וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: האוצר יגייס 150 מיליון דולר בחו"ל עד תום השנה

אמיר טייג

26.8.2003 / 11:33

מלבד הערבויות צפוי האוצר לגייס בחו"ל עד תום השנה 450 מיליון דולר - 300 מיליון באמצעות הבונדס ו-150 מיליון באמצעות הנפקה בשוק בחופשי; ב-2003 ייווצר עודף של 2 מיליארד דולר במט"ח

בנק ישראל חושף את תוכנית גיוסי ההון של הממשלה בחו"ל. על פי דיווח המחלקת המט"ח בבנק ישראל צפויה המדינה לגייס בשנת 2003 כ-3 מיליארד דולר במסגרת הסדר הערבויות, 1.3 מיליארד דולר באמצעות מפעל הבונדס ו-0.9 מיליארד נוספים בשוק החופשי. בסך הכל תגייס המדינה בשנת 2003 5.2 מיליארד דולר, דבר אשר יגרום לה עודף תקבולים של 2 מיליארד דולר. עודף זה יזרום לקופתו של בנק ישראל ויעלה את יתרות המט"ח של ישראל.

יש לציין כי המדינה כבר גייסה במהלך השנה הלוואות בסך של 1.7 מיליארד דולר, מהם כ-1 מיליארד דולר באמצעות מפעל הבונדס ו-750 מיליון דולר באמצעות הנפקת איגרת חוב "גלובל" בשוק החופשי. על פי חישובי בנק ישראל, צפויה המדינה לבצע גיוס נוסף של כ-450 מיליון דולר בחו"ל, בנוסף לגיוס הערבויות. גיוס זה מורכב מ-300 מיליון דולר באמצעות הבונדס ו-150 מיליון דולר באמצעות הנפקה בשוק החופשי, בדומה להנפקה בחודש יוני האחרון.

בבנק ישראל מסבירים שבשנת 2003 אמור גיוס ההלוואות המתוכנן בחו"ל לממן הן את עודף התשלומים של הממשלה במט"ח והן חלק מהגירעון המקומי בתקציב הממשלה. המרות הממשלה ממט"ח לשקלים לצורך מימון הגירעון המקומי אינן משפיעות על שער החליפין, משום שהן אינן מתבצעות בשוק המט"ח, אלא באמצעות בנק ישראל.

שימוש במקורות המגויסים מחו"ל לצורכי מימון הגירעון התקציבי המקומי, להבדיל ממימון באמצעות שוק ההון המקומי, יגדיל את רזרבות המט"ח של בנק ישראל מחד גיסא, אך מאידך גיסא ייצור הזרמה מוניטרית, כלומר גידול בכמות הכסף. בבנק ישראל חוזרים ומבהירים כי גידול זה הפועל בניגוד לריסון מוניטרי יחייב את בנק ישראל לנטרל את אפקט ההזרמה באמצעות ספיגה, בדרך של הגדלת הנפקות המק"מים.

מניתוח הפעילות השוטפת של הממשלה, ללא הפעילות החריגה בשנת 2003 הכוללת את הערבויות, עולה כי התקבולים השוטפים של הממשלה במט"ח כוללים בעיקר סיוע בטחוני, סיוע אזרחי ומענקים מיוחדים - כולם מממשלת ארה"ב. התקבולים השוטפים הסתכמו בשנים האחרונות ב-2.9 מיליארד דולרים בממוצע לשנה. בבנק ישראל מציינים כי במהלך שנת 2003 אמורים להתקבל 3.3 מיליארד דולר, המתחלקים למענקים בטחוניים בסך כולל של 2.3 מיליארד דולרם, מענק אזרחי בסך של 0.9 מיליארד דולר והכנסות שונות במט"ח בסך 0.1 מיליארד דולר.

התשלומים השוטפים במט"ח בשנים האחרונות הסתכמו ב-3.4 מיליארד דולר בממוצע לשנה, ועיקרם תשלום עבור יבוא בטחוני ותשלומי ריבית לחו"ל. היבוא הבטחוני ממומן על ידי המענק הבטחוני, ומבוצע במסגרת הסכמים עם הממשל האמריקאי. בבנק ישראל מציינים כי תשלומי הריבית לחו"ל יהיו בשנת 2003 גבוהים מאלו של ארבע השנים הקודמות ודומים לאלה של 1998. זאת, כתוצאה מגידול תשלומי הריבית המצטברת על החוב במסגרת הסדר הערבויות הקודם והבונדס, שהריבית עליו משולמת, לפי תנאי הגיוס, רק בסוף תקופת הפירעון. רוב הלוואות הממשלה מחו"ל התקבלו בריבית קבועה, כך שירידת הריבית העולמית השפיעה רק חלקית על תשלומי הריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully