וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיטיגרופ וג'יי.פי מורגן ישלמו קנסות של 255 מיליון דולר כדי ליישב תביעות על חלקם בהונאה באנרון

סוכנויות הידיעות

28.7.2003 / 19:47

שני הבנקים הגדולים בארה"ב התחייבו במסגרת הסכם הפשרה עם רשות ני"ע בארה"ב לשנות את שיטות העסקים שלהם; לא יוגשו נגדם אישומים פליליים



ג'יי.פי מורגן צ'ייס וסיטיגרופ , שני הבנקים הגדולים בארה"ב, צפויים לשלם קנס של 135 מיליון דולר ו-120 מיליון דולר בהתאמה, כדי ליישב תביעות על חלקם בהונאה באנרון.



שני הבנקים נחקרו על ידי הרשויות בארה"ב על חלקם בהונאה החשבונאית, שסייעה לאנרון להסתיר את חובותיה.



הסכם הפשרה עם רשות ני"ע בארה"ב (SEC) אינו כולל אישומים פליליים נגד הבנקים, אולם דורש מהם הבטחה לשנות את שיטות העסקים שלהם.



העסקות בהן סייעו לכאורה JPM וסיטיגרופ לאנרון כונו יוסמיטי ומהוניה, על שם ישויות שהקימו החברות במקלטי מס. במסגרת זו ניהלו הבנקים סדרה של עסקות סחר סיבוביות (הלוך חזור), בהן התשלום עבור סחורה (במקרה של אנרון - גז או נפט) נמסר מאנרון לחברה בחו"ל, הנשלטת על ידי הבנק - ממנה אל הבנק, ומהבנק בחזרה לאנרון. בשיטה זו הלוו הבנקים לאנרון כסף שנרשם בתור הכנסה ממסחר, במקום כחוב.



בעסקה נוספת שאירגן JPM הצליחה אנרון, לכאורה, להשתמט מתשלום מסים בקנדה. העסקה, שכונתה סלאפשוט, תוכננה על ידי הבנק ונמכרה לאנרון. כדי להימנע מתשלום מס על תשלומי קרן חוב, אירגן הבנק הלוואה ליישות עסקית הקשורה לאנרון בשם פלאגסטף, וקיבל בחזרה את ההלוואה באותו יום באמצעות רשת של עסקות סבוכות. ההלוואה האמיתית לאנרון היתה קטנה יותר, ותשלומי הקרן שלה דווחו כתשלומי ריבית על חוב, אשר אינם חייבים במס.



סיטירופ ו-JPM הודו בעבר כי כמה ממרכיבי העסקות היו מפוקפקים מבחינה חשבונאית ומבחינת מיסוי, אולם טענו כי לא פעלו בניגוד לחוק. חברי בתי הנבחרים בארה"ב האשימו את שני הבנקים כי סייעו בעליל לתרמיות של אנרון. חברי קונגרס אמרו כי מיטב המוחות הפיננסיים של הבנקים תיכננו עסקות שלא היה להן כל ערך עסקי, מלבד העברת כסף "בין הכיס הימני לשמאלי" - כדי להסתיר חובות או לחמוק מתשלום מס.



החקירה בנוגע לעסקות באנרון גרמה מבוכה וקשיים לשני הבנקים הגדולים בארה"ב, אשר ניצבים היום בפני תביעות ייצוגיות מצד משקיעים של אנרון ושלהם עצמם.



מריל לינץ' יישב בפברואר תביעה דומה על עסקות סיבוביות שביצע עם אנרון, בתשלום קנס של 80 מיליון דולר.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully