וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלקטרה עשויה לרכוש חברה בריטית שמחזורה מיליארד שקל

יורם גביזון

19.8.2003 / 7:38

מנכ"ל אלקטרה אמר כי בכוונת החברה להגדיל את פעילותה האלקטרומכנית במערב אירופה; אלקטרה צריכה עשויה ליהנות ברבעונים הקרובים מהסכם לייצור מזגנים ביתיים עבור אלקטרלוקס בהיקף של 75 מיליון דולר



חברת אלקטרה הציגה בעבר רבעון אחר רבעון של גידולים במכירות וברווחים. החברה ששולטת בשוק המקומי לעבודות אלקטרומכניות נכנעה בשנה האחרונה להאטה ברמת הפעילות בבנייה, אם כי למרות זאת הציגה רווח של 17 מיליון שקל באחד הרבעונים הפחות מוצלחים בשוק הנדל"ן.



הרחבת ההשקעות בנדל"ן מניב וברכישת חברות ביצוע של עבודות אלקטרומכניות בחו"ל, וגם פיחות בשער השקל כלפי היורו לא מנעו שחיקה נוספת בהכנסותיה וברווחיה של אלקטרה ברבעון השני.



הרווח התפעולי של אלקטרה ישראל ירד ב-15% ברבעון השני בהשוואה לרבעון המקביל ב-2002 והסתכם ב-37 מיליון שקל. הרווח התפעולי ירד למרות שההכנסות צמחו ב-5% ברבעון השני בהשוואה לרבעון המקביל ב-2002.



חלק מהגידול נובע מרכישת שלושה בנייני משרדים בלונדון באוגוסט 2002, שמניבים דמי שכירות של 6.2 מיליון שקל, ובניין מגורים במונטריאול שמניב שכר דירה של 6.5 מיליון שקל תמורת 110 מיליון שקל. רכישת נכסים אלו הגדילה את תיק הנכסים של החברה במגזר הנדל"ן המניב באנגליה ל-14, בעלות של 430 מיליון שקל, מתוך תיק נכסים כולל שהושקעו ברכישתו והקמתו 920 מיליון שקל.



כחברה הגדולה בישראל, אלקטרה מושפעת מרמת הפעילות של המשק בתחום הבנייה של מבני מסחר משרדים ומוסדות. יכולתה של החברה לנגוס בנתח שוק נוסף מוגבלת שכן חלק ממתחרותיה, כמו נגה אלקטרוטכניקה ואון, נלקעו לקשיים.



אלקטרה החלה להרחיב את פעילותה בתחום האלקטרומכני בחו"ל במטרה להקטין את חשיפתה לשוק המקומי. ואמנם הפן החיובי בתוצאות הכספיות שמציגה אלקטרה הוא הגידול הנמשך בחלקן של ההכנסות בחו"ל מהמחזור הכולל. ההכנסות בחו"ל היוו 33% ברבעון השני.



מכירות החברה הבת הבלגית, 90%) Devis), שעוסקת בתכנון ובהקמת פרויקטים בתחום מערכות מיזוג האוויר המרכזי יגיעו ל-45 מיליון יורו ב-2003. החברה הבת הבריטית 62.5%) RTT), שמבצעת עבודות אלקטרומכניות באזור לונדון, תסיים את 2003 במחזור של 38 מיליון שקל. השליטה ב-RTT נרכשה במאי 2001 תמורת 13.5 מיליון שקל. מנכ"ל אלקטרה שלמה שרף אמר כי בכוונת החברה להגדיל את פעילותה האלקטרומכנית במערב אירופה. על פי הערכות, אלקטרה בוחנת בימים אלו רכישתה של חברה בריטית נוספת לביצוע עבודות אלקטרומכניות שמכירותיה כמיליארד שקל.



שרף מזכיר כי החברה מחזיקה ב-50% ממניותיה של חברה זרה שהקימה עבור רשת המרכולים הצרפתית, אושן, מרכז לוגיסטי בהונגריה בעלות של 15 מיליון יורו, וכן במבנה תעשייה לחברת רנו בלימוז' צרפת, בעלות של 9 מיליון יורו. שרף מגלה כי בכוונת החברה להקים מרכזיים לוגיסטיים נוספים.



הדיווח של החברה על הכנסות ורווחים לפי מגזרים מגלה כי הכנסותיה מהתקנה, בנייה ושירות הסתכמו ברבעון השני ב-390 מיליון שקל והרווח התפעולי ממנו היה 19.2 מיליון שקל, שהם 4.9% מהמחזור, בהשוואה לרווחיות תפעולית של 6.4% מהמחזור בתחום זה ב-2002. שרף סבור שהחברה שומרת על רווחיות יציבה במגזר האלקטרומכני ומעריך שהירידה ברווחיות נובעת מתנודות מקריות בהכרה בהכנסות, ואינה מלמדת על מגמה או ירידת מדרגה ברווחיות.



לדבריו למרות המצב הקשה במשק, הגדילה אלקטרה את צבר העבודות שלה ל-2 מיליארד שקל בהשוואה ל-1.9 מיליארד שקל בסוף הרבעון המקביל ב-2002. צבר זה כולל הכנסות של 760 מיליון שקל שייזקפו בחלקים שווים ברבעון השלישי והרביעי של 2003.



הכנסות אלקטרה מנדל"ן מניב הסתכמו ברבעון השני ב-32 מיליון שקל והרווח התפעולי הגיע ל-21.5 מיליון שקל, כך שהרווח התפעולי הכולל של החברה ירד ל-37 מיליון שקל. הרווח הנקי של אלקטרה הושפע לרעה מגידול בהוצאות המימון נטו ל-14.5 מיליון שקל ברבעון השני בהשוואה ל-12.3 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2002, כתוצאה מגידול בהיקף ההלוואות שלקחה החברה לצורך מימון רכישת נכסים באנגליה ובקנדה.



הגידול בהוצאות המימון קוזז על ידי הגידול ברווחי החברות הכלולות, בעיקר חברת מנדלסון (22.5%) שעוסקת בשיווק ובהפצה של מוצרי צנרת משאבות ומוצרי בנייה, והכפילה את הרווח הנקי ברבעון השני בהשוואה למקביל ב-2002 ל-3.4 מיליון שקל.הפעילות השוטפת הניבה עודף של 24 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2003 בהשוואה ל-30 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2002, כתוצאה מירידה ברווח הנקי וגידול באשראי ללקוחות.



ירידה ברווחי אלקטרה צריכה



החרפת התחרות בשוק המזגנים המקומי, הפסדים בקמעונית האלקטרוניקה חברת שקם, והפסדים מעסקות עתידיות גרמו לירידה ברווח לפני מס של חברת אלקטרה מוצרי צריכה ברבעון השני. הדו"חות הכספיים של החברה לרבעון החולף ממחישים את השפעת התחרות המחריפה בשוק המזגנים הביתיים וגם את המורכבות של ניהול מאזני ההצמדה של חברה רב לאומית. המכירות של אלקטרה צריכה, שמייצרת מזגנים ביתיים ומערכות מיזוג מרכזי, ומייבאת ומשווקת מוצרי צריכה חשמליים, צמחו ב-5.6% ברבעון השני בהשוואה לרבעון המקביל לו ב-2002 והסתכמו ב-764 מיליון שקל.



המשנה למנכ"ל אהוד לוריא, שימונה בינואר 2004 למנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, הסביר שהמכירות ברבעון החולף מוטות כלפי מטה ב-40 מיליון שקל, משום שהתרגום המכירות במטבע חוץ במחצית הראשונה של 2003 לשקלים נעשה על פי שערי הסגירה של המטבע הזר בו נעשתה העסקה בסוף הרבעון השני.



על פי שיטה זו מתורגמות המכירות במחצית כולה על פי שער הסגירה בסוף יוני והמכירות ברבעון השני מחושבות לפי הפער בין רמת המכירות במחצית הראשונה לבין המכירות שנרשמו בדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2003, ומהוות למעשה מספר משלים (Plug Number). שיטה זו גורמת במקרה של ייסוף חד בשער החליפין, כפי שהיה ברבעון השני, לכיווץ מלאכותי ברמת המכירות המדווחת ברבעון זה.



הצגה חשבונאית זאת, שנובעת מהעובדה שהחברות הזרות של אלקטרה צריכה נחשבות כחברות אוטונומיות ולא כזרוע ארוכה של החברה, תשתנה החל ב-2004 כאשר המכירות המט"חיות יתורגמו לשקלים על פי שער החליפין הממוצע ברבעון. בנטרול השפעת הייסוף ברבעון השני היה הגידול במכירות מגיע ל-12.4% ומסתכם ב-813 מיליון שקל.



הגידול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully