וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש: מנהלים רשאים לקחת סיכונים עסקיים סבירים על מנת לחלץ עסקים ממשבר ואין לחשוף אותם בשל כך לתביעות

אמיר הלמר

26.8.2003 / 18:15

דחה תביעה לחייב אישית מנהל חברה שקרסה בחובותיה; ביהמ"ש: עדיף לנושה שסבור שיש מקום להטיל חבות אישית על מנהל של חברה שקרסה לעשות להגיש תביעה במסגרת הליכי פירוק



יחזקאל קינר, שופט ביהמ"ש השלום ברחובות, קובע כי עדיף לנושה שסבור שיש מקום להטיל חבות אישית על מנהלים בחברה שקרסה ליזום הליך לפירוק החברה ובמסגרתו להגיש תביעה כנגד האורגנים של החברה מאשר לנסות ולהוכיח כי פעילותם של המנהלים בחברה מחייבת "הרמת מסך".



קינר אומר את הדברים במסגרת פסק דין בו דחה את תביעתה של חברת מור לוי טכנולוגיות כנגד מיכאל וגנר המנהל של חברת אשד מקרו מחשבים. חברת מור לוי הגישה כנגד וגנר תביעה אישית על סך כ-130 אלף שקל בגין חוב שנוצר מרכישת מוצרים על ידי חברת אשד.



התובעת טענה כי אשד רכשה ממנה מוצרים בין החודשים אפריל-יולי 2000 וכחודש לאחר מכן היא נכנסה להלכי כינוס נכסים. מור לוי טענה כי יש להטיל על וגנר חבות אישית לחוב הן מכוח דיני הנזיקין, הן מכוח דיני החוזים והן מכח ההלכות בדבר "הרמת מסך" לפי חוק החברות. לטענתה פעל וגנר בחוסר תום לב ורכש את המכשירים באמצעות שיקים כאשר הוא ידע שאין ביכולת החברה לפרוע אותם.



וגנר טען כי פעל כמנהל סביר ללא כוונת זדון ולא היתה לו ידיעה כי אשד לא תעמוד בהתחייבויותיה וכי פעל למעשה לטובת החברה והנושים שלה.



קינר בפסק דינו קובע כי מור לוי לא הצליחה להוכיח את טענותיה לגבי פעילותו של וגנר בחוסר תום לב או בהצגת מצגי שוא.



קינר מציין כי התובעת לא הוכיחה עובדתית כי וגנר ידע במועד קבלת הסחורות מהתובעת ובעת מסירת ההמחאות לתובעת כי לא יהא בידי הנתבעת לפרוע את תמורת הסחורות ואת ההמחאות.



קינר מציין בהחלטתו כי גם אם היתה התובעת מוכיחה כי החברה היתה בקשיים כספיים אין הדבר אומר כי על וגנר היה לידע את התובעת במצבה של החברה ולמסור לה מידע על קשייה.



"הפסקת ניהולה של חברה מקום בו מצויה היא בקשיים, בשל חשש לחיוב המנהלים בחבות אישית הינו פתרון לא טוב, שיביא לסגירתם של עסקים שיכולים להוסיף ולהתנהל ולהיחלץ מהמשבר אליו נקלעו", אומר השופט.



קינר מוסיף כי "מנהלים רשאים לקחת סיכונים עסקיים על מנת לחלץ עסקים ממשבר, וכל עוד סיכונים אלה אינם בלתי מתקבלים על הדעת ובלתי סבירים בעליל הרי יש לכבד את פעילותם בשם החברה ועבורה ולא להרים את המסך ולחשפם לחבות אישית".



השופט מציין עוד כי בתביעות לחיוב אישי של מנהלים בחובות החברה קיים קושי מובנה שכן אין בידי התובע את הנתונים המלאים לגבי פעילות החברה והדבר מקשה עליו להוכיח טענותיו. לפיכך ממליץ השופט לנושים הסבורים שיש מקום להטיל חבות אישית על מנהלי חברות ליזום הליך של פירוק החברה ובמסגרתו יוכל המפרק שיש לו גישה לכל הנתונים של החברה להגיש תביעות אישיות כנגד המנהלים ביתר קלות ולטובת כל הנושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully