וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשוד העיקרי בפרשת תזמון הקניות של קרנות הנאמנות - אדווארד שטרן, בנו של המיליונר היהודי ליאונרד שטרן

רונן סרברניק

4.9.2003 / 17:17

התובע הכללי של ניו יורק, אליוט שפיצר, חוקר חשד לפיו שטרן הבן, שניהול קרן גידור, הגיע להבנות עם קרנות נאמנות על רכש מניות בעיתויים שהבטיחו רווחים קלים



החשוד העיקרי בפרשת תזמון הקניות של קרנות הנאמנות הוא אדווארד שטרן, בנו של המיליונר היהודי מניו יורק ליאונרד שטרן - כך עולה מווחים בעיתונות האמריקאית. התובע הכללי של ניו יורק, אליוט שפיצר, חוקר בימים אלה חשד לפיו שטרן הבן, שניהל קרן גידור, הגיע להבנות עם קרנות נאמנות לרכוש יחידות בעיתויים שהבטיחו רווחים קלים.



העסק המשפחתי של משפחת שטרן, מהמשפחות היהודיות העשירות בארה"ב, החל בציפורי שיר. מקס שטרן, שהגיע מאירופה עם 5,000 קנריות, הקים עסק קטן לממכר חיות מחמד אשר הפך לאורך הזמן למותג חיות המחמד "הרץ מאונטיין" - רשת של 40 אלף חנויות. בנו, לאונרד שטרן, אשר לקח את מושכות העסק ב-1959, הרחיב את העסק לנדל"ן ולפרסום והפך את המשפחה לאחת מ-20 המשפחות העשירות בניו יורק.



בנו, אדווארד שטרן, במחווה לתחילת הדרך המשפחתית, הקים בשנת 2000 את קרן הגידור קנארי קפיטל פרטנרס ואת חברת הניהול קאנארי אינווסטמנט מנג'מנט.



במסיבת עיתונאים שקיים אתמול, הודיע התובע הכללי אליוט ספיצר על הסדר של 40 מיליון דולר עם קרן הגידור קאנארי, על רקע חשד כי היתה מעורבת במסחר לא חוקי במניות של קרנות נאמנות שנמכרו על ידי מספר חברות ובנקים בוול סטריט. קנארי תשלם במסגרת ההסדר פיצויים בהיקף של 30 מיליון דולר - המייצגים את הסכום שהרוויחה ממסחר לא חוקי - וקנס נוסף של 10 מיליון דולר.



משרד התובע הכללי של ניו יורק אמר כי חברות הפיננסים מוול סטריט שמכרו לפי החשד מניות של קרנות נאמנות לקאנארי היו ניישנס פאנדס של בנק אוף אמריקה (סימול BAC), בנק וואן (סימול ONE), ג'אנוס (סימול JNS) וסטרונג.



החקירה העלתה כי היו מקרים שבהם קרן הגידור וקרנות הנאמנות עסקו ב"מסחר בשעות מאוחרות" וב"תיאום" מועד מתן פקודות מכירה וקנייה בשוק, התנהלות שיצרה את הרושם כאילו רכישת המניות של הקרנות בוצעה עם סגירת המסחר, בעוד שלמעשה התרחשה שעות רבות מאוחר יותר.



תמחור מתואם מסוג זה פתח בפני משקיעים מנוסים הזדמנות לנצל את פער הארביטראז' שנוצר במידה שהם ידעו מה היו ביצועי מניות - במיוחד מניות זרות - במרווח הזמן האמור. שיטת פעולה זו מרמזת לכך שברוקרים של קרנות נאמנות היו מעורבים במידה כלשהי בביצוע העבירות.

אך ישנן אינדיקציות לכך שפעילויותיו של שטרן רחבות בהרבה מההערכות הראשוניות של התביעה. כפי שחושף ה"וול סטריט ג'ורנל", באתר MutualFundsnet.com פורסם בחודש נובמבר של השנה שעברה הודעה תחת הכותרת "Timing Capacity" בתוכה מביע אדם עניין, ככל הנראה, בתמחור מתואם. מספר שבועות לאחר מכן, החזיר שטרן הודעה בה רשם את כתובת הדואר האלקטרוני ומספר הטלפון הסלולרי שלו. הוא כתב: "מפעיל בריכת תזמון מאוד גדולה. 2 מיליארד דולר. תתקשר אלי אם זה רציני. אל תבזבז את זמני אם לא". שטרן לא היה מוכן להגיב בנוגע לתכתובת המקוונת, אך העובדה שתכתובות מסוג זה התנהלו מעלה חשש שקנארי אינה סנונית ראשונה בחקירה - כך על פי ה"וול סטריט ג'ורנל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully