וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלי ירון אלדר עמדה טוב מדי בלחצים פוליטיים

בן-ציון ציטרין

4.9.2003 / 7:50

מינויה של ירון אלדר לנציבת מס הכנסה היה מפתיע - היא היתה האשה הראשונה בתפקיד שכיהנו בו גברים, והצעירה ביותר; ירון אלדר תיזכר כנציבה שכיהנה בתקופת רפורמות ושינויים דרמטיים במשטר המס של ישראל



בצהרי יום שישי האחרון התכנסו מאות מידידיה של נציבת מס ההכנסה, טלי ירון אלדר למסיבת בר המצווה שנערכה לבנה. איש מהנוכחים באירוע לא העלה על דעתו שכעבור כמה ימים יתברר שהם השתתפו בעצם במסיבה ראשונה בסדרה של מסיבות הפרידה של ירון אלדר מתפקידה.



הכל ידעו כי ירון אלדר ממתינה להחלטת השר לגבי הארכת חוזה הבכירים שלה, שמסתיים בסוף 2003. ואולם קרה כבר בעבר שנציבי מס הכנסה המשיכו כנציבים, אף שחוזה העסקתם לא חודש במועד. אם לא יהיו הפתעות היא תסיים את תפקידה ב-31 בדצמבר.



יהיו נימוקיו של שר האוצר בנימין נתניהו אשר יהיו, הודעתו משלשום על ארגון מחדש של מבנה משרד האוצר ומיזוג אגפי המסים - אגף המכס ומע"מ ואגף מס הכנסה ומיסוי מקרקעין בניהולו של מנהל המכס ומע"מ, איתן רוב - התפרשה כהדחתה, הלא מוצדקת, של ירון אלדר, והחלפתה ברוב. אתמול אמרו רו"חים שונים כי ירון אלדר היתה נציבה מקצועית, שצלחה תקופה קשה והובילה בהצלחה את האגף בתקופה של יישום שתי רפורמות גדולות במס.



מינויה של ירון אלדר לתפקיד היה לא פחות מפתיע. באוגוסט 2001 זימן שר האוצר לשעבר, סילבן שלום, את הנציב יוני קפלן והודיע לו על החלטתו שלא להאריך את תקופת כהונתו. שלום לא נימק את הודעתו, אך מקורביו בליכוד נתנו להבין כי קפלן כשל בכך שלא ריצה את אנשי הליכוד בתוך האגף ולא קידם אותם בסולם הדרגות. קפלן, שבתקופתו הגבייה פרחה בשל שגשוגה של תעשיית ההיי-טק, איים כי יעתור לבג"ץ, אם יוחלף באיש שאינו הולם לתפקיד.



בשלב זה התערב ד"ר משה דרוקר, בעל משרד עו"ד המתמחה במסים, ואיש אמונו של שלום. דרוקר הציע מועמדת של פשרה, טלי ירון אלדר, בוגרת האגף שכיהנה באותה עת כיועצת המשפטית של אגף המכס ומע"מ. אגב, שלום וירון אלדר התמחו במשרדו של דרוקר. קפלן הסכים שמחליפו יהיה מתוך שירות המדינה, ולאחר ששלום נתן את ברכתו להצעה של דרוקר, נסגרה העסקה.



ירון אלדר לא היתה רק האשה הראשונה בתפקיד שתמיד כיהנו בו גברים, היא גם הצעירה ביותר - בגיל 38 מונתה לתפקידה. לירון אלדר תואר ראשון במשפטים ותואר שני במינהל עסקים. כיום היא מרצה בחוג לחשבונאות באוניברסיטת תל אביב בתחום המיסוי.



היא החלה את עבודתה בנציבות מס הכנסה ב-88', וב-98-'95' כיהנה כסגנית היועץ המשפטי בלשכה המשפטית של האגף, תחת שני יועצים משפטיים, דורון לוי ואודי ברזלי. ב-98', לבקשתו של מי שהיה אז מנהל אגף המכס ומע"מ, מוטי אילון, היא עברה ממס הכנסה לתפקיד היועצת המשפטית של אגף המכס, אחרי שהבינה כי קטנים סיכוייה להתמנות לתפקיד היועצת המשפטית של מס הכנסה.



ירון אלדר נכנסה לתפקיד ב-1 בינואר 2002 לקדנציה של שלוש שנים. בדרך כלל שר האוצר מאריך את תקופת הכהונה בשנה נוספת. ואולם כמה שבועות לאחר שירון אלדר נכנסה לתפקידה התבטא שלום באוזני מקורבים כי היה זה מקח טעות למנותה ולהדיח את קפלן. שלום לא פירש את עמדתו, אך נראה כי מה שהכעיס אותו היה שירון אלדר נקטה עמדות עצמאיות בכל הנוגע למינויים באגף, המעסיק כ-3,400 עובדים.



ואכן, בניגוד לציפיות חברי מרכז הליכוד, ירון אלדר לא הזיזה איש מתפקידו, לא קידמה מקורבים ועמדה בלחצים. בשנה הראשונה לכהונתה היא ביצעה רק מינוי משמעותי אחד, קידומו של רו"ח ג'קי מצא לתפקיד סגן הנציבה לחקירות, במקום אפי חרמוני.



ירון אלדר תיזכר כנציבה שכיהנה בתקופה של רפורמות ושינויים דרמטיים במשטר המס של ישראל. היא נכנסה לתפקידה כשעל שולחנה מונחת רפורמה במיסוי מקרקעין, שאושרה רטרואקטיווית מנובמבר 2001. כעבור שלושה חודשים היא מצאה את עצמה חברה בוועדת רבינוביץ השנייה לרפורמה במס. את המחצית השנייה של 2002 היא הקדישה לריכוז עבודת האגף בהפיכת המלצות הוועדה לתיקון בפקודת מס הכנסה.



ב-1 בינואר השנה נכנסה לתוקפה רפורמה חסרת תקדים בהיקפה. ירון אלדר היתה אחראית על הטמעתה בקרב עובדי אגף מס הכנסה. הרפורמה שינתה סדרי עולם במשטר המס. ראשית, מיסוי שוק ההון, ניירות ערך ותוכניות חיסכון.



שנית, המעבר למיסוי פרסונלי שמשמעותו חובת דיווח של ישראלים על כל הכנסותיהם בכל העולם. שני שינויים אלה חייבו היערכות מבחינת כוח אדם, ארגון מחדש של מחשבי מס הכנסה והתארגנות מול



קבוצות לחץ.



לקראת יישום הרפורמה השתתפה ירון אלדר בדיונים לא רק מול ח"כים בוועדת הכספים של הכנסת, אלא גם מול נציגי איגוד הבנקים, חברות הביטוח, חברי הבורסה, ברוקרים פרטיים וארגוני צרכנים.



ירון אלדר הובילה מהלך של "גיור" חברות זרות של ישראלים, בסוף 2001, לקראת הרפורמה, שהכניס לקופת המדינה מאות מיליוני שקלים. היא הובילה רפורמה במיסוי נאמנויות ומיני רפורמה במסגרת התוכנית הכלכלית של נתניהו שאושרה לא מכבר בכנסת.



השנה הראשונה של ירון אלדר הוקדשה לרפורמות במס ובאה על חשבון טיפול בשיווקה האישי למקבלי החלטות. ירון אלדר העריכה כי הצלחתה לייצר סביבת עבודה נוחה באגף, שבמשך שנים היה ידוע ביחסי העבודה המעורערים השוררים בו - תחלחל גם לדרג הפוליטי.



מנהל אגף המכס ומס ערך מוסף, איתן רוב (43), מינוי נוסף של שלום, נכנס לתפקידו שלושה חודשים לפני ירון-אלדר. רוב חזר לשירות הציבורי על תקן של חבר של שלום, אך הוכיח את עצמו מהר מאוד כמנהל מוכשר. רוב גם מצא שפה משותפת עם נתניהו. בשיחותיו עם נתניהו, הבהיר רוב כי הוא אינו מסתפק בתפקיד הנוכחי. נתניהו הודיע כבר בראשית יוני כי הוא מאריך את כהונתו של רוב בשנתיים נוספות. לירון אלדר לא מסר נתניהו הודעה דומה.



למעשה, מיישם נתניהו את תוכניתו של שלום, שתיכנן למנות את רוב, שאינו עו"ד או רו"ח, לתפקיד מנהל אגפי הגבייה, תוך מיזוג אגפי המסים.



במשך חודשים טענו תומכי רוב כי ירון אלדר כשלה בתפקידה משום שלא הצליחה להגדיל את הגבייה. היקף הגבייה ירד השנה ב-6% בממוצע בהשוואה לשנה הקודמת.



הסיבות לירידה בגבייה ידועות. ואולם באוגוסט נרשם גידול קל בגביית מס הכנסה, בעוד שבאגף המכס ומע"מ נרשמה דווקא ירידה, למרות מבצע מיוחד של רוב לגביית חובות עבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully