וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאלי 25 - אחרי טבע, הפועלים, בזק לאומי

סקירת עיתונים

22.8.2003 / 19:06

3 שנים לאחר ההנפקה לציבור, הגיעו אחזקות הציבור בתאלי 25 לשיא של כ-870 מ' ש'; המחזור היומי בתאלי 25 ב-3 החודשים האחרונים היה כ-18 מ' ש', והוא 5 בגודלו



שלוש שנים לאחר ההנפקה הראשונה לציבור, הגיעו אחזקות הציבור בתאלי 25 לשיא של כ-870 מיליון שקל. תעודת הסל היחידה הנסחרת בבורסה בתל אביב מצטרפת לגל ההצלחה של תעשיית ה-ETF (הסבר נוסף - Exchange-Traded-Fund) הבינלאומית, שהמוצרים הבולטים בה הם ה-QQQ של נאסד"ק, וכן ה-Spider וה-Diamond של בורסת Amex.



מחזור המסחר היומי הממוצע בתאלי 25 בשלושת החודשים האחרונים היה כ-18 מיליון שקל, והוא החמישי בגודלו בבורסה, מיד לאחר ארבע המניות הפעילות ביותר - טבע , הפועלים , לאומי ובזק . ב-12 במאי נרשם בתאלי 25 מחזור שיא של כ-57 מיליון שקל. נתון מעניין נוסף הוא היחס בין המחזור בתאלי 25 לבין מחזור המסחר המצרפי במניות תל אביב 25. יחס זה עומד על כ-5.7%, נתון מכובד, בהשוואה למכשירים מקבילים בבורסות לא גדולות אחרות בחו"ל.



"אופק לאומי מכשירים פיננסיים", שהנפיקה את תאלי 25, היא חברה בת של "אופק ניירות ערך והשקעות", מקבוצת בנק לאומי. המנכ"ל, חיים אבן-זהב, ניסה להסביר למערכת ירחון "הבורסה" את תרומת המכשיר לפיתוח שוק ההון ואת סוד ההצלחה.



מהי בעצם תאלי 25?



אבן-זהב: "תאלי 25 מאפשרת לציבור המשקיעים לרכוש סל משוקלל של מניות תל אביב 25 ועל ידי כך, להיצמד לביצועי המדד המוביל של הבורסה. תאלי 25 משיגה קורלציה גבוהה מאד עם המדד, באמצעותפעולות קנייה ומכירה של אופציות מעו"ף (כ-80% מהפעילות) ומניות מעו"ף (כ-20% מהפעילות). פעולות אלה מתבצעות מיד בעקבות ביצועי קנייה או מכירה של יחידות תאלי 25 על ידי ציבור המשקיעים. הסחירות הגדולה בשוק האופציות על מדד תל אביב 25 מאפשרת לאנשי תאלי 25 ל"התכסות" במהירות ולעמוד בהתחייבויות שלהם למשקיעים בתאלי 25. עלות הניהול של תאלי 25 למשקיע היא 0.8% לשנה."



מי הם קהלי היעד שלכם?



אבן-זהב: " המשקיעים המוסדיים הם המשתמשים העיקריים בתאלי 25. להערכתי, הם מחזיקים כיום בכמחצית מהיחידות, היות והפעילות בתאלי 25 מקלה עליהם לבצע עסקות גדולות. על אף שאינה מחויבת לכך, אופק לאומי נוהגת להציע, בכל רגע נתון ביום המסחר, יחידות בשווי של כ-3 מיליון שקל לקנייה וכ-3 מיליון שקל למכירה, במרווח מחירים נמוך (כ-0.4%), יחסית ל-Spread הממוצע במניות תל אביב 25.



תאלי 25 היא גם כלי נוח עבור משקיעים בינוניים וקטנים לרכישת סל מניות מעו"ף בקלות ובעלות נמוכה. תאלי 25 "אורזת" את יתרונות שוק הנגזרים עבור המשקיע הקטן באריזה ידידותית ונוחה. אנחנו מעריכים שמשקי בית מחזיקים תאלי 25 בשווי של כ-200-250 מיליון שקל ושמשקיעים זרים מחזיקים ב-150-200 מיליון שקל הנותרים."



מתי להערכתך צפויה הנפקה נוספת לציבור?



אבן-זהב: "בהנפקה הראשונה לציבור, במאי 2000, מכרנו יחידות תאלי 25 בשווי של כ-400 מיליון שקל. מרבית היחידות נרכשו בתחילה על ידי חברה בת בשם מ.פ.א.ל, ה"משחררת" מעת לעת יחידות, בהתאם לביקוש בשוק. עם הגידול בביקוש, בוצעה הנפקה נוספת בשווי של כ-1.6 מיליארד שקל נוספים באוגוסט 2001. נכון ל-30 ביוני, החזיק הציבור יחידות תאלי 25 בשווי של כ-870 מיליון שקל, ולא מן הנמנע שבשנה הבאה תתבצע הנפקה נוספת.



ראוי לציין, הגידול באחזקות הציבור בתאלי 25 נמשך מאז ההשקה, ללא קשר למגמת השוק. ייתכן שדווקא התנודתיות בשוק מגבירה את האטרקטיביות של המכשיר. אגב, שווי אחזקות הציבור בתאלי 25 עבר את השווי של כל נכסי קרנות הנאמנות הצמודות למדד ת"א 25 גם יחד."



ETF



מכשירי אינדקס תחת השם Exchange-Traded-Funds או ETF נסחרים בבורסות הגדולות בעולם מזה עשר שנים. בורסת Amex, החלוצה בתחום, השיקה את ה-Spider, ה-ETF הראשון, כבר ב-1993. מכשיר זה עוקב אחר מדד S&P 500. אחריו בא ה-Diamond, שנצמד למדד הדאו ג'ונס, וה-QQQ של נאסד"ק, שנצמד למדד Nasdaq 100.



בעקבות הצלחת המכשיר, הנפיקו גם בתי השקעות גדולים ETF?s בשנים האחרונות.



Barclays Global Investors, למשל, מציעה למשקיעים הבינלאומיים סדרת ETF?s תחת שם המותג iShares. ה-iShares עוקבים אחר מדדי מניות שונים במדינות שונות בעולם וכן אחרי מדדים סקטוריאליים שונים.



בסך הכל נסחרים היום בעולם כ-290 ETFs, בשווי של למעלה מ-160 מיליארד דולר. הגידול הנמשך בשווי ה-ETF?s בשנים האחרונות בולט במיוחד על רקע ירידות השערים בשווקים הבינלאומיים.



המאמר לקוח מהירחון של הבורסה


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully