וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באוצר מסבירים מדוע הפסיקו להנפיק גלבועים: "מעדיפים שלא להתערב בשוק המט"ח"

אמיר טייג

7.8.2003 / 17:30

כך כותבים כלכלני יחידת ניהול החוב הממשלתי באוצר; אם האוצר ירצה להגדיל את החשיפה הדולרית הוא יעדיף לעשות זאת בהנפקות בחו"ל ולא בהנפקת "גלבועים" בישראל



"הנפקת אג"ח מסוג גלבוע דומה למכירת דולרים, וכפי שמשרד האוצר אינו מתערב בשוק המט"ח באמצעות קניית דולרים כך הוא מעדיף שלא להתערב בשוק המט"ח באמצעות מכירת איגרות חוב צמודות לדולר", כך כותבים כלכלני יחידת החוב הממשלתי במשרד האוצר. אם משרד האוצר ירצה להגדיל את החשיפה הדולרית הוא יעדיף לעשות זאת בהנפקות בחו"ל ולא באמצעות הנפקה בישראל של אג"ח מסוג "גלבוע", מבהירים באוצר.



נוכח המסחר הסוער במט"ח בשנה האחרונה, נשמעה לא אחת ביקורת מקרב כלכלנים בסקטור הפרטי כנגד החלטת האוצר שלא להמשיך ולהנפיק אג"ח מסוג גלבוע הצמוד לדולר. היום, בפרסום השנתי של היחידה לניהול חוב, מפרטים באוצר את שיקוליהם להפסיק את הנפקת הגלבועים.



מלבד הרצון של האוצר שלא להתערב בשוק המט"ח מעלים באוצר עוד מספר שיקולים נגד הנפקת הגלבוע. באוצר מציינים כי בכוונתם להמשיך ולפתח את הרכיב הלא צמוד מכלל החוב של הממשלה. הכוונה היא להגדיל את הנפקות ה"שחרים" הנושאים ריבית קבוע על חשבון הנפקת ה"גליל" הצמוד למדד. מגמה זו עולה בקנה אחד עם עמדת בנק ישראל אשר קורה להקטין את מנגנון ההצמדה הרווח בארץ, נוכח ירידת סביבת האינפלציה.



סיבה נוספת להפסקת הנפקת הגילבועים אותה מונה האוצר היא העלות הגבוה לממשלה של אפיק גיוס זה. "אל אף התשואות הנמוכות בהן נסחרו אג"ח אלו בשנת 2002, על פי ההנחות שיימשך הפיחות ושתהיה עלייה בשיעור ריבית הליבור, הנמצאת היום בשפל חסר תקדים, עלות הגיוס האמיתית של האג"ח מסוג 'גלבוע' עלולה להיות גבוה".



ב-14 בספטמבר צפוי האוצר לפדות אג"ח צמוד דולר בהיקף כספי של 5.04 מיליארד שקל וזה בהמשך לפדיון אג"ח דומה בחודש מארס האחרון בהיקף של 3.6 מיליארד שקל. הערכות בשוק הן כי פדיון האג"ח הגדול, שאינו מלווה בהנפקה מחודשת של אג"ח דולרי, עשוי לגרום לעודף ביקוש לדולרים, אשר יעודד פיחות השקל. עם זאת, יש לציין כי בעת הפדיון הקודם, שחל כאמור בחודש מארס, לא היתה השפעה מהותית על המסחר במט"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully