וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלדד פרשר: "במסגרת הסכם הערבויות הסופי ניתנה לנו האפשרות להאריך את תקופת גיוס ההון לשנת 2006"

אמיר טייג

20.8.2003 / 23:03

לאוצר ניתנה הבחירה להעביר סכומי גיוס בין השנים בלי להיות מחויבים לגייס 3 מיליארד דולר בשנה קלנדרית; לבקשת האוצר, חלק מהאג"ח יונפקו לתקופה של 30 שנה



"במסגרת הסכם הערבויות הסופי ניתנה לנו האפשרות לגלוש עם גיוס ההון גם לשנת 2006", כך אומר ל-TheMarker אלדד פרשר המשנה לחשב הכללי. "בנוסף, בהסכם הסופי קיבלנו את האפשרות להעביר סכומים בין שנים, כך שאנו לא חייבים להנפיק 3 מיליארד דולר בכל שנה", הוסיף פרשר.



על פי תנאי הערבויות המקוריים, חויבה מדינת ישראל לגייס 3 מיליארד דולר בכל אחת משלוש השנים, 2003 עד 2005. על פי ההסכם החדש, ניתנת למדינת ישראל האפשרות לבחור להאריך בשנה נוספת את תקופת הזמן בו תוכל לגייס את הסכום, וכן ניתנת לישראל הגמישות להחליט להעביר סכומים בין שנים, כלומר לגייס יותר או פחות מ-3 מיליארד דולר בכל שנה קלנדרית. יש להבהיר כי הסכום הכולל של הערבויות, כלומר 9 מיליארד דולר, לא השתנה.



האג"ח שיונפק בגיבוי הערבויות יהיה אג"ח מסוג "בולט", כלומר הריבית תשולם באופן שוטף לאורך שנות חיי האג"ח, והקרן תשולם במלואה בתום חיי האג"ח. מרבית הסכום יגויס באג"ח ל-20 שנה אך חלקו יגויס באג"ח ל-30 שנה. יש לציין כי עד ההסכם הסופי, כל האג"חים היו אמורים להיות מונפקים ל-20 שנה, אך בעקבות לחץ האוצר התאפשרה הנפקה של חלק מהסכום גם באג"ח ל-30 שנה.



היום נחתם ההסכם המשפטי המפורט האחרון בין מדינת ישראל ובין ארה"ב במסגרתו מפורטים מלוא תנאי הערבויות שמעניקה ממשלת ארה"ב לישראל. מאחר שכל האישורים המהותיים כבר התקבלו בחודשים האחרונים, החתימה על ההסכם היום מסירה את החסם הפרוצדורלי האחרון ומאפשרת את פרסום הבקשה להגשת הצעות בקרב החתמים.



בימים הקרובים יפיץ משרד האוצר בקרב כל החתמים המובילים בארה"ב את הבקשה להגשת הצעות, שהוא מכרז תחרותי בין חתמים על הצעת המחיר הטובה ביותר. כל חתם יגיש את הצעתו למשרד האוצר, במסגרתה ינקוב בשיעור הריבית שהוא מציע לישראל. האוצר יברור בין ההצעות ויבחר מספר הצעות שיזכו לעבור לשלב השני. הסינון ייעשה על פי מספר קריטריונים, בהם רמת הריבית וכן היכולת הפיננסית של החתם לעמוד בהנפקה של 3 מיליארד דולר.



בתחילת אוגוסט יתחיל השלב השני. האוצר ידון עם החתמים המועדפים באופן ישיר ויבחר מביניהם, על בסיס תחרותי, חתם אחד אשר יוביל את ההנפקה. באוצר מציינים כי רק חתם אחד ייבחר להוביל את ההנפקה, אך אליו יצטרפו מספר חתמי משנה שיעבדו מולו ולא מול מדינת ישראל.



ההסכם שנחתם היום קובע את התנאים המשפטיים על פיהם תמומש הערבות של ארה"ב, ומצורף לכך נספח ובו התנאים הכלכליים שמדינת ישראל התחייבה לעמוד בהם על מנת לקבל את הערבות. כזכור, תנאים אלו כוללים עמידה ביעד גירעון של 2.5% החל משנת 2004.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully