וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמי אמיר: אין הסבר לאופוריה בשוק ההון

אמיר טייג

29.7.2003 / 12:08

כלכלן דיסקונט דיבר בכנס של התמ"ת; מיכה אסטרחן: "הירידה החריפה בצריכה הפרטית מדאיגה ביותר"

ד"ר רמי אמיר, הכלכלן הראשי של בנק דיסקונט, הביע היום בכנס של התמ"ת הערכות פסימיות וגילה ספקנות לגבי חזרה לצמיחה בשנת 2004. אמיר אמר כי "הצמיחה בשנת 2003 תהיה דומה מאוד לצמיחה בשנת 2002". לדבריו, "המיתון עדיין איתנו. אני לא מזהה שום סימן כלכלי שיש שינוי בעתיד הקרוב. הירידה החריפה בצריכה הפרטית היא הדבר המדאיג ביותר. ככלכלן אני לא יכול להסביר את האופוריה בשוק ההון - אולי השוק מזהה צמיחה עתידית אך במבחן סטטיסטי השוק נכשל בניבוי הצמיחה. זה שהשווקים עלו אין זה אומר שתהיה לנו צמיחה בשנה הבאה. ההסבר האלטרנטיווי הוא שמשקיעים זרים רבים נכנסו לכאן בגלל הזדמנויות הולכות ופוחתות בחו"ל. החשש הוא כי כסף זה יכול לצאת מהר כפי שנכנס".

עוד הוסיף אמיר כי הצריכה הפרטית לא תוכל להוות מנוע צמיחה בשנה הבאה: "קשה לי לראות צמיחה מהותית בשנת 2004 - גם בהנחות שאינן שמרניות נגיע ל-1% עד 1.5%". זוהי עמדה פסימית בהשוואה למקובל בקרב כלכלנים המדברים על צמיחה של כ-4% ב-2004.

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, אמר כי "מידת התחרותיות של המועסקים הישראלים עלתה בכ-15% מאז השיא בשנת 2001 בעקבות הירידה בשכר הריאלי והפיחות, והדבר מהווה גורם חשוב ביכולתה של ישראל לצאת מהמיתון".

הכלכלן מיכה אסטרחן אמר כי בארץ יש "סחרור דפלציוני - ירידת המדד, ירידת השכר, ירידת מחירי הדיור, מחנק אשראי, ירידה מתמשכת בתמ"ג ועלייה באבטלה. כלכלת ארה"ב מייצרת את הביקושים עבור כל העולם והיא זו שתוציא את הכלכלה העולמית מהמיתון - אך מצב זה מסוכן מאוד". לדבריו, "העלייה החדה של שערי הריבית לזמן ארוך בארה"ב שחלה בחודשים האחרונים מסכנת מאוד את המשך התאוששות סקטור הבנייה למגורים בארה"ב ואיתו את התאוששות הכלכלה העולמית. סתימת שוק המשכנתאות האמריקאי יכולה למוטט את כל הכלכלה העולמית".

אסטרחן יוצא נגד הקיצוץ וטוען כי הדרך היחידה להקטין את הגירעון בתקציב היא להגדיל את הצמיחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully