וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרנית אירופית בוחנת את רכישת הפעילות של תעשיות אלקטרוכימיות

יורם גביזון

29.7.2003 / 8:10

המגעים מתואמים עם הנאמנים של החברה, שמונו בתחילת יולי; ביהמ"ש בחיפה הוציא, לבקשת החברה, צו להקפאת הליכים עד תחילת ספטמבר בגין חובות בסך 147 מיליון דולר



חברת תעשיות אלקטרוכימיות שבשליטת ג'ון פרבר מקיימת מגעים עם חברת ענק אירופית למכירת פעילות ייצור הפי.וי.סי שלה. המגעים מתואמים עם הנאמנים של החברה, עו"ד צוריאל לביא ממשרד עו"ד ליפא מאיר ורו"ח גבי טרבלסי, שמונו בתחילת יולי על ידי בית המשפט המחוזי בחיפה. בית המשפט הוציא, לבקשת החברה, צו להקפאת הליכים עד תחילת ספטמבר בגין חובות בסך 147 מיליון דולר.



תעשיות אלקטרוכימיות, שעוסקת בייצור פי.וי.סי לתעשיית הפלסטיקה והבנייה, חייבת 54 מיליון דולר לשלושת הבנקים הגדולים בישראל ו-40 מיליון דולר לחברת ICC שבבעלות ג'ון פרבר, שהיא בעלת השליטה בה. החברה חייבת 25 מיליון דולר לספקיה, ובהם חברת החשמל, כרמל אולפינים, בתי הזיקוק וחברת סונול.



אלקטרוכימיות צברה את חובותיה לאחר שספגה הפסד מצטבר של 154 מיליון שקל ב-2002-2000. אלקטרוכימיות נפגעה בשנים ההן מירידת מחירי הפי.וי.סי מ-1,000 דולר לטונה ב-95' ל-550 דולר לטונה ב-2001 וב-2002, בשל המיתון העולמי.



גורם אחר לשחיקה ברווחיותה של החברה היה עלייה במחירי האתילן, שהוא חומר הגלם לייצור הפי.וי.סי, בעקבות עלייה במחירי הנפט. השילוב של שני הגורמים האלה הביא לירידה של 50% בתרומה של כל טונה לכיסוי הוצאותיה הקבועות של החברה.



אלקטרוכימיות סובלת גם מתלות בחברת כרמל אולפינים, שהיא יצרנית אתילן. כרמל אולפינים צורכת את עיקר תפוקתו של מתקן האתילן שלה, מה שמעמיד אותה בניגוד עניינים ומגביל את הכמות שביכולתה לספק לאלקטרוכימיות.



לפי הסכם בין שתי החברות, השלמת הכמות הדרושה לאלקטרוכימיות נעשית מיבוא, במחיר עלותו לכרמל אולפינים בתוספת 40 דולר לטונה. מחיר זה גבוה ממחיר האתילן המיוצר על ידי כרמל אולפינים, דבר המעיק על מרווחיה של אלקטרוכימיות, ש-46% מצריכת האתילן שלה ב-2002 סופקה מיבוא. בעיה דומה לא תעיק ככל הנראה על החברה האירופית. ככל הידוע, החברה האירופית נמצאת בקשרי מסחר עם אלקטרוכימיות זה שנים רבות. לפי מקורבים לתעשיות אלקטרוכימיות, החברה האירופית היא בעלת כושר ייצור של 1.5 מיליון טונה פי.וי.סי בשנה ומפעילה שמונה מפעלים בסדר גודל דומה לזה של אלקטרוכימיות, כך שצפוי שתוכל לנצל יתרון לגודל. החברה האירופית עוסקת בייצור של כל שרשרת חומרי הגלם בייצור הפי.וי.סי, כמו אתילן ו-EDC, כך שזמינות חומר הגלם שלה טובה בהרבה.



רכישת הפעילות של אלקטרוכימיות עשויה להעמיד לרשותה של החברה האירופית שווקים בישראל, טורקיה ואיטליה, וכן כושר ייצור של 150 אלף טונה פי.וי.סי לשנה ו-40 אלף טונה כלור לשנה. כמו כן היא מייצרת חומרים אנאורגניים כמו סודה קאוסטיק, קוסטיק פוטאש וחומצת מלח, בהיקף של 60 אלף טונה לשנה ובתמורה כוללת של 15 מיליון דולר. החברה הישראלית מייצאת כ-55% מתוצרתה, שכן כושר הייצור שלה גדול מצריכתו של השוק המקומי, כך שנראה שחברה אירופית תיהנה מיתר גמישות בהפעלת תעשיות אלקטרוכימיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully