וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרווחים התפעוליים של חברות הגיעו לשיא של 30 שנה

סופי שולמן

3.9.2003 / 10:37

בבנק ההשקעות CIBC מרעננים את רשימת המניות המומלצות, בעקבות תוצאות משופרות שהציגו חברות רבות ברבעון השני; צ'ק פוינט ואי.סי.איי איכזבו ועזבו את הרשימה, אך במקומן נכנסו אמדוקס, אורבוטק וטקנומטיקס



המשבר שבא בעקבות התפוצצות בועת ההיי-טק של סוף שנות ה-90 ייזכר אולי כאחד הקשים שידע שוק ההון, אך כרגיל, מעז יצא מתוק. לפי נתונים של בנק ההשקעות CIBC, חלה בשנה האחרונה התפתחות לגבי שיעור הרווח התפעולי של החברות. בעקבות התייעלות נרחבת שהיתה במרבית החברות, הגיעו המרווחים התפעוליים שלהן לשיא של 30 שנה. זהו נתון מפתיע בעוצמתו, שכן לאחר המשבר הקודם נמשך תהליך ההתייעלות חמש שנים, 96-'91'.



על רקע זאת העריך באחרונה סובות קומאר, האסטרטג הראשי של CIBC World Markets כי היציאה מהמשבר קרובה. הערכה אופטימית זו מבוססת לא רק על שיפור במרווחים התפעוליים, אלא גם על התפתחות שחלה בשווקים במזרח הרחוק.



בקרב החברות שהציגו שיפור מרשים בביצועים התפעוליים שלהן בולטות חברות טכנולוגיה, שהגדילו את רווחיותן ב-21% בשנה האחרונה, באמצעות התייעלות בלבד, ללא צמיחה בהכנסות. גם חברות הפועלות בתחום הרפואי הצטיינו ורווחיהן גדלו ב-15% בממוצע בשנה האחרונה.



התהליך, המאפיין את החברות האמריקאיות, שהיו נושא המחקר של CIBC, לא פסח גם על החברות הישראליות שמניותיהן נסחרות בוול סטריט. חברות ישראליות רבות פירסמו דו"חות מעודדים לרבעון השני של 2003, ועבור טבע , רדוור , אודיוקודס , סרגון , די.אס.פי.ג'י וצורן היה זה המשך של מגמת צמיחה הנמשכת יותר משישה רבעונים רצופים.



בזכות הצמיחה שמרו מניותיהן של חברות אלה על מקומן ברשימת המומלצות של CIBC, אם כי האנליסטים מציינים כי מרביתן אינן זולות כיום, כך שכדאי להמתין לעתות חולשה. דוגמאות למניות יקרות יחסית הן סרגון שקפצה ב-330% מתחילת 2003, אודיוקודס שניתרה ב-120% ואלווריון שזינקה ב-190%.



עם תום הרבעון השני מרעננים ב-CIBC את רשימת המניות המומלצות, והפעם, בניגוד לרבעונים הקודמים, יש ברשימה הזאת שינויים מהותיים. אחד השינויים הבולטים הוא יציאתן של צ'ק פוינט ואי.סי.איי מהרשימה, לאחר תקופה ארוכה שבה המליצו עליהן ב-CIBC . שתי החברות סיפקו תחזיות מאכזבות להמשך 2003, כך שצ'ק פוינט כבר אינה עונה להגדרה של חברת צמיחה, ואילו אי.סי.איי לא צפויה להניב כל ערך למשקיעיה בעתיד הנראה לעין.



מרבית המומלצות של CIBC נמנות כיום עם קבוצת "הצמיחה", כלומר חברות עם פוטנציאל גדול, שיכולות להגדיל את הכנסותיהן במהירות. זאת לעומת תקופות השיא של המשבר, אז השתייכו מרבית החברות לקבוצת "הערך", שהורכבה מחברות שנסחרו בשווי נמוך יחסית לביצועים ולמאזן שלהן, ולכן היה בהן פוטנציאל להציג תשואות.



המניה החדשה הראשונה במועדון "הערך" היא אמדוקס, שחזרה לרשימת המומלצות של בנק ההשקעות לאחר שנים ארוכות של היעדרות. האנליסטים סבורים כי מנייתה של חברת הבילינג סובלת מסנטימנט שלילי על רקע חקירת רשות ניירות ערך בארה"ב, SEC, שעליה הודיעה החברה באחרונה ועל רקע גל מימושים מצד בעלי עניין, דבר שעשוי לרמוז על ציפיות נמוכות לגבי תוצאות החברה בעתיד. ב-CIBC מציינים כי אמדוקס מתמודדת עם המצב הקשה בשוק טוב יותר ממתחרותיה ומצליחה לזכות בחוזים ארוכי טווח, ועל כן ראוי שתיסחר בפרמיה לעומת החברות המתחרות בה.



מצטרפת "ערך" נוספת לרשימה של CIBC היא טקנומטיקס, שאמנם לא מציגה כל שיפור בתוצאותיה ברבעונים האחרונים, אך גם נסחרת במכפיל של 0.8 בלבד על הכנסותיה. בחודש האחרון, מאז הודעתה של טקנומטיקס על רכישת USData האמריקאית ב-10 מיליון דולר, צנחה מנייתה ב-30%. ב-CIBC סבורים כי הסיכון הגבוה הכרוך ברכישה כבר מגולם בשוויה של החברה, וכן מגולם בו דילול של בעלי מניות קיימים, ומכיוון שכך נהפך התמחור של המניה לאטרקטיווי.



נראה כי האופטימיות שמשדרת באחרונה הנהלת חברת אורבוטק דבקה גם באנליסטים של CIBC, והם החליטו לצרף את המניה לרשימת המומלצות. הם סבורים כי המניה מהווה הזדמנות השקעה מעניינת לטווח ארוך, לאור מעמדה המוביל של החברה בשוק של מערכות לבדיקת איכות של צגים שטוחים. לאורבוטק נתח של 80% משוק זה, שצפוי לצמוח במהירות ולהאיץ את קצב הצמיחה של החברה במחצית השנייה של 2003 וב-2004.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully