וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מליסרון - רווחי הקריון הותירו בצל את הפסדי רננים

עידו אלון

11.8.2003 / 10:44

במחצית הראשונה של 2003 הרוויחה מליסרון 25.1 מ' ש' ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת בתקופה זו הסתכם ב-40 מ' ש'; הרווח התפעולי של רננים הסתכם ב-6.6 מ' ש'; שיעורי התפוסה ברננים הם כ-97%



חברת הדירוג מעלות הותירה לפני כשלושה שבועות דירוג גבוה של AA לחברת מליסרון . מעלות ציינה בהחלטותיה את חוזקו של הנכס המרכזי של מליסרון, מרכז הקניות קריון בקרית ביאליק. מנגד ציינו במעלות כי יתרון זה מתקזז בחלקו עקב אחזקותיה של מליסרון (30%) בקניון המפסיד רננים ברעננה. "בהתבסס על התזרימים הנוכחיים של קניון רננים, תיאלץ נכסי רעננה למחזר חלק מפירעונות הלוואותיה בשנים הקרובות", ציינו במעלות.



תוצאות הרבעון השני של מליסרון מראות כי כוח הקנייה של תושבי הקריות אינו מראה סימני דעיכה, וכי מנגד קניון רננים עדיין אינו מצליח להתרומם. חברת עופר נכסי רעננה המחזיקה ברננים עדיין רושמת הון עצמי שלילי של 22.6 מיליון שקל, והתחייבויותיה כוללות הלוואות לזמן ארוך בהיקף של 372 מיליון שקל מהבנקים המממנים.



התחייבויות אלו מהוות משקולת על תוצאות החברה, שהכנסותיה מדמי שכירות הסתכמו ב-10.3 מיליון שקל ברבעון השני - עלייה של 300 אלף שקל לעומת התקופה המקבילה. ההכנסות מדמי ניהול נותרו בהיקף של 5.9 מיליון שקל, והעלו את השורה העליונה לסך כולל של 16.2 מיליון שקל.



הרווח התפעולי של רננים הסתכם ב-6.6 מיליון שקל, אך הוצאות מימון גבוהות של 11.1 מיליון שקל שחקו את השורה התחתונה להפסד של 4.5 מיליון שקל ברבעון השני של 2003. שיעורי התפוסה ברננים הם כ-97%.



אזור השרון נהפך מוקד הפריחה של הקניונים ומרכזי הקניות הפתוחים (פאואר סנטרים) בישראל. קניון ארנה שבשליטת מוטי זיסר בהרצליה פיתוח הוא רק התוספת האחרונה למרכז הקניות בשפיים, מרכז המסחר שהתפתח סביב חנות איקאה בנתניה וקניונים אחרים, כגון שבעת הכוכבים בהרצליה.



למרות הצפיפות הגבוהה במליסרון מציינים כי התחרות לא השפיעה יתר על המידה על רננים, שמשרת בעיקר את כוח הקנייה המקומי. ההשפעה המרכזית עשויה לבוא מכיוון פתיחת מרכז בתי הקולנוע סינמה סיטי בצומת גלילות. מרכז הסרטים החדש גרם פגיעה לבתי הקולנוע ברחבי תל אביב, וכנראה גם לשבעת בתי הקולנוע ברננים.



קניון רננים גם משכיר למשביר לצרכן 2,300 מ"ר (5.5% מהשטחים המושכרים) תמורת שכר דירה שנתי של 1.8 מיליון שקל (5% מההכנסות משכר דירה) ודמי ניהול המסתכמים ב-900 אלף שקל. קריסתו של המשביר תחת הנהלתו הקודמת הותירה כלפי רננים חובות של 800 אלף שקל נכון לסוף יוני. ואולם מליסרון ונכסי רעננה ביצעו הפרשות בגין מרבית החוב כבר ב-2002 וברבעון הראשון של 2003. החברה פתחה את הסכמי השכירות עם המשביר הצרכן החדש שבהנהלת רמי שביט, כנראה במחירים נמוכים יותר.



עם זאת רננים כנראה נהנה מעלייה בדמי השכירות ביתרת ההסכמים הנפתחים מחדש. הסיבה לכך היא הסכמי שכירות נמוכים שנחתמו ב-98', כשברננים חששו מפתיחת קניון מתחרה בסמוך. לאחר שפג חשש זה יכול הקניון להעלות את תקבוליו מההסכמים שנפתחים בממוצע לאחר כארבע שנים.



תחרות, מיתון ושחיקת כוח הקנייה אינם מצויים בלקסיקון של מנהלי הקריון בקרית ביאליק. האזור אמנם השתתף בחגיגת הקניונים שעברה על ישראל בשנות ה-80 וה-90, אך גל זה השפיע בעיקר על חיפה והמפרץ. הקריון המשיך לגדול, והוא כולל כיום תפוסה מלאה של כ-250 שוכרים ופרויקטי משרדים ומסחר חדשים. מרכז זה נחשב אחד הקניונים הטובים מההיבט של פדיון למ"ר, יחד עם קניון איילון ברמת גן וקניון מלחה בירושלים.



ההכנסות מדמי שכירות בקריון הסתכמו ב-23.5 מיליון שקל ברבעון השני של 2003, ובתוספת דמי ניהול של 8.8 מיליון שקל הסתכמו ההכנסות ב-32.3 מיליון שקל. הרווח מפעולות רגילות הסתכם ב-20.1 מיליון שקל ברבעון השני. חלקה של מליסרון בהפסדי רננים הסתכם ב-1.4 מיליון שקל, והביא את שורת הרווח הנקי של החברה ל-12.2 מיליון שקל ברבעון השני.



במחצית הראשונה של 2003 הרוויחה מליסרון 25.1 מיליון שקל ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת בתקופה זו הסתכם בסכום של 40 מיליון שקל. מניית מליסרון עלתה ב-32% מתחילת 2003 והיא נסחרת בשווי שוק של 399 מיליון שקל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully