וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: יחס החוב לתוצר נותר יציב במחצית הראשונה ועומד על 102% מתוצר

אמיר טייג

20.8.2003 / 11:17

החוב הממשלתי של ישראל צמח ב-1.5% ל-507 מיליארד שקל בתום המחצית הראשונה של 2003; 76% מהחוב הכולל הוא חוב פנימי, ו-24% חוב חיצוני



החוב הממשלתי הכולל הגיע בתום המחצית הראשונה של שנת 2003 ל-507 מיליארד שקל, עלייה ריאלית של 1.5% לעומת סוף שנת 2002, כך נמסר מהמחלקה המוניטרית בבנק ישראל. יחס החוב לתוצר נותר יציב יחסית במחצית הראשונה של שנת 2003, ועומד על 102% מתוצר, כאשר החוב הפנימי עלה, ואילו החוב החיצוני, המשוערך בשקלים, ירד. יש לציין כי בתום שנת 2002 יחס זה הגיע ל-103%, שיא של מספר שנים.



בבנק ישראל מציינים כי מאז השפל ביחס החוב תוצר שהגיע בשנת 2000 ל-89% בלבד, עלה שיעורו של החוב ב-13% בשנתיים. יש לציין כי בחברות דירוג האשראי מתייחסים למצב של משבר פיננסי כאשר יחס חוב עולה בשיעור של יותר מ-10% בשנתיים.



בבנק ישראל מציינים כי העלייה בחוב הפנימי במחצית הראשונה של השנה אירעה בעיקר עקב גיוסי ההון הגדולים של הממשלה, בשל הגירעון הממשלתי הגבוה, ואילו הייסוף בשער החליפין הביא לירידת החוב החיצוני, המשוערך בשקלים. עוד מציינים בבנק ישראל כי הרמה הנוכחית של יחס החוב דומה לשיעור ששרר בשנת 1996.



במחלקה המוניטרית מציינים, כי רק הקפדה על צמצום מתמשך של הגירעון הממשלתי, תוך שמירה על שיעורי אינפלציה נמוכים, תביא לצמצום חובה של הממשלה, לירידה יחסית בתשלומי הריבית השוטפים על חוב זה, ולגמישות רבה יותר של הממשלה בקביעת הוצאותיה. זאת, תוך הפניית מקורות תקציביים למימון הוצאות חיוניות אחרות. בטווח המיידי מהווים תשלומי הריבית על החוב חלק קשיח של תקציב הממשלה, ומצמצמים את יכולתה להקדיש מקורות לצרכים חשובים אחרים.



מהמחלקה המוניטרית נמסר עוד, כי 76% מהחוב הכולל הינם חוב פנימי, ו-24% הינם חוב חיצוני. משקלו של החוב הפנימי עלה בשנתיים האחרונות מ-73% היות שגיוס ההון הממשלתי הגבוה הופנה בעיקרו לשוק המקומי, בשל הקושי לגייס הון בשוקי העולם בתקופה זו. להערכתם, במחצית השנייה של השנה צפויה מגמה זו להשתנות, כאשר הממשלה מתכננת להגדיל את גיוסי ההון בחו"ל - בפרט את אלו בחסות הערבויות.



עוד מניתוח בנק ישראל עולה כי משקלו של החוב הפנימי הסחיר בסך החוב הפנימי עלה והגיע במחצית הראשונה של 2003 לכ-59%, לעומת 51% בלבד בשנת 1998. משקלו של החוב הסחיר צפוי להמשיך ולעלות, וזאת עקב יישומה של הרפורמה בפנסיה במהלך המחצית השנייה של השנה, בעקבותיה תצומצמנה באופן משמעותי ההנפקות של אג"ח לא סחירות לקרנות הפנסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully