וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדולר מתקן מול היורו: עלה אל מעבר ל-1.13 דולר ליורו בעקבות שיפור מתמיד של נתוני המקרו בארה"ב

רן דוידוב

8.8.2003 / 22:47

בגוש היורו, מנגד, העניינים ממשיכים להיות יגעים לאחר שהיום נודע כי כלכלת איטליה גלשה למיתון לאחר שהשלימה שני רבעונים רצופים של התכווצות; הין נסחר בשער של 119.1 ין לדולר



הדולר האמריקאי עלה אל מעבר ל-1.13 דולר ליורו לאחר שהאינדיקטורים הכלכליים שהתפרסמו השבוע בארה"ב הראו שמצבו של המשק האמריקאי טוב בהרבה מזה של גוש היורו. בעוד שנתוני מגזר הייצור ושוק העבודה בארה"ב הצביעו על שיפור, נודע היום כי כלכלת איטליה גלשה למיתון במחצית הראשונה של השנה. היורו נחלש ל-1.13 דולר לעומת 1.137 אמש. מוקדם יותר ירד היורו עד לרמה של 1.1288 דולר. הין נסחר בשער של 119.1 ין לדולר, לעומת 119.05 ין לדולר אתמול.



איטליה, הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה, נקלעה למיתון לראשונה מאז 1992 לאחר שהתוצר המקומי הגולמי במשק האיטלקי התכווץ בשני הרבעונים הראשונים של השנה, כך עלה מנתוני התמ"ג המקדמיים שפורסמו היום.



התמ"ג התכווץ ברבעון השני ב-0.1% בהשוואה לרבעון הראשון, ירידה דומה לזו שנרשמה ברבעון הראשון, אמרה איסטט, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של איטליה. קצב הצמיחה השנתי עומד כעת על 0.3%, לעומת 0.7% בסיום הרבעון הראשון.



איטליה היא המדינה הגדולה הראשונה בגוש היורו שמפרסמת את נתוני התמ"ג לרבעון השני. כלכלת גרמניה, שלגביה יתפרסמו נתונים ראשוניים ב-14 באוגוסט, התכווצה ברבעון הראשון ומרבית הכלכלנים צופים כי המשיכה לרשום צמיחה שלילית גם ברבעון השני. נתוני התמ"ג של צרפת יפורסמו ב-20 באוגוסט ואלה צפויים להצביע על קיפאון. ברבעון הראשון צמח המשק הצרפתי ב-0.3%.



מנגד התפרסמו אתמול מספר נתוני מקרו חיוביים בארה"ב. פיריון העבודה זינק בשיעור של 5.7% ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל. השיפור היה גבוה מתחזיות לעלייה של 4.2% בלבד. פריון העבודה, המודד את היחס בין תפוקת המשק ללא המגזר החקלאי לבין מספר שעות העבודה, נחשב לאחד הגורמים המניעים קדימה את הכלכלה האמריקאית.



במקביל דיווח משרד העבודה האמריקאי כי מספר תביעות האבטלה הראשונות בארה"ב ירד בשבוע שעבר לשפל של שישה חודשים. מספר הדרישות הראשונות ירד ב-3,000 ל-390 אלף. הממוצע לארבעת השבועות האחרונים ירד ל-397,250, הנמוך ביותר מאז 15 בפברואר.



גם שוק האג"ח האיר פניו לדולר השבוע. הנפקת אג"ח ל-10 שנים בהיקף של 18 מיליארד דולר שערך משרד האוצר האמריקאי אתמול בשעות הערב זכתה להצלחה. ביקושי היתר לאגרות הסתכמו ביחס של 2.00, לעומת 1.22 בהנפקה הקודמת של אג"ח ל-10 שנים. גם הנפקת האג"ח ל-5 שנים שהתבצעה אתמול זכתה להצלחה, הצלחת הנפקות אלה באה בניגוד בולט לביקושים הפושרים שנרשמו להנפקת אג"ח לשלוש שנים בתחילת השבוע. חיתום היתר (bid-to-cover) להנפקה זו, שגייסה 24 מיליארד דולר לקופת הממשל, הסתכם ב-1.32 לעומת 1.96 בהנפקה קודמת במאי, וכתוצאה מכך הגיב הדולר בירידה ניכרת.



החולשה בדולר, שאיבד קרוב לחמישית מערכו מאז ינואר 2002, עושה טוב לחלק מהחברות האמריקאיות. למרות שהמשק האמריקאי הוא בעיקרי צרכני ולא יצרני (המגזר היצרני הצטמצם ומהווה כ-20% מהפעילות הכלכלית האמריקאית), לא מעט חברות נהנות מהחולשה הנוכחית בדולר. חברות כגון ג'ילט, דופונט ואחרות, שעדיין השאירו את מרכזי היצור שלהן בארה"ב, החלו בגיוס עובדים נוכח ההתאוששות המחודשת בהזמנות לתוצרתן משווקים שמעבר לים. במקביל לפריחה המחודשת ביצור בארה"ב, חברות יצרניות באירופה ויפאן מאבדות נתח שוק עקב הקושי להתחרות עם המוצר המיובא מארה"ב שעתה הוא יותר אטרקטיווי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully