וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל נכסים מ.י: "היערכות המדינה למכירת גרעין השליטה בדיסקונט למשקיע אסטרטגי נמשכת ביתר שאת"

אמיר טייג

24.8.2003 / 14:59

כך אומר איציק קליין; 26% לפחות ממניות דיסקונט עומדות למכירה למשקיעים אסטרטגיים; הערכות: הפרטת דיסקונט בבורסה - רק כברירת מחדל



"היערכות המדינה למכירת גרעין השליטה של בנק דיסקונט למשקיע אסטרטגי נמשכת ביתר שאת נוכח שיפור תנאי הרקע הכלכליים ומחויבות שר האוצר לתהליך", כך אומר איציק קליין, מנכ"ל נכסים מ.י.



בניגוד לבנק לאומי , בו מחזיקה המדינה בשיעור של 40%, בדיסקונט מחזיקה המדינה בשליטה המלאה באמצעות אחזקה של 57% מהון המניות. זו הסיבה העיקרית בגללה נוקטת המדינה בשתי אסטרטגיות שונות בנוגע להפרטת שני הבנקים. בעוד את לאומי מתכוונת המדינה להפריט בדומה לעל אל באמצעות הבורסה, את בנק דיסקונט מתכוונת המדינה להפריט באמצעות מכירת גרעין שליטה לגורם אסטרטגי, ולפיכך מרכזת את מאמציה באפיק זה.



למרות שתי הגישות השונות, באוצר לא סוגרים את האפשרות של הפרטת דיסקונט באמצעות הבורסה וזאת משני טעמים: הראשון - ליצור אפיק חליפי אשר עשוי להשפיע לחיוב על המחיר שיציעו המתמודדים על השליטה, והשני - לאפשר מכירה כברירת מחדל באפיק זה אם יתברר כי מכירת גרעין השליטה אינו אפשרי.



קיימות סיבות נוספות מדוע המדינה אינה מתכוונת בשלב הנוכחי למכור את דיסקונט באמצעות הבורסה - סיבה אחת היא מכירת לאומי. המדינה תתקשה למכור את שני הבנקים בעת ובעונה אחת מחשש כי השוק לא יוכל לקלוט את שתי ההפרטות בתקופת זמן קצרה. להערכת גורמים בירושלים, יהיה מהיר יותר למכור את גרעין השליטה בדיסקונט ולא לחכות עד אשר יוסרו כל החסמים להפריט את הבנק בבורסה.



סיבה נוספת טמונה בבעיות המבניות בבנק דיסקונט, המאופיין בנק יעיל פחות ובעל ועד עובדים דומיננטי מאוד. הפרטה באמצעות הבורסה ללא גרעין שליטה תקשה על הרוכשים לבצע את השינויים הארגוניים הדרושים בבנק, ולפיכך תפחית את המחיר שיתקבל בעד מניות המדינה. מכירת גרעין השליטה תאפשר לרוכש לבצע את השינויים הדרושים, ולפיכך פרמיית השליטה במקרה זה תעניק למדינה מחיר טוב יותר עבור מניותיה.



בעבר כבר הודיע בנק ישראל כי מבחינתו מינימום של 26% מהווים את גרעין השליטה בבנק דיסקונט. לפיכך, החליטה המדינה במסגרת ועדת המשנה לעניין בנק דיסקונט הפועלת במסגרת נכסים מ.י. להעמיד למכירה כ-26% לפחות ממניות הבנק. במסגרת מבנה העסקה, לא מן הנמנע כי תשולב אופציה לרכישה נוספת של מניות המדינה בבנק, כפי שנעשה במקרה של הפרטת בנק הפועלים והמזרחי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully