וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס הכנסה: אם האינפלציה תהיה 0% ב-2003 לא יהיה צורך להגיש דו"חות מתואמים

בן-ציון ציטרין

19.8.2003 / 8:13

חברות במשק דורשות לדחות המעבר מדיווח ריאלי של הדו"חות הכספיים לדיווח נומינלי; בית המשפט העליון הורה ללשכת רואי חשבון ולמוסד לתקינה להשיב האם תקן 17 אושר כהלכה והאם הוא תקף לכל החברות במשק



המדד הנמוך שפורסם בשבוע שעבר והתחזית לאינפלציה שנתית בשיעור של 0% אינם משפיעים על עמדתם של בית המשפט העליון, עו"ד רם כספי ושורה של חברות: מקורות, שיכון ובינוי, שיכון עובדים וחברת החשמל. שלוש הראשונות בעתירה לבג"ץ, והרביעית בערעור אזרחי על פסק דין של בית המשפט המחוזי, דורשות לדחות את המעבר מדיווח ריאלי תואם אינפלציה של הדו"חות הכספיים לדיווח נומינלי.



המעבר לדיווח הנומינלי אמור היה כבר להיכנס לתוקף. בעקבות לחצים שהופעלו על המוסד לתקינה בחשבונאות נדחה יישום תקן 12, ותקן חדש, תקן 17, העוסק במועד הפסקת ההתאמה לאינפלציה של הדו"חות, אמור להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2004. החל בשנה הבאה, אם כן, הדיווח הרבעוני והשנתי יהיו נומינליים.



המתנגדים למעבר לדיווח נומינלי, בעיקר חברות ממשלתיות וחברות נדל"ן, טענו כי הדבר עלול להביא לכך שהם יעברו מרווח להפסד. התומכים במעבר - ראשי המוסד לתקינה בחשבונאות ולשכת רואי חשבון - טוענים שהדיווח הנומינלי הוא הדיווח האמיתי, המשקף נכונה את מצב החברה.



דחיית היישום של המעבר לדיווח נומינלי התאפשרה גם בשל ההתפרצות האינפלציונית שהיתה ב-2002. ב-99' הציע פרופ' אלי אמיר, שהיה אז יו"ר המוסד לתקינה בחשבונאות, לעבור לדיווח נומינלי. מדד המחירים לצרכן רשם ב-99' עלייה של 1.3% בלבד ובישר את סוף העידן של אינפלציה שנתית בשיעור של 18%-7%. ב-2000 הסתכם המדד ב-0% ולכאורה ניתן היה ליישם כבר אז בקלות את המעבר לדיווח נומינלי, אלא שמכשולים טכניים בעבודתו של המוסד לתקינה בחשבונאות עיכבו את המעבר ואיפשרו לשדולת המתנגדים להתארגן ולפעול לדחיית מועד יישום המעבר. לאחר שהאינפלציה הסתכמה ב-2002 ב-6.5%, הודיע המוסד לתקינה בחשבונאות לבית המשפט העליון כי הוא מוכן לדון מחדש בסוף 2003 אם ליישם את התקן ב-2004.



כעת הבעיה היא חוקיות ההחלטה של המוסד לתקינה. היועץ המשפטי לממשלה הודיע כי מבנה המוסד רעוע, מכיוון שלא ייתכן שרשות ניירות ערך, שהיא גוף בעל סמכויות אכיפה, תהיה שותפה, לצד לשכת רואי חשבון, במוסד שמפרסם תקנים חשבונאיים. משרד המשפטים פועל כעת לתיקון החוק ולהקמת מסגרת חדשה למועצת רואי חשבון הסטטוטורית ולמוסד לתקינה. עד שהדבר יתרחש הועברו מניות רשות ניירות ערך לידי החשב הכללי באוצר בנאמנות. לצד זאת מנסה יו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי, ליצור מבנה חדש למוסד העתידי, שבו יהיה לרשות משקל יתר לעומת לשכת רואי חשבון.



השאלה שנותרה פתוחה היא אם תקנים 12 ו-17, שהתקבלו במוסד שאין לו מעמד משפטי הולם, נמצאים אכן בתוקף. לכאורה, מרגע שלשכת רואי חשבון אימצה את התקנים, והלשכה מקובלת על בית המשפט כגוף הרשאי ומוסמך לאשר תקני חשבונאות - התקנים תקפים. אלא שעו"ד רם כספי, המייצג את מקורות, שיכון ובינוי ושיכון עובדים (משרד ש.הורביץ מייצג את חברת החשמל) טוען שאופן האשרור של תקן 17 במוסדות הלשכה אינו מספק. בית המשפט העליון נענה לבקשתו והורה ללשכת רואי חשבון ולמוסד לתקינה להשיב עד 21 בספטמבר האם תקן 17 אושר כהלכה בלשכה והאם אישור זה תקף לגבי כל החברות במשק. לאחר מכן יתקיים דיון.



רו"ח עופר מנירב, נשיא לשכת רואי חשבון, אומר כי התקן ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2004 וכי אין כל סיבה לדחות את יישומו - לא חשבונאית, לא כלכלית ולא משפטית.



על רקע התחזית למדד של 0% ב-2003 והמעבר הקרוב לדיווח נומינלי קראה אתמול נגה קינן, יו"ר פורום ה-CFO, המאגד את סמנכ"לי הכספים בחברות הגדולות במשק, למס הכנסה להתחיל לפעול בסביבה נטולת אינפלציה.



ממס הכנסה נמסר בתגובה כי כפי שהיה לפני שלוש שנים - אם האינפציה תהיה בשיעור של 0%, תפורסם הנחיה שלא להגיש למס הכנסה דו"חות מתואמים לאינפלציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully