וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרך ארץ תנסה לגייס מהמוסדיים 200 מיליון דולר לבניית החלק הצפוני של חוצה ישראל

ענת ג'ורג'י

5.9.2003 / 11:01

החברה תפנה לגופים המוסדיים עקב סירובם של הבנקים, שמימנו את הקמת החלק העיקרי של הכביש, להעמיד אשראי נוסף לפרויקט; החלק הצפוני אמור היה לקום בתחילת 2004 והוא מוביל מוואדי מילק לוואדי ערה



מאת שלומי שפר וענת ג'ורג'י



חברת דרך ארץ מתכוונת לפנות לשוק המוסדי כדי לנסות לגייס 200 מיליון דולר להשלמת החלק הצפוני (קטע 18) של כביש חוצה ישראל (כביש 6). החברה תפנה לגופים המוסדיים עקב סירובם של הבנקים, שמימנו את הקמת החלק העיקרי של הכביש, להעמיד אשראי נוסף לפרויקט. החלק הצפוני אמור היה לקום בתחילת 2004 והוא מוביל מוואדי מילק לוואדי ערה.



לדברי עמית שגב, יו"ר דרך ארץ אופרייטור וסמנכ"ל תפעול בחברת שיכון ובינוי, סירובם של הבנקים לממן את הקמת החלק הצפוני של הכביש נובע משיקולים של יחס הלימות ההון שלהם, ולא מחשש מהשקעה לא טובה. לדברי שגב, הבנקים הישראליים מימנו כ-850 מיליון דולר בהקמת החלק העיקרי של הפרויקט והם בטוחים כי ההלוואה תוחזר. לשם מתן ההלוואה שיעבדו הבנקים את הפרויקט ואת תזרים המזומנים העתידי שלו, שבו הם שולטים.



ההלוואה שנתנו הבנקים היתה בתנאים של אג"ח מדינה פלוס מרווח של 1.8%. ההלוואה ניתנה לתקופה של 26 שנה, עם גרייס של שש שנים. החזרי ההלוואה יחלו בעוד כשנה וחצי, ושגב מעריך כי לחברה לא תהיה כל בעיה לשרת את החוב. 200 מיליון דולר נוספים להקמת הפרויקט ניתנו על ידי בנק אמריקאי העוסק במימון פרויקטים של תשתית.



עם זאת, קיימת בעיה בגיוס הכסף משוק ההון. אמנם בדרך ארץ מעריכים כי הדירוג של החוב החדש יהיה גבוה יותר מהדירוג שהעניקה מעלות לחוב הקודם, AA מינוס. ואולם מכיוון שהפרויקט ותזרים המזומנים שלו משועבדים לבנקים חוששים בחברה כי הגופים המוסדיים לא יסכימו להיות נושים בדרגה שנייה, לאחר הבנקים. הבנקים, מצדם, אינם מוכנים להקל בדרישות השעבוד לטובת המוסדיים.



בדרך ארץ מעריכים כי למרות הקשיים, ההון יגויס בסופו של דבר מהגופים המוסדיים, וכי החלק הצפוני של הכביש יושלם, גם אם באיחור. החלק האחרון של כביש חוצה ישראל (קטעים 19 ו-20) המהווה את חלקו הדרומי של הכביש, ככל הנראה לא יושלם בקרוב, בעיקר בשל ההערכות כי התנועה באיזור אינה מצדיקה כיום את הקמתו.



תזרים המזומנים של כביש 6 הוא כיום כ-6 מיליון שקל בחודש, והוא גדל בקצב ממוצע של 20% לחודש. בדרך ארץ מעריכים כי כדי לשרת את החוב יש צורך בתזרים מזומנים של יותר מ-20 מיליון שקל בחודש, ולהערכתם החברה תגיע ליעד זה בעוד כשנה. בכביש נסעו עד כה כ-500 אלף כלי רכב, רבע מכלי הרכב בישראל. לחברה יש כיום כ-150 אלף מנויים, מתוכם 35 אלף מנויים שהתקינו מנוי פסקל והשאר הם מנויי וידיאו. דרך ארץ בוחנת אפשרות לגבות תשלום עבור נסיעה בכביש באמצעות הטלפון הסלולרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully