וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזי גוטמן: "השינוי ברמת הסיכון של ישראל מאז המלחמה בעיראק מיצה את עצמו מבחינת השפעתו על שער השקל"

אמיר טייג

17.8.2003 / 13:53

כך מעריך הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי; צופה הפחתת ריבית של 0.5% באוגוסט אך יציבות בריבית עד תום השנה; החל מאוגוסט צופה גוטמן מדדים חיוביים



נוכח ירידת מדד המחירים של יולי ב-0.7% אי אפשר עדיין לדבר על יציאה של המשק מהמיתון, כך כותב חזי גוטמן, הכלכלן הראשי של הבנק הבינלאומי. הירידה החדה משקפת את המשך המיתון ואת הביקושים הנמוכים השוררים בשוק. גוטמן צופה כי בסוף חודש אוגוסט יפחית הנגיד את הריבית ב-0.5%, שיעור גבוה יחסית, אך החל מספטמבר יעצור את מגמת ההפחתה עד תום השנה - כלומר, גוטמן מעריך כי ריבית בנק ישראל תעמוד בתום השנה על 6.5%, הערכה שמרנית יחסית.



היציבות בריבית במהלך יתר חודשי השנה תיגרם, על פי גוטמן, נוכח מדדי מחירים גבוהים יותר הצפויים החל מאוגוסט והתקרבות הריבית לרמה כזו, שהפחתה נוספת בה עשויה להאיץ את קצב הפיחות של השקל ואת האינפלציה. להערכתו, החל מחודש אוגוסט צפויים מדדים חיוביים ביתר השנה, כך שבאוגוסט יעלה המדד ב-0.2%, בספטמבר ב-0.4% ובאוקטובר ב-0.5%. בסיכום שנת 2003 תירשם, להערכת גוטמן, אינפלציה של 0.3% בלבד.



בנוגע לשוק המט"ח מעריך גוטמן כי "השינוי שחל ברמת הסיכון הפיננסי של ישראל מאז פרוץ המלחמה בעיראק מיצה את עצמו מבחינת השפעתו על שער השקל". לאחר 5 חודשים של מגמת ייסוף של השקל בשיעור מצטבר של 10.2% ביחס לדולר, צופה גוטמן בחודש אוגוסט פיחות לעומת חודש יולי בשיעור של 1.7%. בהמשך השנה מעריך גוטמן כי יימשך פיחות מתון, בשיעור שנתי של כ-3%. זאת, בהנחה של יציבות יחסית במצב הביטחוני בישראל ובמצב הפוליטי.



לגבי צמיחת המשק מעריך גוטמן כי בשנת 2003 יחזור המשק לצמיחה, אך בשיעור מזערי בלבד של 0.5%. לגבי שנת 2004 ממשיך גוטמן בקו השמרני, וצופה כי הצמיחה תסתכם ב-2% בלבד. "השינוי החיובי המתון המסתמן בצמיחה ביחס לשנים 2001-2002 הוא במידה רבה בהשפעת ההתאוששות בכלכלת ארה"ב, שנראית לאחרונה יותר ויותר ברורה", כותב גוטמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully