וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת החשמל חוזרת לגייס הון בחו"ל: ביקשה להנפיק אג"ח בארה"ב

עמירם כהן

5.9.2003 / 9:28

המטרה: לגייס ב-2004 עד מיליארד דולר למימון פיתוח מערכת החשמל; הנפקות האג"ח בחו"ל הופסקו ב-2002 לאחר שרשות החשמל קבעה כי חברת החשמל אינה מנצלת את פוטנציאל הגיוס בשוק ההון המקומי



חברת החשמל הגישה באחרונה לאוצר ולרשות החברות בקשה לחדש את הנפקות האג"ח בארה"ב, במטרה לגייס ב-2004 עד מיליארד דולר למימון פיתוח מערכת החשמל.



הנפקות האג"ח בחו"ל החלו באמצע שנות ה-90, והופסקו ב-2002 לאחר שרשות החשמל קבעה בדו"ח שהתבסס על עבודה שביצעה חברת הדירוג מעלות, כי חברת החשמל אינה מנצלת את פוטנציאל הגיוס בשוק ההון המקומי - שהסתכם, לטענת הרשות, ב-12 מיליארד שקל.



בשל כך, קבעה הרשות בדו"ח, משלמת חברת החשמל עלויות גיוס גבוהות מדי. נוסף על כך, הורדת הדירוג של חברת החשמל על ידי חברות הדירוג הבינלאומיות ייקר את פרמיית הסיכון שדרשו המשקיעים ותרם אף הוא לגידול בעלויות הגיוס.



החל במאי 2002 עברה חברת החשמל לגייס את המימון לפיתוח משק החשמל בישראל בלבד, באמצעות הנפקות פרטיות של אג"ח לגופים מוסדיים וגייסה כ-800 מיליון דולר.



ההחלטה לחזור ולהנפיק אג"ח בארה"ב התקבלה בחברה לאור השינויים שחלו בחצי השנה האחרונה בשער הדולר לעומת השקל, והירידה בפרמיית הסיכון ששילמה החברה למשקיעים.



התחייבויות חברת החשמל בגין הנפקות אג"ח והלוואות בנקאיות הנקובות בדולר הסתכמו בסוף 2002 בכ-5 מיליארד דולר. סך כל התחייבויות החברה במט"ח בגין הנפקות אג"ח והלוואות בנקאיות בחו"ל הסתכמו ב-2002 ב-6.4 מיליארד דולר מתוך סך ההתחייבויות לזמן ארוך - 7.4 מיליארד דולר.



חברת החשמל מסרה בתגובה כי החברה שאינה סמוכה בתחום פיתוח מערכת החשמל על תקציב המדינה, מגייסת מדי שנה כמיליארד דולר לפיתוח מערכת החשמל.



לאחר כמה שנים שחברת החשמל לא גייסה בחו"ל ולאור השינויים שחלו בדולר, שוקלת החברה לגייס ב-2004 בישראל ובחו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully