וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העבודות של אהוד ברק: יועץ לקרן הגידור AMC; חבר בוועדת השקעות של קרן SCP המשקיעה בחברות פרטיות

איתן אבריאל

25.8.2003 / 12:11

ראש הממשלה לשעבר: "אני מייעץ לכמה קרנות גידור, חלקן מהמובילות בעולם. אני מספק להן בעיקר ייעוץ בתחומי מאקרו". הראיון עם ברק פורסם במהדורת אוגוסט של מגזין TheMarker



כולם יודעים שלהיות ראש ממשלה בישראל זה עסק לא רע. הרצאות והופעות בפני העולם היהודי והמערבי היו מאז ומתמיד מקור הכנסה פורה עבור ראשי ממשלה לשעבר, שלא רק נהנו מתעריף גבוה לכל הרצאה ולכל הופעה, אלא גם פטור כמעט מלא ממס - תוצאה של חוקי המס עד לתחילת שנת 2003.



כמו שמעון פרס ובנימין נתניהו לפניו, גם ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, מרבה להרצות; אבל לא פחות חשוב מכך - לייעץ לחברות. ב"פסק הזמן" שלו מהפוליטיקה, התמחה נתניהו ביעוץ לחברות היי-טק, שנהגו להעניק לו גם שכר וגם אופציות. בי.איי.טי.אם ואלקטריק פיול הן שתי חברות ישראליות הנסחרות בחו"ל שעבורן עבד נתניהו.



לעומתו, אהוד ברק מתמחה בנישה אחרת - קרנות גידור וחברות השקעה. בשיחה איתו, מסביר אהוד ברק כי הוא מייעץ היום לכמה קרנות גידור, וכן קרנות המחזיקות בעצמן בתיק של קרנות גידור, המכונות "קרנות של קרנות". כמו קרנות נאמנות, קרנות גידור מנהלות כספים של משקיעים, גם פרטיים וגם מוסדיים, על ידי רכישת ניירות ערך. אולם בשונה מהן, משקיעות קרנות הגידור באמצעות אסטרטגיות אקזוטיות, וללא מגבלות של מכירה בחסר או מינוף גדול בעזרת אשראי בנקאי. כדי לעקוף את המגבלות הקיימות בכל העולם המערבי על קרנות נאמנות, קרנות גידור רשומות כחברות או כשותפויות מוגבלות, בדרך כלל במדינות המספקות מקלטי מס. כחברות פרטיות שאינן חייבות בשום דיווחו, הן ברוב המקרים מנוהלות בצורה חשאית.



"אני מייעץ לכמה קרנות גידור, חלקם מהמובילות בעולם", אומר ברק. ואיזה שירותים הוא מספק לחברות המתמחות באופציות, איגרות חוב מכשירי ריבית במינוף גבוה? ברק עונה: "אני מספק להם בעיקר ייעוץ בתחומי מאקרו. ישנן מדינות רבות, כמו מזרח אירופה וחבר העמים לשעבר, שבהן קשה למשקיעים מערביים להשקיע, בגלל מגבלות רגולטוריות. שם אני עוזר לקרנות לתפור מוצרים מובנים המתאימים להשקעה במדינות אלה. בתחום הזה נדרשות החלטות כמותיות, בתחומי ההסתברות, תוך הבנת ההקשרים והשפעות בין המחירים של הנכסים. כאן יכול מאוד לעזור מי שמבין את הגשטלט העולמי, ויש לו גם רקע מתאים במתמטיקה, סטטיסטיקה וניהול סיכונים".



הקרנות של ברק



ברק מעדיף שלא לפרט את רשימת הקרנות שלהן הוא מייעץ, אבל אחת מהן נחשפה בחודש האחרון כאשר הודיעה לעיתונות הבינלאומית, אך לא בישראל, כי אהוד ברק מונה לוועדה המייעצת של CMA, חברה שווייצית העוסקת בניהול קרנות גידור ובעיקר קרנות של קרנות. CMA, שנוסדה על ידי סאבי מיוניס, יהודי היושב בין השאר במועצת המנהלים של הסוכנות היהודית, הינה קרן של קרנות קטנה יחסית עם נכסים של 725 מיליון דולר; לא הרבה במונחים של עולם קרנות הגידור שבו ידועים יותר מ-5,000 קרנות המנהלות נכסים בהיקף של כ-600 מיליארד דולר.



חברה אחרת שעבורה עובד ברק שייכת לתחום מעט שונה של עולם ההשקעות. מדובר בחברת SCP, שהיא גוף המתמחה בפרויווט אקוויטי", כלומר רכישה, בדרך כלל עם שליטה, של חברות שונות, תוך ניסיון להשביח אותן ולמכור אותן מאוחר יותר. דוגמה כמעט בודדת לחברת פרייווט אקוויטי בישראל היא פימי, שרכשה בשנים האחרונות שליטה בשורה של חברות, בהן תדיראן קשר וליפמן, ואילו הדוגמה האמריקאית הבולטת היא חברת ענק בשם קרלייל. בארה"ב, חברות כמו קרלייל אוהבות להעסיק בכירים לשעבר מהמערכות השלטוניות, ובין יועציה נמנים לא פחות מאשר גו'רג' בוש האב, שר החוץ לשעבר גי'מס בייקר, ראש ממשלת בריטניה לשעבר ג'ון מייג'ור.



לדברי ברק, SCP צנועה יותר, היא מגלגלת השקעות בהיקף של כמיליארד דולר, ומשקיעה בעיקר בחברות עם דגש טכנולוגי, בעיקר בתחומי המחשוב. על פי אתר האינטרנט של החברה, מושקעת SCP בשורה ארוכה של חברות, בהן מוכרות כגון אמקור (המובילה העולמית באריזת שבבים), אינטרנט קפיטל גרופ ויו.אס. דאטה - אבל גם ברשת בתי קולנוע במקסיקו ובחרות תרופות.



כמו ל-CMA, גם ל-SPC, על אף המוצא האירי של המייסדים שלה, יש קשר לישראל: קרן ההון סיכון היחידה שבה השקיעה היא לא אחרת מאשר ורטקס ישראל, ואילו בוועדה המייעצת שלה יושבים, בנוסף לברק, גם ירון איתן הזכור מחברת גיאוטק שאותה הקים ונאלץ גם לסגור, וכן עורך הדין דורון כהן מהמשרד הנושא את שמו.



"ל-SCP יש דגש על תחום ה-IT, אבל לאחרונה היא העבירה את הפוקוס לתחום הבטחוני וההגנה על המדינה. זו חברה המתמחה בהשקעה בחברות בינוניות יותר, כאלה שהן מתחת לרדאר של החברות הגדולות. דוגמאות כוללות חברות בתחום הלומדה והתוכנות לעסקים", אומר ברק. בכל פעילויות הייעוץ שלו נעזר ברק באדם נוסף, אבל לדבריו הוא עושה את עיקר העבודה בעצמו.



הטיפים של ראש הממשלה לשעבר



כמה זמן מקדיש ברק לכל אחד מהלקוחות שלו? בעולם העסקים ידוע שבמקרים רבים מורכבת הוועדה המייעצת מרשימה של אנשים מוכרים מאוד, אשר תפקידם העיקרי הוא לבנות המוניטין של הארגון ולפתוח עבורו דלתות והזדמנויות, אך פחות לפעול בעבודה השוטפת היום-יומית. ברק מודה שהוא אינו עוסק ב"ההחלטה על איזה סוג חוזה לקנות", וגם אינו מגיע לישיבה השבועית של ועדת ההשקעות של הקרנות, אך מדגיש שהוא נמצא איתן בקשר ככל שצריך. במקביל, עוסק ברק בייעוץ באמצעות חברה ישראלית שאותה הקים יחד עם קבוצת חברים ותיקה, בהם לוני רפאלי, חברה שמתמחה בתחום הביטחוני על צדדיו הרבים.



ברק, שבתחום ההרצאות מתמקד בגופים עסקיים ובאוניברסיטאות, מגלה עניין ובקיאות בנעשה בתחום הכלכלי בישראל, אך כאשר נשאל על הנושאים הבוערים כמו הוויכוח הנוקב על קצת הורדת הריבית, הוא בוחר לספק תגובה פוליטית למהדרין: "אני לא חושב שיהיה זה ראוי מצדי, בתקופה של פסק זמן, להגיב על הנושא", הוא אומר, אך מוסיף בכל זאת ש"בנק ישראל צריך להיות עצמאי. צריך להיות דו-שיח בינו לבין האוצר, אך בסופו של דבר הממשלה צריכה לנהל את המדיניות הפיסקלית והבנק המרכזי את המדיניות המוניטרית".

אבל לאהוד ברק יש בכל זאת כמה טיפים כלכליים לשר האוצר בנימין נתניהו. הראשון נוגע לנגיד בנק ישראל: "אי אפשר לבוא בטענות לנגיד. בכל העולם נגידים לא אומר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully