וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצקי בתגובה להודעת החברה לישראל: לא יעלה על הדעת שניתן צ'ק על 130 מיליון דולר על סמך הסדר בז"ן שנולד בחטא

עמירם כהן

5.8.2003 / 19:10

שר התשתיות: אם לא יהיה הסדר חדש, אחזור לדרישתי לבטל הסדר בז"ן ולהפריט החברה במכרז; החברה לישראל הודיעה היום כי החליטה לממש האופציה שניתנה לה בהסדר ולמכור למדינה את מניותיה בחברה



"לא יעלה על הדעת שניתן לחברה לישראל צ'ק על 130 מיליון דולר על סמך הסדר בז"ן שנולד בחטא. אם לא יהיה הסדר חדש, אחזור לדרישתי המקורית והיא לבטל מכל וכל את הסדר בז"ן ולהפריט את החברה (לאחר פיצול) במכרז", כך הגיב היום שר התשתיות, יוסי פריצקי, להודעת החברה לישראל על החלטתה לממש את האופציה שניתנה לה בהסדר בז"ן ולמכור למדינה את מניותיה (26%) בחברה.



הסדר בז"ן, שעיקריו נקבעו במו"מ שקיים החשב הכללי באוצר, ניר גלעד, עם החברה לישראל, הקנה לחברה לישראל אופציה לבחור בין מכירת מניותיה בבז"ן למדינה לרכישת שליטה באחד משני מפעלי בז"ן - חיפה (בז"ח) או אשדוד (בז"א).



ההסדר שנחתם בדצמבר 2002 קבע עוד כי על החברה לישראל להודיע על מימוש האופציה בה בחרה לא יאוחר מ-60 יום לאחר קבלת הערכת השווי לבז"ן, כלומר עד ה-8 באוגוסט 2003.



כאמור, הודיעה היום החברה לישראל כי תממש את האופציה למכור למדינה את חלקה בבז"ן. מימוש האופציה הזאת יחייב את הממשלה לשלם לחברה לישראל 129 מיליון דולר. הסכום הזה מתחייב מהערכת השווי המשוקללת שנערכה לבז"ן בידי שני מעריכים - רו"ח סוארי ורן קרול.



הודעת החברה לישראל פורסמה לאחר שלא הושג הסכם על הסדר חדש לבז"ן, שנידון לאחרונה בין הצדדים. ההסדר החדש בא לקבוע שהחברה לישראל תמיר את אחזקותיה בבז"א באחזקות שוות ערך בבז"ח. בשלב שני היא תוכל לבחור האם להישאר בבז"ח ואף לרכוש בה שליטה, או להצטרף לממשלה בהפרטת מניותיה בבורסה.



העיקר בהסדר החדש הוא שהוא מבטל את האופציה של החברה לישראל למכור למדינה את מניותיה ובכך לחייב אותה בתשלום מיידי של 130 מיליון דולר. ההסדר החדש בא לקבוע שהתמורה לחברה לישראל מאחזקותיה בבז"ן תתקבל לפי מחירי השוק, אם תחליט למכור את מניותיה בבז"ח, בין אם ביחד עם מניות המדינה ובין אם לחוד.



אף שהחברה לישראל מסרה על החלטתה לממש את האופציה למכירת מניותיה למדינה, הודיע מנכ"ל החברה לישראל, יוסי רוזן, כי החברה לישראל תהיה מוכנה לנהל מו"מ עם הממשלה על השתתפות בפיצול בז"ן (לפי ההסדר החדש), ואם יושג הסכם - תסכים החברה לישראל אף לדחות את מועד מימוש האופציה.



ההחלטה על מימוש אופציית המכירה התקבלה בחברה לישראל, לאחר שבדיונים בין רם כספי מהחברה לישראל לסגנית היועצת המשפטית באוצר עו"ד דרורה ליפשיץ, לא הושגה נוסחה, לטענת החברה לישראל, שתאפשר דחיית המימוש.



עוד אמר פריצקי כי בכוונתו להיפגש בדחיפות עם שר האוצר בנימין נתניהו במטרה להגיע להחלטה משותפת שאין לשלם לחברה לישראל תשלום כלשהו לפני פיצול והפרטה: "לא יעלה על הדעת, שבמצב הכלכלי בו נתונה ישראל, כשחותכים קצבאות והשלמת הכנסה, נשלם להם עכשיו 130 מיליון דולר. בנוסף לכך, הסכם בז"ן מחייב קבלת פטור ממכרז מוועדת הפטורים, והוועדה הזו עדיין לא התכנסה. אינני מאמין שהם יאשרו שם פטור ממכרז למסירת בז"ח או בז"א לחברה לישראל. בנוסף לכך, ספק גדול אם מגיע לחברה לישראל תשלום כלשהו בגין אחזקותיה בבז"ן, מפני שתנאי הזיכיון מכוחו פועלת בז"ן מחייבים בתום הזיכיון את החזרת המפעל למדינה ללא תמורה.



בבית המשפט העליון תלויה ועומדת עתירה לבג"ץ של התנועה לאיכות השלטון, המבקשת לבטל את הסכם בז"ן, וזאת לאחר שלדברי העתירה מדובר במסירת נכסי המדינה לחברה לישראל ללא מכרז, מה גם שעל הנכסים לחזור לפי תנאי הזיכיון לידי המדינה".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully