וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים: המשקיעים הזרים צפויים להדיר את רגליהם משוק ההון הישראלי - עד שיתרחש שינוי

אילן מוסנאים

7.8.2003 / 10:27

הנפקת האג"ח המיועדות פגעה באמינות האוצר; מינוי נציגים לועדה המייעצת רק מישום שהם מתנגדים למדיניות הנגיד-מהלך שלילי; חשש מזעזועים פוליטיים עקב פרשת סיריל קרן



המשקיעים הזרים צפויים להדיר את רגליהם משוק ההון הישראלי עד לתפנית חיובית בתהליך המדיני - כך מעריכים כלכלני בנק הפועלים בסקירת שוק ההון השבועית שלהם.



בבנק הפועלים מבססים את ההערכות לעיל על שורה של אינדיקטורים דוגמת הערכות של בתי השקעות זרים, שפורסמו בשבועון "האקונומיסט", לפיהן הצמיחה החזויה במשק הישראלי (2.5%) היא הנמוכה ביותר מבין 25 המדינות הנחשבות לשווקים מתעוררים שנבחנו; הורדת הדירוג של בית ההשקעות HSBC למניות הישראליות מ"משקל יתר" ל"ניטראלי" במהלך השבוע וכן צמצום הפער בתשואות לטווח ארוך בין ישראל לארה"ב.



בבנק הפועלים מעריכים כי גם המוסדיים המקומיים לא צפויים לספק לבורסה של תל אביב את המנוע להמשך העליות. כלכלני הבנק סבורים כי לאחר שמנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים הצליחו להשיג במחצית הראשונה של השנה תשואה נומינלית של יותר מ-30% בשוק המניות, הם יעדיפו להנמיך את רמת הסיכון בתיקיהם ולהעביר חלק מהנכסים לאפיקים הסולידיים ובכך לנסות לקבע תשואה גבוהה יחסית בסיכום השנה.



הציבור הרחב לא הצטרף בחודשים האחרונים לחגיגה בבורסה ובבנק הפועלים מעריכים כי ירידות השערים שנרשמו בשבועות האחרונים בשוק המניות עשויות לבצר את הציבור בעמדתו ולהרחיק אותו מההשקעה במניות, וזאת במיוחד על רקע מגוון ההשקעות האלטרנטיוויות האטרקטיוויות.



לאור זאת, בבנק הפועלים צופים בשבועות הקרובים עלייה ברמת חוסר הוודאות בשוק המניות, לנוכח הסיום הקרוב של הסכם ההודנה ללא התקדמות של ממש בתהליך המדיני, הדיונים על תקציב 2004 שיחלו בקרוב חילופי המהלומות בין בנק ישראל והאוצר, שעלולים להביא להאטה בקצב הפחתת הריבית, וכן מזעזועים פוליטיים אפשריים עקב חקירת רה"מ ומשפחתו בפרשת סיריל קרן.



בבנק הפועלים מתייחסים בחומרה להנפקת האג"ח המיועדות לקרנות הפנסיה שביצע האוצר ביום שני, עליה דווח בפעם הראשונה ב-TheMarker ושהיתה בניגוד למדיניות המוצהרת של האוצר להפסיק את הנפקת האג"ח המיועדות. בבנק הפועלים מציינים כי "המחטף" שביצע האוצר בהנפקה השפיע לא רק על כמות הביקושים בהנפקה (שהיתה נמוכה מהמצופה עקב היעדרות קרנות הפנסיה), אלא על כל הבעת האמון של השוק במדיניות ניהול החוב והשקיפות באוצר.



בבנק מציינים כי ההערכות הן כי ההנפקה היתה מסיבות טכניות בלבד ולא שינוי מדיניות. עם זאת, אופן ביצוע ההנפקה, ללא הודעה מוקדמת לשוק, אשר "חשב לתומו" כי קרנות הפנסיה משתתפות במכרז ולקח זאת בחשבון בעת התמחור, משאיר מקום לספק בדבר אמינות האוצר.



פסקה נפרדת מייחסים בבנק הפועלים לרעיון של האוצר להקים ועדה מייעצת לנגיד בנק ישראל. בבנק הפועלים מציינים כי הרעיון עצמו מקובל במדינות מערביות ואינו נתפס בעולם כמהלך שלילי. כלכלני הפועלים סבורים כי מינוי אנשי שוק הון וכלכלה, עם הסכם תחלופת תפקידים מסודר וידוע מראש, עשוי להקטין את ההתנגדות של בנק ישראל למהלך. עם זאת, מינוי נציגים רק משום שהם מתנגדים למדיניות הריבית של בנק ישראל, נתפס כמהלך שלילי על ידי הפעילים בשוק ההון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully