וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרגולציה נוטה שלא לאשר רכישת מנויי תבל על ידי יס

ערן גבאי

17.8.2003 / 12:35

רגולטור בכיר: "שטויות, אין לזה שום סיכוי"; משרד התקשורת לא קיבל בקשה; לאומי יכול להרוויח זמן מהעסקה ולא להידרש למחיקות ענק בגין תבל; לפני כשנה וחצי נדחה רעיון למיזוג מתב-יס

משרד התקשורת לא קיבל בקשה ולא מעורב בינתיים בניסיון של חברת הלוויין YES לבחון הגשת הצעה לרכישת כ-150 אלף מנויים של תבל תמורת כ-200 מיליון דולר, ברובו חוב של תבל שיועבר ל-YES. הרעיון הזה מתגלגל בדירקטוריון ובהנהלת YES מזה כחודשיים.

גורם רגולטורי בכיר אומר הבוקר ל-TheMarker בתגובה ראשונית לאפשרות רכישת המנויים של תבל על ידי YES, "שטויות. אין לזה שום סיכוי".

הרעיון על פניו עשוי להישמע מעניין, אפילו הגיוני. עבור תבל ונאמן החברה, צבי יוכמן, שהכחיש בשבועות האחרונים שמתקיימים עמו שיחות מצידה של YES לרכישת מנויי תבל תמורת חלק מהחוב, זה סידור טוב כמובן לצאת מקשיי גיבוש הסדר הנושים בחברה, שתקוע במאבקים בין הבנקים ובהתנגדות של הנושים הבלתי מובטחים (הספקים) לקבל רק כ-60% מחובם.

עבור דסק"ש, בעל המניות בתבל שכבר שכח מההשקעה שלו בתבל והפריש בספריו כ-140 מיליון שקל בגין הלוואות הבעלים שהעניק לתבל לצורך השקעות עתידיות, זו בשורה חיובית.

עבור YES זו אפשרות להגיע למסה הקריטית של כ-600 אלף מנויים שיאפשרו לחברה להגיע לאיזון, לדברי הנהלת החברה. עם זאת, הנהלת החברה הצהירה באחרונה כי תוכל להגיע לאיזון על פי תוכניות העבודה שלה גם עם כ-500 אלף מנויים.

בנק לאומי, הנושה הגדול ביותר של תבל ושל YES שמסובך עד הצוואר בשני מיזמי התקשורת האלה, יכול למצוא נחמה בהעברת החוב שלו מתבל פושטת הרגל לחברת YES, החברה הבת של בזק בעלת מבנה הון יציב בהרבה. בנק לאומי יכול בעיקר להרוויח זמן מעסקה שכזו, ולא להידרש בקרוב למחיקות ענק בגין ההלוואות לתבל.

בזק, המחזיקה היום בכ-45% ממניות YES וצפויה בימים הקרובים להגדיל את החזקותיה בחברה ל-49.9%, יכולה לצאת נשכרת מעסקה שכזו, אם לא תידרש להזרים כסף נוסף ל-YES בגינה. מסגרת אשראי חדשה בהיקף של 93 מיליון דולר אושרה לחברת הלוויין לפני כשבועיים, כשבזק אמורה להזרים במסגרתה לחברה הבת כ-43 מיליון דולר, ולהגיע בכך לתקרת ההשקעה שאושרה לה על ידי ועדת שרים להפרטה.

גם אם תצטרך בזק להשקיע סכום נוסף ב-YES במקביל לבנקים לטובת עסקת רכישת מנויי תבל, הרי שברמת הסיכון בה נמצאות השקעות הבעלים בחברת הלוויין הנאמדים ביותר מ-2.2 מיליארד שקל, לא מדובר בהגדלה משמעותית בהיקף הסיכון של בזק.

עם זאת, ספק גדול אם העסקה יכולה לזכות לתמיכת הגורמים הרגולטורים - משרד התקשורת והממונה על ההגבלים העסקיים. לפני כשנה וחצי הועלתה האשפרות למיזוג בין מתב ל-YES, בתגובה לקשיי מיזוג הכבלים.

משרד התקשורת הביע התנגדות נחרצת למהלך וקבע כי הוא ימנע תחרות בין הכבלים ובזק בתחום האינטרנט המהיר והטלפוניה הפנים ארצית. שטרום ביקש אז לבחון את הרעיון, אך קבע כי הוא בעייתי ובחינתו נדרשת רק מאחר ש-YES היתה רחוקה אז מביסוס מעמדה בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית, והתחרות בענף היתה חלשה יותר.

לגבי מחיר העסקה, המשקף למנוי כבלים שווי של כ-1,300 דולר, הרי שמדובר במחיר לא זול, וגבוה מרוב ההערכות בשוק עבור מחיר מנוי כבלים בישראל. עם זאת, נזכיר כי בכירי חברות הכבלים מדברים מזה יותר מחצי שנה על רמת מחיר מנוי כבלים של כ-1,450 דולר, וטוענים כי ניתן לבצע עסקות בשוק על בסיס מחיר זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully