וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד יולי שיפורסם מחר ב-13:30 צפוי להיות המדד השלילי האחרון השנה; מאוגוסט צפויים מדדים חיוביים

אמיר טייג

14.8.2003 / 11:34

על פי הערכות כלכלנים, מדד יולי ינוע בין ירידה של 0.1% לירידה של 0.5%; מדד יולי יהיה המדד השלילי הרביעי ברציפות השנה



מחר בשעה 13:30 צפויה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם את מדד המחירים לחודש יולי. בהמשך לשלושת המדדים האחרונים, גם מדד יולי צפוי להיות שלילי ולנוע בין ירידה קלה של 0.1% עד ירידה חדה יחסית של 0.5%.



בששת החודשים הראשונים של השנה ירד מדד המחירים לצרכן בשיעור מצטבר של 0.5%. למרות המדד השלילי הצפוי בחודש יולי, שיגדיל את האינפלציה השלילית, מרבית הגופים הכלכליים מעריכים כי האינפלציה השנתית ב-2003 תהיה חיובית. כדי שהערכות אלו יתממשו, יש צורך בשינוי מגמת האינפלציה, ואכן, מרבית הכלכלנים מעריכים כי החל מחודש אוגוסט המדדים צפויים להיות חיוביים.



הגורם העיקרי למעבר הצפוי של המדדים מהתחום השלילי לתחום החיובי נובע מתנועתו של הדולר. במהלך ששת החודשים הראשונים של השנה נחלש הדולר מול השקל ב-8%, אך בחודש יולי רשם התחזקות של 2.7%. התחזקות זו היא הגורם לכך שמרבית ההערכות הן כי מדד יולי יהיה שלילי פחות ממדד יוני, אשר ירד ב-0.6%. המשך התחזקות הדולר, הצפויה גם בחודש אוגוסט, והפיחות בשקל הצפוי במהלך 12 החודשים הקרובים (על פי עמדת בנק ישראל), הם הגורם העיקרי אשר צפוי ליצור מדדים חיוביים במחצית השנייה של השנה.



הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי, חזי גוטמן, מעריך כי מדד יולי ירד בשיעור חד יחסית של 0.5%, אך כבר בחודש אוגוסט תירשם עלייה של 0.3% במדד המחירים. להערכת גוטמן, מדד ספטמבר צפוי לעלות ב-0.4%, ובכל שנת 2003 צפויה אינפלציה חיובית של 0.6%. יש לציין כי יעד האינפלציה של הממשלה עומד על 1% עד 3%, כלומר בשנת 2003 האינפלציה צפויה להיות נמוכה מהיעד.



הירידה באינפלציה, אשר מהווה את האינדיקטור העיקרי על פיו מחליט בנק ישראל על מדיניות הריבית שלו, תומכת כבר זמן רב בהליך הפחתת הריבית של בנק ישראל. ואכן, הנגיד דוד קליין הפחית את הריבית מתחילת השנה ב-1.9%. אולם לנוכח התהפכות המגמה הצפויה החל מחודש אוגוסט, הערכות הן כי הנגיד יאט את קצב הפחתת הריבית כבר מתום החודש הקרוב. בקרב הכלכלנים, ההערכה הרווחת היא כי עד תום השנה יפחית הנגיד את הריבית ב-0.5% עד 1% נוספים, וכי רמת הריבית בעוד 4 חודשים תהיה 6%-6.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully