וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוגל ואליהו מחכים לחילוץ

סמי פרץ

10.8.2003 / 8:22

הפיכת אליהו ומגדל לבעלי השליטה בלאומי ללא מכרז היא צעד לא תקין מבחינה ציבורית, שיכול לגרום לתביעות של משקיעים פוטנציאליים אחרים שלא קיבלו הזדמנות. אם הצעד יוסדר חוקית - מן הסתם תיתקל המדינה בהתנגדות ציבורית ומשפטית



גורמים עסקיים מסתובבים כבר כמה חודשים עם רעיון מעניין: במקום למכור את השליטה בבנק לאומי בבורסה במנגנון חדש ובעייתי שעדיין לא נוסה בישראל, אפשר פשוט למכור את השליטה בבנק לבעלי שליטה פרטיים במתכונת דומה לזו שבה נמכר בנק הפועלים לקבוצת אריסון-דנקנר. הצעתם של אותם גורמים אף פשוטה יותר. לשיטתם, כלל אין צורך למצוא משקיעים שירכשו את השליטה בלאומי, כי יש כאלה מן המוכן: חברת הביטוח מגדל מחזיקה ב-9.5% מבנק לאומי, שלמה אליהו מחזיק ב-10% מהבנק, ואוצר התיישבות היהודים מחזיקה ב-5%. יחד בידיהם 24.5% המהווים שיעור גבוה מספיק כדי לבנות גרעין שליטה. כל שצריך הוא להכריז עליהם כבעלי השליטה בבנק.



הצעת הגורמים נועדה ללא ספק לשרת את אליהו ומגדל שתקועים כיום עם חבילות מניות בלאומי אותן רכשו במחיר יקר. שני הגופים הצטיידו בזמנו במניות לאומי מתוך הערכה שהמדינה תפריט את הבנק בהקדם, דבר שידחוף את מחירו כלפי מעלה. מחירי הקנייה היו בסביבות ההון העצמי של הבנק וקצת מתחתיו, והנחת העבודה של מגדל ואליהו היתה שאם לאומי יימכר לפי אותה פרמיה שבה נמכר בנק הפועלים ב-97', כלומר 25% מעל הונו העצמי, הם עושים עסקה נהדרת. החשבון הזה התייחס הן למצב שבו הם נוטלים חלק בגרעין השליטה, והן למצב שבו הם מוכרים את אחזקותיהם ברווח נאה למי שירכוש את השליטה. אבל החשבון של שניהם השתבש מאוד וההרפתקה הפיננסית שלהם הסבה להם הפסדים כבדים.



מאז שהחלו לרכוש מניות של לאומי, לפני שלוש שנים, הידרדר שווי השוק של הבנקים, ובכלל זה של לאומי, בצורה חדה. כיום נסחר הבנק בשווי של 8.9 מיליארד שקל, הנמוך ב-35% מהונו העצמי של הבנק. התוצאה היא הפסדי השקעות של מאות מיליוני שקלים לכל אחד מהמשקיעים. במקרה של מגדל, ההשקעה בלאומי וההפסד גרמו לריתוק חלק הארי של הון החברה. במקרה של אליהו, ההשקעה מומנה ברובה הגדול באשראי בנקאי, ולכן הלחץ שלו ושל הבנקאים שלו היה גדול, בעיקר לקראת סוף 2002. מאז התאוששה מניית לאומי במעט, וחלק מההפסד קוזז.



המלצות ועדת מראני מטילות אין ספור מגבלות על רוכשי מניות בבנק לאומי, אבל המרכזית שבהם, מבחינתם של מגדל ואליהו, היא שמי שמחזיק ב-1% ממניות הבנק לא יוכל למנות עצמו לדירקטור. לפיכך, אחזקה של 10% לא מעניקה להם יתרון מיוחד על פני מי שיחזיק בחבילת מניות קטנה יותר. בהיעדר יכולת להשפיע, אין צורך של ממש להחזיק בנתח כה משמעותי מהבנק, ולכן, מבחינתם של אליהו ומגדל, המלצות ועדת מראני רק מסבכות את מצבם.



על כן, הם ניסו בחודשים האחרונים לקדם צעד שיאפשר להם להפוך לבעלי השליטה בלאומי. גורמים מטעמם אף בדקו את האפשרות שבנק לאומי ימכור את חלקו בחברת הביטוח מגדל כדי להתגבר על מכשול הבעלויות הצולבות. לאומי מחזיק ב-20% ממגדל, ואילו מגדל מחזיקה ב-9.5% מבנק לאומי. ועדת מראני המליצה שלא לאפשר למגדל לקחת חלק בשליטה בלאומי בשל הבעלות הצולבת ביניהם. לאומי הוא הבנק השני בגודלו בישראל, ומגדל היא חברת הביטוח הגדולה במשק. גם למגדל, בראשה עומד אהרון פוגל, וגם לשלמה אליהו ברור שהכרזה עליהם כבעלי השליטה בלאומי היא צעד בלתי אפשרי מכמה סיבות עקרוניות.



ראשית, הפיכתם של אליהו ומגדל לבעלי השליטה בלאומי ללא מכרז היא צעד לא תקין מבחינה ציבורית, שיכול לגרום לתביעות של משקיעים פוטנציאלים אחרים שההזדמנות הזו לא ניתנה להם.



שנית, המלצות ועדת מראני נועדו להניח תשתית חוקית שתאפשר למשקיעים בבורסה להתארגן להשגת שליטה בתנאים מסוימים. אם תינתן להם האפשרות להיהפך לבעלי שליטה מבלי שהצעד יוסדר מבחינה חוקית, מן הסתם תיתקל המדינה בהתנגדות ציבורית ומשפטית.







שלישית, צעד כזה יחריף את הריכוזיות בסקטור הפיננסי. אליהו מחזיק כיום ב-33% מחברת הביטוח השלישית בגודלה הפניקס, ובמלוא הבעלות בחברת הביטוח אליהו. בנוסף, יש לו 10% מבנק לאומי ו-29% מבנק אגוד. אמנם הוא וקרוביו אינם משמשים דירקטורים בהפניקס, אגוד ובנק לאומי, ואולם החיבור בין כל כך הרבה גופים פיננסים, בשווקים שגם ככה סובלים מריכוזיות יתר, תחייב אותו לצמצם חלק מאחזקותיו.



גם הציר של לאומי-מגדל מאופיין בריכוזיות רבה. לאומי מחזיק בנוסף ל-20% ממגדל גם ב-20% מחברת ביטוח ישיר. בסקטור הפיננסי טוענים כי פוגל ואליהו בדקו את האפשרות שלאומי ימכור את חלקו בחברת מגדל, כדי לקדם את הצעד להעברת השליטה בבנק לידיהם. לדברי הגורמים, בנק לאומי, בראשות גליה מאור, הביע נכונות לוותר על מגדל אם הדבר יהווה תנאי לביצוע הצעד. אם נעשתה פנייה לבנק ואם לאו, נראה כי אין זה הוגן להציב בפני מנהליו הבכירים דילמה שכזו. הדעת נותנת שבעלי המניות בבנק הם אלה שיקבלו את ההחלטה, ולו רק בשל העובדה שמנהלי בנק לאומי עשויים להיקלע לניגודי אינטרסים.



התיקון לחוק הבנקאות, שמבוסס על המלצות ועדת מראני, עבר בקריאה ראשונה בכנסת ויובא בקרוב לקריאה שנייה ושלישית. התיקון כולל הצעות רבות שחלקן מעורר התנגדות קשה במערכת הבנקאות. כך למשל, בבנקים מתנגדים בנחרצות למתן זכות וטו למפקח על הבנקים למינויים של עשרות נושאי משרה בבנקים, וגם להענקת סמכות למפקח להדיח מנהלים.



בבנק לאומי יודעים שהמלצות ועדת מראני אמנם עשויות להנציח את שלטון המנהלים בבנק בהיעדר בעלים מזוהים, אך במקביל גם להגביל מאוד את סמכותם של מנהלי הבנק ולהציב מולם מפקח על הבנקים שבאמתחתו תחמושת וסמכויות כמעט בלתי מוגבלות. במצב הזה, כבר לא ברור מהי האפשרות המועדפת על ראשי הבנק, ולכן, אם עלתה האפשרות למכור את מגדל כדי לקדם את העברת השליטה בלאומי לידי מגדל ואליהו, הרי שהיא מלמדת שהבנק נערך לכל אפשרות. מבנק לאומי נמסר בתגובה: "אין לנו כוונה למכור מניות של מגדל".



הצעד שמנסים אליהו ומגדל לרקום, עשוי להתפתח בקרוב בכיוון חדש כאשר יו"ר דירקטוריון מגדל, אהרון פוגל, ימונה ליו"ר הוועדה המייעצת לבנק ישראל. פוגל ידוע כמתנגד עיקש למדיניות המוניטרית של בנק ישראל ואחד המבקרים הקשים של הבנק המרכזי.



נגיד בנק ישראל, ד"ר דוד קליין, מאוד לא אהב את החלטתו של ש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully