וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התוכנית לאיחוד מס הכנסה, מע"מ ומכס טובה - אך קשה ליישום

ניצן כהן

4.9.2003 / 13:44

משה דרוקר: מנהל אגפי המיסוי ילמד את נושאי המס בדיוק כמו שופט בתיק. יוסי חממי מלשכת רו"ח: יהיה צורך להגביל את סמכויות הגבייה של הרשות המאוחדת

בפרקטיקת המסים חלוקים על מידת הצורך באיחוד אגפי המסים השונים, אולם כולם משוכנעים: המהלך ייתקל בהתנגדות העובדים שפעלו ואולי אף יכשילו את המהלך.

עו"ד ד"ר אבי אלתר אמר היום כי ההחלטה על מינוי מנהל במקום איש מקצוע היא ראויה. "נציב מס הכנסה ראוי שיקדיש את רוב זמנו לניהול - אם הוא גם איש מקצוע זה בונוס אבל לא בונוס מחייב". לעניין איחוד האגפים אמר אלתר, כי מדובר בהחלטה טובה שתביא לעלייה בגביית המסים ולהקטנת החיכוך של האוכלוסייה עם שלטונות המס. "אם אדם יוכל לפתוח תיק במס הכנסה שיתעדכן באופן אוטומטי גם במע"מ ואולי גם בביטוח לאומי, זה יחסוך הרבה כסף בכפילות התפקידים הזו ואולי אף בשילושה. כנ"ל לגבי מחלקת החקירות. אם מחלקת החקירות תגיש כתב אישום אחד שיכלול את כל עבירות המס של נישום, זה ייתן לשופט תמונה מלאה ואפקטיווית יותר וכמובן יחסוך בכוח אדם".

לגבי השינויים הפרסונליים אומר אלתר: איתן רוב הוא מנהל טוב ומינוי שלו למנהל אגף המסים החדש הוא מצוין. טלי ירון אלדר היא נציבה טובה והשקט שאיפיין את הפעילות שלה בקדנציה הנוכחית הקטין משמעותית את הנזק שגם המיתון במשק לגביית המסים.

רו"ח יוסי חממי ממשרד רואי החשבון עזר חממי ושות', המכהן כחבר הוועד המרכזי של לשכת רואי החשבון, דווקא מסתייג מהמהלך. לטענתו, הסכמים הנחתמים היום במס הכנסה עוברים באופן אוטומטי למע"מ ומחייבים אותם לפי שיקול דעת הנישום. "זה נותן לנישומים מרחב תמרון ויוצר אמפטיה של הציבור למהלך של הסדר שבסופו של דבר מכניס כסף למדינה".

חממי הוסיף כי לגובים של מע"מ יש כיום סמכויות גבייה נרחבות ואגרסיוויות לעומת גובי מס הכנסה, "אין טעם היום במצב הכלכלי הקשה במשק להשוות את סמכויות הגבייה של מס הכנסה לאלה של מע"מ. אופי החוק הוא שונה - כשבמע"מ הנישום הוא למעשה צינור להעברת כספים שהוא גובה מלקוחות במס הכנסה, הפרשנות לפקודה ניתנת לדיון. המהלך יכביד על הנישומים ועלול להגביר את החיכוך שלהם עם אמצעי גבייה אגרסיוויים".

"מע"מ היום מרכז את פעילות המכס ומס הקנייה וחשוב יהיה לתת את הדעת על מי שיטפל בנושאים אלה, מפקחי המס לא יוכלו לעמוד בעומס של חוק מע"מ, פקודת מס הכנסה וחוקי המכס".

לגבי זהות מנהל אגף המסים אומר חממי שהבשיל הזמן שנציבי מס יהיו גם מומחי ניהול - "החלטות מקצועיות יוכלו להתקבל באמצעות סגנים שיתמחו בנושאים מגוונים ויועצים מקצועיים".

עו"ד ד"ר משה דרוקר תומך במהלך איחוד האגפים. "אם המהלך ייצא לפועל זה יהיה חיסכון משמעותי למדינה ולא פחות לציבור שהחיכוך שלו על הרשויות יקטן". דרוקר ציין עוד שהגשת דו"ח אחד למס הכנסה, שיכלול בתוכו גם את הדו"ח למע"מ, תהיה משמעותית לאזרח. "אין סיבה שאדם שסיים חקירה במחלקת החקירות של מס הכנסה ייאלץ לעבור חקירה נוספת במע"מ ולהיפך. בנוסף, לא תמיד האגפים השונים משתפים ביניהם פעולה וזה גורם נזקים".

"המערכת לא תצטרך להשקיע יותר מדי משאבים ללמד את אנשי מס הכנסה את נושאי המע"מ, יותר משאבים היא תשקיע בלימוד אנשי מע"מ את פקודת מס הכנסה. את זה יהיה אפשר לפתור באמצעות מינוי של אדם או שניים בכל משרד שיהיו מומחים לנושא מע"מ או לנושא מס הכנסה, אם באותו משרד יהיה יותר אנשי מע"מ".

"אין משמעות אם בראש המערכת יעמוד איש ניהול או מומחה מס. המאגר העתידי לעמוד בראש המערכת יכול לצמוח מתוכה וכבר היום יש בתוכה מי שיכול להיות העתודה הניהולית. למינוי של איש ניהול לראש מערכת המס יש תקדים, אליעזר שילוני היה מנציבי המס הטובים ביותר שידעה המערכת והוא היה איש ניהול שלמד במהלך כהונתו את נושאי המס - זו לא תורה מסיני".

"גם בית המשפט העליון מתיר היום לכל שופט לעסוק בכל נושא ולכן אין סיבה שכל אזרח לא יוכל לעסוק בכל נושא. הנזק שייגרם מטעות של שופט הוא גדול יותר מנזק שייגרם מטעות שהיא חלק מהליך למידה של נציב מס חדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully