התקשורת, הצפויה להיחלץ בקרוב מהליכי התארגנות תחת הגנה מפשיטת רגל, הורידה כ-4.2 מיליארד דולר מתחזית ההכנסות לשנים 2003-2005. אמש אישר ביהמ"ש הפדרלי את הסדר הפשרה, ולפיו תשלם MCI פיצויים של 750 מיליון דולר ליישוב אישומי הונאה נגדה.



ירידה בהכנסות משירותי טלקום לצרכנים ועסקים קטנים הובילה את MCI להוריד את תחזיותיה לשלוש השנים הקרובות במסמכים שהגישה לביהמ"ש לפשיטות רגל. השנה צופה החברה לרשום הכנסות של 24.5 מיליארד דולר, לעומת תחזיות קודמות של 24.7 מיליארד דולר. עבור 2004 הוקטנו התחזיות ב-1.2 מיליארד דולר ל-24.6 מיליארד דולר. תחזיות שנת 2005 קוצצו חדות ל-25 מיליארד דולר, מ-27.8 מיליארד דולר.



MCI אמרה כי הורדת מחירים חדה בשוק האינטרנט המהיר, עסקות חבילה והגבלות על טלמרקטינג הובילו לשינוי משמעותי בשוק התקשורת תוך זמן קצר. כל אלה קיצצו בחשבונות התקשורת של צרכנים מסוימים ובתי עסק קטנים כדי 40% מאז חודש אפריל. מנגד, לקוחות גדולים צפויים להמשיך ולהכניס לחברה הכנסות נכבדות ללא שינוי.



מתחרותיה של MCI, חברות הבל האזוריות ו-AT&T, הורידו מחירים באגרסיוויות על חבילות שירותים שהן מציעות ללקוחות. מרביתן סבלו מירידה בהכנסות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully