וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלוקת על מיסוי העזבונות: נתניהו: אין בכוונתי להטיל עליהם מס; עו"ד אלתר: דווקא מוצדק להטיל מס - אבל של 10%

ניצן כהן

25.8.2003 / 12:55

עו"ד אבי אלתר: "מיסוי כזה יפגע ב-30% מהציבור בהנחה שינתן פטור עד 2 מיליון שקל"; ""בכל העולם קיים מס כזה ובשיעורים גבוהים מהותית"



שר האוצר בנימין נתניהו כינס אתמול את הנהלת משרד האוצר לדיון שיגרתי, שבמהלכו הועלה גם הנושא של מס העזבונות, ונתניהו הודיע כי אין בכוונתו להעלות את נטל המס על הציבור. "אי אפשר לצאת ממיתון באמצעות הכבדת נטל המס והדרך היחידה היא באמצעות הקטנת ההוצאה הציבורית והקטנת נטל המס על הציבור", כך, על פי דברי דובר משרד האוצר אלי יוסיף, אמר נתניהו.



לעומתו, טוען עו"ד ד"ר אבי אלתר, המתמחה בדיני מיסים וחבר לשעבר בועדת רבינוביץ, כי להערכתו חיוב במס עזבונות בתוספת למס על מתנות היא נכונה בתקופה בה גביית המיסים יורדת. "בכל העולם קיים מס כזה ובשיעורים גבוהים מהותית. בכל העולם המגמה היא להוריד את נטל המיסוי על עזבונות ובמקביל לפתור ממס את השכבות החלשות יותר".



אלתר הוסיף, כי במידה ונתניהו יחיל שורה של פטורים, ולפי הפרסומים מדובר על עזבונות של עד 200 אלף דולר, רובו של הציבור לא יפגע אלא רק בעלי הממון. "משפחה ממוצעת מעבירה בירושה דירה של 200 אלף דולר וחסכונות של עד מיליון שקל - זה נמוך מ-2 מיליון שקל כפי שמוצע לפטור ממס. על דירות של 400 אלף דולר ומעלה שעוברות בירושה, צודק יהיה להטיל מס של 10%" הוסיף אלתר.



ההצעה למיסוי עזבונות הביאה בעבר לגל של תיכנוני מס כמו העברת הנכסים כשהמורישים עדיין בחיים לידי היורשים או לידי נאמנויות שהיו פטורות ממס. פרצות אלה נסגרו לאחר שהועדה למיסוי נאמנויות שהקימה נציבות מס ההכנסה המליצה למסות את הנאמנויות. על פי ההצעה במקביל להטלת מס על עזבונות יוטל מס על מתנות מעל לסכום של 2 מיליון שקל - תיסגר גם פירצה זו.



פירצה אחרת הייתה נהוגה והיא מכירת הנכסים ליורשים, שוב, כשהמורישים עדיין בחיים. במקרה כזה, אומר אלתר, ידרוש מס הכנסה מהמוכרים לשלם מס רווחי הון ובמידה וסכום המכירה יהיה נמוך משמעותית מהערך האמיתי של הנכסים עשוי מס הכנסה לדרוש מס על פי השווי האמיתי.



"בכך למעשה נסגרו, נכון להיום, כל הפרצות שהיו ידועות כדי להימנע ממס כזה. בתקופת מיתון עמוק כמו שאנו נמצאים בה ובמצב בו נטל המס אינו מתחלק באופן שווה בין חלקי האוכלוסיה השונים - נכון יהיה להטיל את מס העיזבון והמתנות על העשירים ולפטור בכך כ-70% מהאוכלוסיה בישראל. מס כזה בשיעור של עד 10% עשוי להתקבל בהבנה גם על ידי השכבות המבוססות".



כזכור, מס על עזבונות היה נהוג בישראל עד תחילת שנות ה-80'. אז הוביל סגן שר האוצר דאז, יחזקאל פלומין, מהלך לביטול מס כזה. החזרת המס על עזבונות הועלה במהלך דיוניה של ועדת בן בסט כמעט שני עשורים לאחר מיכן. עצם הדיונים על הטלת המס עורר גל של מחאות והתנגדות ציבורית רחבת היקף - מה שהוביל לביטול ההצעה שבמקורה דיברה על מיסוי עזבונות בשיעור של 25%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully