וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזית הצמיחה המתגבשת במסגרת תקציב 2004 - 2% בלבד

אמיר טייג

26.8.2003 / 16:55

ביום שני הקרוב יגיש האוצר לממשלה את המסמך המפרט את הנחת הצמיחה ל-2004. באוצר מעדיפים לבסס את התקציב על תחזית שמרנית יחסית כדי לא לחזור על הטעות של שנת 2002

במסגרת הדיונים הפנימיים באוצר הולכת ומתגבשת ההצעה לבסס את התקציב 2004 על הנחת צמיחה של 2% בשנה זו. ביום שני הקרוב צפוי האוצר להגיש לממשלה את הנחות הבסיס על פיהן יגבשו באוצר את תקציב 2004. הנחת הצמיחה היא הקריטית ביותר מבין הנחות הבסיס וממנה נגזרת תחזית הכנסות המדינה ממסים ולפיכך גודלו של הגירעון התקציבי.

יש לציין כי קביעת הנחת צמיחה לא ריאלית בבסיס תקציב 2002 היתה אחד הגורמים העיקריים למשבר האמון הקשה שפקד את המשקיעים במהלך שנה זו. תקציב 2003 כבר התבסס על הנחת צמיחה שמרנית יחסית של 1%, אשר כפי הנראה אכן תממש.

לפני כחודשיים אמר אורי יוגב, ראש אגף התקציבים כי אינו חושב כי הנחת צמיחה של 3% בשנת 2004 תהיה הנחה שמרנית. אומנם מדובר בדעתו האישית בלבד, אך הדבר עשוי לשקף את גישת האוצר הנוכחית, על פיה מעדיפים הנחות שמרניות יותר, כהסקת מסקנות ממקרה שנת 2002.

תחזית הצמיחה מחד גיסא, ושיעור הקיצוץ התקציבי מאידך גיסא יקבעו את גובה הגירעון. בימים אלו מתגבשת באוצר הצעה לעלות את יעד הגירעון לשנת 2004 מרמה של 3% ל-4%, ומנגד לבצע קיצוץ מתון יחסית של 8 עד 10 מיליארד שקל. העלאת יעד הגירעון באחוז נוסף יעניק תוספת של כ-5 מיליארד שקל לתקציב, אך מנגד עשוי לעורר התנגדות נמרצת בקרב חברות דירוג האשראי הזרות. על מנת למנוע הפחתת דירוג עשויים באוצר להעביר חלק מהסכום שיתפנה להשקעות בתשתיות, סעיף שיתקבל בברכה על ידי חברות הדירוג.

הצעות נוספות שיידונו נוגעות להעלאת נטל המס. למרות ההתנגדות הנחרצת שמגלה לעניין נתניהו, השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, דווקא קורא לבחון מספר שינויי מס אשר יגדילו את נטל המס על אזרחי המדינה אך מנגד יאפשרו עמידה קלה יותר ביעד הגירעון. בין השאר העלה שטרית את האפשרות להטיל מסים חדשים על ירושה וקרנות השתלמות, להעלות את שיעור המס על רווחי הון מ-15% ל-25%, להטיל מס ערך מוסף על פירות וירקות ולהותיר את המע"מ על רמה של 18% שנה נוספת. כאמור, נתניהו מתנגד נחרצות למהלכים אלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully