וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפתח טיל החץ דב רביב פיתח טכנולוגיה להוזלת ייצור החשמל באנרגיה סולרית

עמירם כהן

26.8.2003 / 10:16

הטכנולוגיה עשויה להוזיל את ייצור החשמל ל-2.0-1.5 סנטים לקוט"ש לעומת כ-5 סנטים כיום; ההשקעה שתידרש להשלמת הפרויקט הסולרי של רביב מוערכת ב-34 מיליארד דולר



טכנולוגיה מהפכנית לייצור חשמל מאנרגיה סולרית שפיתח מפתח טיל החץ, דב רביב, באמצעות חברת MST שבבעלותו, עשויה להוזיל את ייצור החשמל ל-2.0-1.5 סנטים לקוט"ש לעומת כ-5 סנטים כיום. הפרויקט המהפכני יוצג בקונגרס הבינלאומי לאנרגיה מתחדשת שייפתח מחר בירושלים.



לפי הנתונים שפירסם רביב, ניתן להקטין את ההשקעה בהקמת תחנת כוח סולרית פי 7.0-3.5 מההשקעה הדרושה לכך היום. הטכנולוגיה שמציע רביב מבוססת על הוזלת הייצור של תאים פוטו וולטאיים ומערכות אחרות. תא פוטו וולטאי מורכב מחומרים ההופכים באופן ישיר את אור השמש לאנרגיה חשמלית.



כיום דרושה השקעה של 6-3 מיליון דולר להקמת תחנת כוח סולרית בכושר ייצור של מגה-וואט (מגה-וואט מותקן). לפי חישוביו של רביב, הטכנולוגיה שפיתח תאפשר הקטנת ההשקעה ל-0.85 מיליון דולר למגה-וואט סולרי מותקן.



לדברי רביב, הטכנולוגיה שפיתח מוזילה את מחיר התאים הפוטו וולטאיים לייצור חשמל, ואת יתר חלקי המערכת, המורכבת מפח, פלסטיק וחומרים נוספים. בסך הכל מדובר במרכיבים פשוטים המיוצרים בקו ייצור אוטומטי. כיום, בגלל היקפי הייצור הקטנים של המערכות, חלק ניכר מהייצור נעשה באופן ידני ולכן הוא יקר יותר.



קצב הייצור העולמי של תאים סולריים למערכות חשמל הוא 400 מגה-וואט. תוכניתו של רביב כוללת ייצור מערכות חשמל סולריות בקצב של 4,000-2,000 מגה-וואט בשנה. לדבריו, כל אלה יוזילו משמעותית את המוצר (תחנות הכוח הסולריות).



בתשובה לשאלה לגבי מקורות המימון להקמת הפרויקט הסולרי, אומר רביב כי מדובר במימון פרטי, והמדינה אינה נדרשת להשקיע בהקמת תחנות הכוח. לדבריו, החברה שבבעלותו תממן, תתכנן ותקים את תחנות הכוח הסולריות ותהיה הבעלים בשיטת BOO (הקמה, בעלות והפעלה). המדינה, באמצעות חברת החשמל, תקנה את החשמל מתחנות הכוח; הדבר תואם את התוכנית לשינוי מבני והפרטה בחברה, ויפטור אותה מהצורך לגייס מימון להקמת תחנות כוח ומהצורך לעמוד בקצב ההתפתחות הנדרש של משק החשמל.



תחנת כוח סולרית של 1,000 מגה-וואט דורשת להקמתה שטח של 10,000 דונם (10 קמ"ר). השטחים והשמש נמצאים בשפע בנגב. השטח הכולל להקמת 60 תחנות כוח, לפי הצעת רביב, הוא 600 קמ"ר. לדברי רביב מדובר בתוכנית אב למערכת החשמל הארצית של מדינת ישראל ש-90%-70% מהחשמל שייוצר בה החל ב-2030 יהיה סולרי.



יתר החשמל ייוצר מגז טבעי ומאנרגיה גרעינית (אם שיקולי בטיחות וביטחון יאפשרו זאת). בשעות הלילה ובחלק מימי החורף תחנות כוח סולריות אינן יכולות ליצור חשמל. לאבטחת אספקת חשמל סדירה בשעות הלילה ובחורף, כוללת תוכניתו של רביב הקמת מערכת אגירת חשמל באמצעות מצברים בהיקף של 16 אלף מגה-וואט. התוכנית מציעה התפלה של מי ים עד 2 מיליארד מ"ק לשנה באמצעות תחנות הכוח הגרעיניות, אם יוקמו.



לפי התוכנית, תחנות הכוח הפחמיות - המזהמות והיקרות בהשוואה לתחנות הכוח הסולריות - יפורקו בהדרגה. אם תתקבל תוכניתו של רביב, לאחר 2020 לא יפעלו בישראל תחנות כוח פחמיות.



כדי להקים את תחנת הכוח הסולרית הראשונה בהספק של 1,000 מגה-וואט דרושים 220 מיליון דולר לפיתוח, 530 מיליון דולר להשקעה בקו ייצור תחנות סולריות, ו-850 מיליון דולר להקמת תחנת הכוח הראשונה. משך הזמן להקמת תחנת הכוח הראשונה הוא 4 שנים.



ההשקעה שתידרש להשלמת הפרויקט הסולרי של רביב מוערכת ב-34 מיליארד דולר, כולה תמומן ממקורות פרטיים, והיא תתבצע בקצב של 3 מיליארד דולר בממוצע לשנה.



רביב: "מלבד ההוזלה החדה במחירי האנרגיה ושחרור ישראל מזיהום האוויר של תחנות הכוח הפחמיות והדלקיות, מדובר בתוכנית שתשחרר את המדינה מיבוא דלק פוסילי (נפט, גז ופחם) ותביא לחיסכון של 2 מיליארד דולר יבוא דלק בשנה. התוכנית תאפשר גם הוספת מקומות עבודה". רביב צופה יצוא בהיקף של 2.5 מיליארד דולר בשנה בתחנות חשמל סולריות החל מ-2010.



בפיתוח התוכנית הסולרית של רביב שותפה חברת מל"מ (חטיבת האלקטרוניקה של התעשייה האווירית), המפעל בו מייצרים את טיל החץ ומערכות שיגור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully