וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשק הצרפתי התכווץ במפתיע ב-0.3% ברבעון השני על רקע ירידה נוספת ביצוא וחולשה בצריכה הפרטית

רן דוידוב

20.8.2003 / 11:22

שיעור אבטלה של 9.5% הביא לירידה ראשונה מזה 7 שנים בצריכה הפרטית במשק השני בגודלו בגוש היורו; צרפת מצטרפת לגרמניה, איטליה והולנד שמשקיהן רשמו צמיחה שלילית ברבעון השני



כלכלת צרפת, השנייה בגודלה בגוש היורו, התכווצה באורח בלתי צפוי ברבעון השני בעקבות עליית שער היורו שהביאה לפגיעה ביצוא וההחרפה באבטלה שפגעה בצריכה הפרטית.



התוצר המקומי הגולמי התכווץ ב-0.3% לעומת תחזיות הכלכלנים שצפו כי התוצר יישאר ללא שינוי ברבעון השני. גם נתוני הרבעון הראשון תוקנו כלפי מטה להצביע על צמיחה של 0.2%, לעומת צמיחה של 0.3% שדווחה בעבר. קצב הצמיחה השנתי של צרפת האט ל-0.1%.



עליית האבטלה לשיא של שלוש שנים וחצי, שביתות מקיפות וזינוק שער היורו כנגד הדולר גבו את מחירם מן המשק הצרפתי ברבעון הקודם. חברותיה של צרפת לגוש היורו, גרמניה, איטליה והולנד נקלעו למיתון במחצית הראשונה של השנה לאחר שחוו שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית.



הנתונים שפורסמו היום גילו כי הצריכה הפרטית בצרפת התכווצה ב-0.2% ברבעון השני לאחר שעלתה ב-0.5% ברבעון הראשון. היתה זו הפעם הראשונה מזה קרוב לשבע שנים בה נרשמה ירידה בצריכה הפרטית, המהווה למעלה ממחצית התמ"ג הצרפתי.



החולשה בצריכה הפרטית היא פועל יוצא של שיעור האבטלה בצרפת, שהוא מהגבוהים בגוש היורו. בחודש יוני נותרה האבטלה במדינה ברמה של 9.5%, לאחר שטיפסה בקביעות מאז אפריל 2001. כתוצאה מכך נפל ביטחון הצרכנים במדינה סמוך לשפל של שש שנים וחצי.



עוד עלה מן הדו"ח כי היצוא הצרפתי התכווץ ברבעון השני ב-0.6% לאחר נפילה של 1.8% ברבעון הראשון. ההאטה הכלכלית הגלובלית וזינוק של 16% בשער היורו כנגד הדולר ב-12 החודשים האחרונים הם האשמים העיקריים לירידה בביקוש למוצרי יצוא צרפתיים.



הירידה בתוצר תקשה על ממשלת הימין-מרכז של צרפת, הזקוקה נואשות לשיפור קצב הצמיחה כדי להגדיל את הכנסותיה מגביית מסים. הממשלה מצויה בימים אלה בעיצומו של מהלך להפחתת הגירעון של המגזר הציבורי ולמימון קיצוצי מס.



ראש הממשלה ז'אן-פייר ראפארין אמר בחודש שעבר כי הוא צופה שהכלכלה תצמח בקצב של 0.15 ברבעון השני, ושקצב הצמיחה יתגבר ל-0.4% ברבעון השלישי. לשנה כולה צפה ראפארין קצב צמיחה של 0.8%-1.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully