וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליין תומך בפרץ: "הממשלה צריכה לשים לעצמה יעד לסגור את הפער בין ישראל ובין העולם בתחום שיעור המועסקים"

אמיר טייג

29.7.2003 / 16:00

נגיד בנק ישראל: "חשוב שיעד זה יהיה מדיד ויפורסם כל רבעון"; קורא לממשלה להשקיע 100 מיליארד שקל בתשתיות ב-5 השנים הקרובות



מאת אמיר טייג וניצן כהן



"כולנו היינו חברתיים אך הגענו לשלב בו לא יכולנו למתוח את התקציב של המדינה יותר", כך אומר נגיד בנק ישראל", דוד קליין בכנס של התמ"ת.



"שתי האסטרטגיות - אחת של פתיחות לעולם והשנייה חברתית אינן עולות בקנה אחד. אין לנו ברירה - רוב מדינות העולם פועלות לכיוון פתיחות. עלינו לעשות זאת תוך ויתור מסוים על מדיניות חברתית", אומר קליין.



"עם זאת, במסגרת המגבלות יש לדאוג למדיניות החברתית. אני מסכים עם עמיר פרץ - הממשלה צריכה להציב יעד של תעסוקה", אומר נגיד בנק ישראל. לדבריו, "הממשלה צריכה לשים לעצמה יעד לסגור את הפער בין ישראל ובין העולם בתחום שיעור המועסקים. סגירת הפער היתה משיגה שתי מטרות נוספות - צמצום העוני וצמיחה. חשוב שיעד זה יהיה מדיד ויפורסם כל רבעון".



"בעיני יותר חשוב לרווח את מדרגות המס מאשר להפחית את תקרת המס - הרבה יותר מדאיג כי כבר בהכנסות נמוכות מגיעים למדרגות המס הגבוהות", אומר הנגיד.



עוד מוסיף קליין כי צריך להקטין את התמיכה של הממשלה בקבוצות אוכלוסיה מסוימות, על מנת לעודד אותם לחזור למעגל העבודה. לדבריו, יש להציב יעד לצמצום העוני - "יש לחשוב כיצד אנו יכולים לעזור לעניים לחיות טוב יותר".



בנאומו חולק קליין שבחים למדיניות הפחתת המיסוי על עבודה שממומן בין היתר על ידי הטלת מס על רווחי הון. קליין דבק בעמדה לפיה אם תקפיד הממשלה להפחית את הגירעון בתקציבה יוכל בנק ישראל להפחית את הריבית לטווח קצר ולטווח ארוך.



"נקודת המוצא צריכה להיות אימוץ יעד של סגירת הפער בשיעורי התעסוקה ביננו לבין המקובל בעולם. כשנשיג את היעד הזה לא יהיה מוגזם לחתור להישג טוב יותר אבל בינתיים נשיג את הממוצע". ציין קליין. "אפשר וראוי להדגיש שיש לממשלה עניין שסגירת הפער תיעשה על ידי הגדלת שיעורי התעסוקה במגזר העסקי ולא הציבורי".



המדיניות להגדלת שיעורי התעסוקה מתפרסת על פני מספר מישורים שנעוצים לדעת קליין ב-5 גורמים: צמצום הגירעון התקציבי, הפחתת מס על עבודה, שינוי הרכב ההוצאות הממשלתיות, צמצום משמעותי של מספר העובדים הזרים ותימרוץ עבודה.



לגבי צמצום הגירעון בתקציב המדינה, מציין קליין שככל שהממשלה תקפיד לקחת פחות הלוואות יוותר יותר כסף פנוי לחיסכון שייועד למימון השקעות פרטיות. התהליך יביא לירידת הריבית לטווח ארוך. "מאחר והממשלה נוטלת הלוואות למימון הגירעון בתקציב, הדרך להפחתת ההלוואות והחוב היא הקטנת הגירעון. יחד עם זאת הגירעון השנה ממשיך לגדול והמדיניות הזאת פוגעת בצמיחה ובתעסוקה". קליין הוסיף בנושא זה, כי צמצום הגירעון התקציבי יאפשר להוריד את הריבית לטווח ארוך ולכן ניתן יהיה להמשיך.



בנושא הפחתת המס על עבודה, חולק הנגיד שבחים לממשלה שאימצה את החלטות ועדת רבינוביץ' שריווחה את מדרגות המס ומימנה את הפחתת נטל המס על עבודה ממיסוי הכנסות פיננסיות שהיו פטורות ממס. "מיסוי הכנסות מעבודה במשק הישראלי הוא לא רק עניין של שיעורים אלא גם עניין של תחולה" ציין קליין.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully