וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליין מפחית את הריבית ב-0.5%

אמיר טייג

25.8.2003 / 16:30

פער הריביות יורד ל-5.5%. בדבריו מעביר נגיד בנק ישראל מסר לדרג הפוליטי, לקראת תחילת הדיונים על תקציב 2004, כי האחריות לגובה הריבית מוטלת גם עליהם

קליין לא מאט את הקצב הפחתות הריבית. נגיד בנק ישראל הוריד את ריבית ספטמבר ב-0.5% לרמה של 6.5%. ריבית הפריים תעמוד על 8%. זהו החודש השישי ברציפות בו מפחית הנגיד את הריבית, וחודש שלישי ברציפות בו מפחית את הריבית בשיעור גבוה של 0.5%. לאחר הפחתה יעמוד פער הריבית בין השקל לדולר על 5.5%, הנמוך מאז יוני 2002 עת הדולר זינק ל-5 שקלים. יש לציין שיעור ההפחתה אינו מפתיע, ועולה בקנה אחד עם התחזיות שפורסמו בשבועות האחרונים, אם כי קרוב לתחזיות האופטימיות יותר.

בדבריו, הנגיד מנסה להעביר מסר לדרג הפוליטי, לקראת תחילת הדיונים על תקציב 2004, כי האחריות לגבי גובה הריבית רובצת גם עליהם וזה באמצעות החלטתם לגבי גובה הגירעון בשנת 2004. בחודש שעבר הביע הנגיד את התנגדותו ליוזמה באוצר לעלות את יעד האינפלציה בשנת 2004, על מנת ללחוץ עליו להפחית ריבית. כמו כן לא צפוי כי הנגיד יקבל בברכה את היוזמה הנוכחית של האוצר להעלות את יעד הגירעון מ-3% ל-4% בשנת 2004, כדי להימנע מקיצוץ של 5 מיליארד שקל.

מדד חודש יולי ירד בשיעור חד מהחזוי של 0.7%, והצביע על כך שסביבת האינפלציה בישראל עדיין שלילית זה חודש רביעי ברציפות. מתחילת השנה ירד המדד ב-1.2%, ושיקף את הדפלציה העמוקה ביותר בה שרוי המשק הישראלי, שני רק לשנת 1959. אומנם האינפלציה מתחילת השנה היא שלילית, אך שיעור האינפלציה הצפוי על פי שוק ההון ב-12 החודשים הקרובים עלה מרמה של 1.5% בחודש יוני ל-2.7% ב-30 הימים האחרונים. בהתאם למגמת העלייה בציפיות האינפלציה בשוק ההון, מרבית הכלכלנים מעריכים כי החל מחודש אוגוסט תתהפך המגמה ויתחילו מדדים חיוביים.

מאז דצמבר 2002, כאשר החל הנגיד את מגמת התרת הרסן המוניטרי, הוא הוריד את הריבית במשק בשבע מנות, מרמה של 9.1% לרמה של 6.5% בספטמבר. בין החודשים מארס ויולי הפחית הנגיד את הריבית במנות הולכות וגדלות, בחודשים אוגוסט וספטמבר אומנם לא המשיך בהאצה, שמר על קצב הפחתה גבוה יחסית של 0.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully