וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזק קיבלה הערכת שווי חדשה לפלאפון של כמיליארד דולר; אם תאמץ אותה תוכל להחזיר כ-160 מיליון דולר משווי הבטחונות שמחקה

ערן גבאי

8.8.2003 / 20:26

בזק: "לאור אי הוודאות בהמשך קיומם לאורך זמן של הגורמים שהביאו לעדכון, לא נרשם בשלב זה שינוי"; בזק מחקה ב-2002 את כל שווי הבטחונות בעסקת שמרוק-פלאפון - כ-1.2 מיליארד שקל



בזק קיבלה החודש הערכת שווי חדשה לשוויה של פלאפון, הקובע כי חברת הסלולר שווה כ-900 מיליון דולר עד 1.1 מיליארד דולר, כך מדווחת בזק בדו"חותיה החצי שנתיים שפורסמו היום.



נזכיר כי בזק הודיעה כבר בדו"חותיה לרבעון הראשון שהיא קיבלה עדכון חלקי להערכת השווי של פלאפון, שהראתה עלייה בשווי החברה לסכום שבין 800 מיליון דולר למיליארד דולר.



בזק קובעת כי "לאור אי הוודאות בהמשך קיומם לאורך זמן של הגורמים שהביאו לעדכון השווי, לא נרשם, בשלב זה, שינוי בהפרשה לירידת ערך שנרשמה בשנת 2002. החברה תשוב ותבחן את שוויה של פלאפון בהמשך".



בזק, שמחקה את כל שווי בטחונותיה על האג"ח של שמרוק, תזכה להחזר מלא על הלוואתה לשמרוק רק אם שוויה של פלאפון יהיה גבוה מ-1.2 מיליארד דולר. לכן שווי חברה לפלאפון של מיליארד דולר - הממוצע בהערכת השווי של דויטשה בנק שהעביר החודש - מותיר את בזק עם צורך במחיקה של כ-90 מיליון דולר בלבד על השקעתה.



אם תחליט בזק לאמץ את הערכת השווי החדשה היא תוכל להחזיר כ-160 מיליון דולר משווי הביטחונות שלה שנמחקו בשנת 2002.



נזכיר שדויטשה בנק, שעורך את הערכות השווי לפלאפון עבור בזק, החליט לפני כחצי שנה להפחית את שוויה של חברת הסלולר ל-650-850 מיליון דולר 4 חודשים בלבד אחרי שקבע לפלאפון שווי של 1-1.2 מיליארד דולר.



ביקורת חזקה הוטחה בדויטשה בנק על המשחק שלו בהערכות השווי לפלאפון ששיחקו לטובת בזק. כשניתנה הערכת השווי הגבוהה לפלאפון מחקה בזק על בטחונותיה האג"חיים לעסקת רכישת 50% ממניות פלאפון בידי שמרוק כ-79 מיליון דולר בלבד. הגם שבאותה תקופה ממש העניק דויטשה בנק הערכת שווי למתחרה הבכירה פרטנר הקרובה ל-800 מיליון דולר בלבד.



עם זאת, כשהביקורות על הערכת השווי הגבוהה חייבו שינוי בהערכת השווי הראשונית לפלאפון, החליט דויטשה בנק להפחית משמעותית בכ-40% את הערכת השווי ולסייע לבזק למחוק את שאריות עסקת הנפל, שסידרה לשמרוק לרכוש מחצית ממניות פלאפון.



הערכת השווי הנוספת שניתנה לבזק עבור פלאפון הובילה למחיקת הענק בדו"חותיה בשנת 2002 של כ-1.2 מיליארד שקל.



על פי תנאי העסקה המקוריים, הבטחונות של בזק בעסקה שאיפשרה לשמרוק לרכוש 50% ממניות פלאפון היו אג"ח שהנפיקה עבורה שמרוק עבור כ-80% ממניות שמרוק בפלאפון, קרי כ-40% ממניות פלאפון. עם זאת, האג"ח האלו לא שימשו כבר למן ההתחלה כבטוחות של בזק לעסקה מאחר שאלה שועבדו להלוואה הבנקאית של הפועלים לשמרוק, בגובה של 350 מיליון דולר.



כך, שמרוק רכשה 50% ממניות פלאפון בפברואר 2001 מהלוואה בנקאית והלוואה מבזק שכיסתה את כל מחיר העסקה - כ-641 מיליון דולר - מבלי להידרש ולו לשקל בודד בהון עצמי. פירעון האג"ח של בזק וההלוואה של בנק הפועלים הוא בפברואר 2005.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully