וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרשות ההגבלים ראיות לביצוע עברות של הסדר כובל ע"י עלית

אמיר הלמר

27.8.2003 / 14:57

על פי החשד, עלית הודיעה לבתי העסק כי תבטל את ההנחות שניתנות להם, במידה שימכרו את מוצרי קדבורי. הראיות יועברו למחלקה המשפטית שתחליט האם להגיש כתבי אישום כנגד החברה וראשיה

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום, הודיע היום כי מחלקת החקירות של הרשות סיימה את החקירה הנוגעת לחשדות לפיהן חברת עלית ניצלה לרעה את מעמדה כבעל מונופול וערכה הסדרים כובלים עם קמעונאים בשוק השוקולד, במטרה להקשות את חדירת השוקולד המתחרה מתוצרת קדבורי לישראל.

ל-TheMarker נודע כי בידי הרשות ראיות כבדות לביצוע עבירות, לכאורה, של הסדרים כובלים ומונופול על ידי עלית. ככל הידוע, הראיות מצביעות על כך שבעת כניסתה של קדבורי לשוק, הודיעה עלית לבתי העסק כי תבטל את ההנחות שניתנות להם, במידה שימכרו את מוצרי קדבורי.

שיטת ההנחות נהוגה במערכת היחסים של יצרניות המזון, הספקים ורשתות השיווק כשיטה לתמרץ את רשתות השיווק ובתי העסק. הדבר נעשה בכדי לתת עדיפות למוצרים של אותו יצרן בכל הנוגע להחדרת מוצרים לחנויות, למיקום המוצרים ולשטח מדף.

יצרנית הממתקים הבינלאומית קדבורי הודיעה על כניסתה לישראל בדצמבר 2002 לאחר היערכות של שנתיים. את כניסתה לישראל ביצעה קדבורי באמצעות חברת כרמית, שאף הסבה את שמה ל-"כרמית-קדבורי ישראל".

היקפו של שוק השוקולד הישראלי ומוצריו מוערך בכמיליארד שקל בשנה, והוא נשלט על ידי עלית המחזיקה בנתח של כ-70% מהשוק והוכרזה בשל כך ב-1998 כמונופול. במסגרת הכרזתה כמונופול, ניתנו לעלית הוראות כי נאסר עליה להתקשר עם לקוחותיה בהסדרים הכוללים הסכמות בלעדיות מסוג כלשהו, ישירות או עקיפות.

חקירת הרשות בעניין עלית החלה חודשים ספורים לאחר כניסתה של קדבורי לישראל, לאחר שמידע שנאסף במחלקת החקירות של רשות ההגבלים העסקיים הצביע על חשדות, לכאורה, שנגעו למעורבותה של עלית בהסדרים כובלים ובעבירות של בעל מונופול.

החקירה נסבה על הסדרים אליהם הגיעה עם קמעונאים שכללו מתן הנחות והטבות תמורת דחיקת וחסימת השוקולד המתחרה - קדבורי, וכן על מאמציה של עלית לחסום את שוק טבלאות השוקולד בישראל בפני המפיצה של קדבורי בישראל, ולבלום את התחרות שהחלה להתפתח עם הכנסת מוצרי קדבורי לשוק, בשלהי דצמבר 2002.

ראוי לציין כי מייד לאחר כניסתה של קדבורי הודיעה עלית על שיטת תמחור חדשה למוצריה שתוביל להוזלת מוצרי השוקולד ב-15%-4%. רשות ההגבלים בחנה גם את נושא זה, אך לא נמצאו ראיות לביצוע עבירה בנוגע להורדת המחירים, שכן לא מדובר במחירי היצף.

החקירה החלה כחקירה סמויה במסגרתה נאספו על ידי החוקרים ראיות לביצוען של העבירות המיוחסות לעלית. בעקבות ממצאים אלו נפתחה החקירה הגלויה, במהלכה נערכו חיפושים במשרדי עלית, נתפסו מסמכים ונגבו הודעות ממנהלים ובעלי תפקידים מרכזיים בה. בין הנחקרים בפרשה היה גם מנכ"ל עלית גיורא בר דעה.

החקירה נוהלה על ידי אורית פרי, ראש צוות חוקרים במחלקת חקירות, והחוקר אבנר פינקלשטיין. עם סיום החקירה הועבר תיק החקירה למחלקה המשפטית של רשות ההגבלים העסקיים.

שטרום מסר כי מסקנות החוקרים והמלצותיהם ייבחנו במחלקה המשפטית של הרשות ולאחר בדיקת התשתית הראייתית, תתקבל ההחלטה באם להעמיד לדין את חברת עלית ונושאי המשרה בה. על פי הנוהל הקבוע ברשות ההגבלים העסקיים, זכאי כל אדם שהומלץ להעמידו לדין לשימוע טרם ההחלטה בעניינו.

דובר קבוצת שטראוס עלית סירב להתייחס לידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully