וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון: ידועות בציבור ייהנו מפטור של שני שלישים במס שבח לאחר פרידה מבן זוגן

אסף ברגרפרוינד

30.7.2003 / 17:55

ועדת ערר לענייני מס שבח איפשרה לידועה בציבור לקבל פטור בהיקף של שני שלישים מתשלום מס שבח בעת הסכם היפרדות מבן הזוג



בית המשפט העליון דחה את ערעור מס הכנסה על החלטת ועדת ערר לענייני מס שבח, אשר איפשרה לידועה בציבור לקבל פטור בהיקף של שני שלישים מתשלום מס שבח בעת הסכם היפרדות מבן הזוג.



מס הכנסה הגיש את הערעור לאחר שלא הכיר בזכאות של ידועים בציבור לקבלת פטור מתשלום מס שבח בעת העברת נכסים שאינם דירת מגורים כפי שיש לבני זוג הנושאים כחוק.



ההחלטה התקבלה בדעת רוב על ידי הנשיא אהרון ברק והשופט יעקב טירקל ונגד דעתה של השופטת טובה שטרסברג כהן. הנשיא ברק קבע כי ידועה בציבור נכנסת להגדרה בחוק של בן זוג, ולכן היא זכאית לקבלת פטור בהיקף של שני שלישים מתשלום מס שבח.



הרקע להחלטת העליון הינו הסכם לחלוקת רכוש שאליו הגיעה עליזה לבנון אשר יוצגה על ידי עו"ד אליהו פיכמן עם בן זוגה אשר עימו חיה שנים רבות כידועה בציבור. כחלק מההסכם קיבלה לבנון לרשותה מבן זוגה, מלבד דירת מגורים גם חנות, עסקה שבעקבותיה חויבה בתשלום מס רכישה מלא.



על קביעה זו הגישה האישה ערעור לוועדת הערר לעניין מס שבח, שהחליטה כי מס הרכישה שיחול על המשיבה הוא שליש ממס הרכישה הרגיל. ועדת הערער קבעה כי מעמדה של ידועה בציבור כמוהו כמעמד אישה נשואה, ויש לזכותה באותם הטבות. על החלטה זו הוגש ערעור הפעם על ידי מס הכנסה, שבו נטען כי ידועה בציבור של אדם המעביר לרשותה נכס במסגרת הסכם היפרדות אינה זכאית ליהנות מהנחה או לפטור מלא במס רכישה לה זכאית אישה נשואה המתגרשת מבעלה.



השופטת שטרסברג כהן, שהיתה בעמדת מיעוט, קיבלה את עמדת מס הכנסה וקבעה כי "החלת הטבות מסוימות על ידועים בציבור ללא חיובם בכל החיובים החלים על בני זוג נשואים תהיה בעלת השפעה לא חיובית". לדברי השופטת, "מוסד הנישואים הוא עדיין מוסד מרכזי בחברה, שתקנת הציבור מחייבת להגן עליו גם מפני פגיעה בו על ידי מוסד של הידוע-בציבור".



דעתה של השופטת לא התקבלה, שכן הנשיא ברק, שלדעתו הצטרף השופט טירקל, קבע כי יש לתת משקל כבד בעניין זה לזכות לשוויון ועל כן לדעתו אין להפלות לעניין הפטור הכללי במס שבח ולעניין הפטור החלקי במס רכישה בנכס שאינו דירת מגורים, בין בני זוג נשואים לבין בני זוג ידועים בציבור. ( ע"א 2622/01).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully