וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזק והבנקים יזמו התוכנית לרכישת מנויי תבל ע"י יס

ערן גבאי

18.8.2003 / 10:06

מסתמן: תבל תפורק, 160 אלף ממנוייה יירכשו על ידי יס וכ-170 אלף מנויים יירכשו על ידי מתב; "מצב בו ל-YES, מתב וערוצי זהב כ-500 אלף מנויים כל אחת יביא לתחרות יציבה"

הבנקים דורשים שהחוב הבנקאי של YES לא יגדל, בשום מקרה, מעבר ל-700 דולר למנוי בעסקת רכישת מנויי תבל, אם תצא אל הפועל - ולא יאפשרו חריגה מטווח זה, כך נודע ל-TheMarker.

החוב הבנקאי של YES היום נמוך מ-700 דולר למנוי, והוא נאמד בכ-630 דולר למנוי. מכאן שטווח התמרון למימון עסקת רכישת המנויים מתבל ינוע בטווח תוספת של עד 70 דולר חוב למנוי. החוב למנוי של YES די יציב במהלך השנה האחרונה, והוא נמוך בעקביות מ-700 דולר למנוי.

מנכ"ל חברת הלוויין YES, שלמה לירן, טוען כי "אני רואה רק יתרונות למערכת הבנקאית מעסקת רכישת המנויים של תבל, אם תצא אל הפועל. YES תיהנה מתוספת של מנויים שלא מגדילים את החוב למנוי של החברה, אך מעניקים לחברה יתרונות ברורים לגודל".

כמו כן נודע כי מסתמנת תוכנית לפיה חברת הכבלים תבל תפורק, וכמחצית ממנויי החברה יירכשו על ידי חברת הלוויין YES, והמחצית השנייה של המנויים תירכש על ידי מתב.

בהתאם לתוכנית המתגבשת, YES צפויה לרכוש כ-160 אלף מנויים דיגיטליים של תבל, ומתב תרכוש את המנויים האנלוגים של תבל. עוד נודע כי התוכנית לרכישת מנויי תבל על ידי YES הועלתה לראשונה כבר לפני יותר מחודשיים, ביוזמה ובעידוד של בזק ובנק לאומי ואינה יוזמה של הנהלת חברת הלוויין.

שאלת התמחור של העסקה עדיין פתוחה, ונמצאת במו"מ בין הצדדים על מספר המנויים שיירכשו ומחיר רכישת מנוי. עם זאת, ההערכות הן שהעסקה עשויה להתאפשר ברמות מחיר של כ-1,300 דולר למנוי.

"כשראינו שמיזוג הכבלים מגמגם, ניסיונו לבחון אם המצב החדש יוצר עבורנו הזדמנות של העברת מנויים שלא בדרך של מלחמת חפירות, אלא ברכישה. הגענו למסקנה שכדאי לנו לבחון אופציה לרכישת מנויי תבל, חלקם או במלואם", אומר לירן.

לירן מסביר איך התוכנית אמורה לעבוד, "YES תקיים מערכת יחסים עם 160 אלף המנויים הדיגיטליים שתרכוש, אך תשתית הכבלים תיוותר בידי הבנקים. הנאמן של תבל יחזיק בתשתית והבנקים ימכרו אותה כתשתית מלאה".

לירן מאמין ש-YES תצליח להעביר לשורותיה לפחות כ-120 אלף מנויים מתוך ה-160 אלף שיירכשו, ואלה ייזכו לקבל שירות טלפוני, טכני וממירים מחברת הלוויין. כמו כן, המנויים של תבל שיעברו במסגרת העסקה לחברת הלוויין יהיו זכאים במשך 3 שנים להמשיך ולקבל את התוכן והערוצים של הלוויין או של הכבלים בהתאם לבחירתם. "המנוי יוכל לבחור בתוכן בו הוא מעוניין, כך שהוא יוכל לבחור לקבל את התוכנית של יצפאן, לדוגמה, בשידור מהלוויין".

כיום יש לתבל כ-330 אלף מנויים, ללא עסקת רכישת 35% מערוצי זהב. לתבל כ-170 אלף מנויים דיגיטליים והיתר מנויים אנלוגים. "אם תרכוש מתב את ייתרת המנויים, זו עסקה שווה מבחינתה. היא רוכשת למעשה את הלקוחות האנלוגים באפס עלות שולית", אומר לירן.

לירן טוען עוד כי אם תאושר העסקה לרכישת מנויי תבל על ידי YES ומתב, "יווצר משולש בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית שיקדם את התחרות. למעשה, יהיו שלושה שחקנים בגודל שווה של כ-500 אלף מנויים לכל חברה (YES, ערוצי זהב ומתב) וזה ייצור מצב של תחרות יציבה ובת קיימא. כמו כן, היא תייצר את ההפרדה שכולם תומכים בה בין התשתית והתוכן.

"תחרות תתקיים בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית רק כש-YES תגיע לכ-35% נתח שוק. ברור שעסקה שכזו תקרב משמעותית את שיווי המשקל בענף, ותקדם את התוכניות העסקיות של החברה בכ-2-3 שנים", אומר לירן.

לירן מציין עוד כי גם אם המהלך יוכל להסתייע רק באם יתאפשר, במקביל לרכישת המנויים של תבל על ידי YES, גם לערוצי זהב ומתב להתמזג - עדיין המהלך ייחשב טוב ומבורך מבחינת YES.

לירן זוכר היטב את התנגדות משרד התקשורת לרעיון המיזוג של מתב ו-YES מלפני כשנה וחצי, "מיזוג בין מתב ו-YES היה חוסך הרבה סבל לחברות, ללקוחות ולספקים. היום מבינים שזה היה רעיון טוב".

מנכ"ל YES מצייר תמונה לפיה "כולם מרוויחים מעסקת YES-תבל, "להוציא את מי שחולם על מיזוג כבלים גדול שיכחיד את YES. אפילו מי שמאמין בחברת כבלים מאוחדת, שלצידה פועלת חברת YES, צריך להיות בעד הרעיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully