וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרופ' ליאו ליידרמן: הדולר צפוי להתחזק לרמה של 4.75 שקלים עד סוף השנה

אמיר טייג

28.8.2003 / 14:47

"אי הוודאות ביחס לגירעון השנה ובשנה הבאה ממשיכה להיות גורם הסיכון העיקרי ליציבות הפיננסית"; בתנאי אי ודאות אלו - ניתן להפחית את הריבית ב-0.5% נוספים בלבד



"אי הוודאות ביחס לגירעון בתקציב המדינה השנה ובשנה הבאה ממשיכה להיות גורם הסיכון הכלכלי העיקרי ליציבות הפיננסית", כך כותב פרופ' ליאו ליידרמן, ראש המחלקה הכלכלית של בנק הפועלים. להערכת ליידרמן, בתנאים הקיימים ניתן להפחית את ריבית בנק ישראל ב-0.5% נוספים לרמה של 6%, אך לא מעבר לכך. להערכתו, ריבית זו תספק את היציבות הנדרשת.



ליידרמן מעריך כי נוכח צמצום פערי התשואה בין האג"ח האמריקאי לישראלי לטווח הקצר, הדולר צפוי להתחזק עד תום השנה ביחס לשקל ולהגיע לרמה של 4.75 שקלים. "צמצום הפערים בין האג"ח האמריקאי לישראלי והעלייה באי הוודאות מקטינים את אטרקטיוויות השקל - במיוחד מנקודת ראותם של המשקיעים הזרים".



להערכתו, סביבת האינפלציה תמשיך להיות נמוכה ביתר חודשי השנה, אך נוכח הפיחות הצפוי בשקל תעלה לתחום החיובי ותסתכם בשנת 2003 ב-0.5%. לגבי האינפלציה בשנת 2004, צופה ליידרמן עליית מחירים של 2%.



ליידרמן מעריך כי הממשלה תאמץ את יעד הגירעון המקורי של שנת 2004, כלומר 3% מהתוצר, על מנת לעמוד בתנאי הסכם הערבויות עם האמריקאים. "יעד זה יהיה בר השגה רק במידה ותתחדש הצמיחה וניתן יהיה לקצץ בתקציב הביטחון. גירעון תקציבי העולה על 4% מהתוצר בשנת 2004 עלול להיות בעל השפעה שלילית על השווקים הפיננסיים".



עוד מציין ליידרמן כי היקפי החוב הממשלתי והגירעון התקציבי מקשים על ירידת הריבית הריאלית לטווח הבינוני מתחת לרמה של 4.5%. "תהליך ירידת הריבית לטווח הארוך נעצר ואף חלה בו עלייה בחודש האחרון. עליית התשואות לטווחים הארוכים בחו"ל ואי הוודאות בתחום התקציבי לא יאפשרו, להערכתינו, ירידת תשואות ניכרת בטווחים הארוכים, בהן בצמודי המדד והן בשחר הלא צמוד", כך כותב ליידרמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully