וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירידה של 26.7% בגביית המסים מעצמאים במחצית הראשונה של השנה; עלייה מפתיעה של 2.7% בגביית מסי החברות

ניצן כהן

10.8.2003 / 12:02

במחצית הראשונה החזיר מס הכנסה לזכאים 3.6 מיליארד ש', עלייה של 23.5% לעומת התקופה המקבילה; תוספת הגבייה משומות יזומות במחצית הראשונה של השנה - 5.1 מיליארד ש'



המיתון הכבד בישראל הביא במחצית הראשונה של השנה לירידה נומינלית חדה של 26.7% בגביית המסים מעצמאים, כשבאופן מפתיע הצליח אגף מס הכנסה להגדיל את גביית המסים מחברות בשיעור נומינלי של כ-2.7%. מכאן עולה שהחברות שילמו מקדמות מס של 5.3 מיליארד שקל לעומת 5.1 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2002, והעצמאים שילמו מקדמות מס של 1.5 מיליארד שקל לעומת 2.1 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2002.



הפרשי המס שגבה מס הכנסה מחברות במחצית הראשונה של השנה באמצעות שומות יזומות - כלומר עריכת חישוב מס שונים שערך מס הכנסה לעומת הדו"ח שהוגש בפועל על ידי החברה, והכסף בגין שומת המס נגבה בפועל - הסתכמו ב-3.2 מיליארד שקל, ירידה של 13.6% לעומת הפרשי המס שנגבו במחצית הראשונה של 2002 והסתכמו ב-3.7 מיליארד שקל. הפרשי המס שגבה מס הכנסה משכירים במחצית הראשונה של השנה מסתכמים ב-1.9 מיליארד שקל, ירידה של 9.5% לעומת הפרשי המס שגבה האגף משכירים במחצית הראשונה של 2002 שהסתכמו ב-2.1 מיליארד שקל.



המיתון במשק פגע במחצית הראשונה של השנה בשני נתונים עיקריים הנוגעים לציבור השכירים. השכר הממוצע במשק ירד ושיעור האבטלה עלה, כך שגביית המסים משכירים ירדה, אף היא, בשיעורים ניכרים. במחצית הראשונה של השנה גבה אגף מס הכנסה משכירים 22.3 מיליארד שקל, לעומת 25.1 מיליארד שקל במחצית הראשונה של שנת 2002.



משוק ההון כולו גבה מס הכנסה במחצית הראשונה של השנה 579 מיליון שקל.



החזרי המס במחצית הראשונה של השנה הסתכמו ב-3.6 מיליארד שקל, 24% יותר מהחזרי המס במחצית הראשונה של 2002 שהסתכמו ב-2.9 מיליארד שקל.



יש לציין כי גם מינהל הכנסות המדינה וגם מחלקת המחקר של בנק ישראל מפרסמים את הנתונים הללו, אולם כל גורם מסווג את הנתונים באופן שונה כך שקשה לבצע השוואה בין הנתונים השונים. היום לראשונה מתפרסמים נתוני ה"קופה" של הכנסות המדינה ממסי הכנסה אלו - שמהווים את הנתונים הגולמיים שעוברים עיבודים שונים במחלקות המחקר השונות של האוצר ושל בנק ישראל.



ממחלקת המחקר של בנק ישראל נמסר כי אכן יש שוני בין נתוני בנק ישראל לנתוני מינהל הכנסות המדינה, כששוני זה נובע מחלוקה על בסיס חשבונאות לאומית שמתבצעת בבנק ישראל. הכוונה היא שמס מעסיקים, מע"מ ממוסדות פיננסים ומע"מ מלכ"רים שנגבים בפועל על ידי מס הכנסה ונרשמים על ידי מס הכנסה כמסים ישירים, מנוטרלים בבנק ישראל ונרשמים כמסים עקיפים.



מניתוח הנתונים עולה בעיה נוספת שיוצרת עיוות בהשוואת נתוני גביית המסים. מס הכנסה מציג בנתוני ה"קופה" סעיף שנקרה "ביטולים", שמשמעותו היא למעשה צ'קים של נישומים שחזרו וכל תקבול שנרשם אבל לא נגבה בפועל. בחודש אפריל 2002 הגיע סכום זה לרמת שיא של כ-2 מיליארד שקל ? מה שיצר עיוות בניתוח הנתונים על ידי בנק ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully