וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיצוץ בתקציב 2004 - 10 מיליארד שקל; יעד הגירעון הועלה ל-4%

צבי זרחיה

8.9.2003 / 7:18

לפי ההצעה שהגיש נתניהו לשרון, יפוטרו 2,000-2,500 עובדים בשירות הציבורי; גברים ונשים שיפרשו לפנסיה לפני גיל הפרישה יחויבו במס מלא; שיעור המע"מ יישאר 18%; קיצוץ של 3 מיליארד שקל במערכת הביטחון



יעד הגירעון בתקציב 2004 יועלה מ-3% ל-4% מהתוצר - כך עולה מהצעת תקציב המדינה ל-2004 שהגיש אתמול שר האוצר, בנימין נתניהו, לראש הממשלה, אריאל שרון. לפי ההצעה, יפוטרו 2,500-2,000 עובדים בשירות הציבורי, ייסגרו מחוזות במשרדי ממשלה, יצומצם מספר השליחים והנספחים בחו"ל, יופחת מספר משרדי הרישוי, ויוחמרו התנאים לתשלום קצבאות נכות במקרים קלים. שיעור המע"מ יישאר 18%, בניגוד להחלטת הממשלה הקודמת להפחיתו ב-1% בתחילת 2004.



עוד עולה מההצעה כי גברים בני 60 ונשים בנות 55 שיפרשו לפנסיה לפני גיל הפרישה יחויבו בתשלום מס מלא על הגמלה שיקבלו עד גיל 65 לגברים ועד גיל 60 לנשים. הכוונה להעלות את שיעור המס המוטל על גברים בגיל 60 ונשים בגיל 55 הנהנים כיום ממס מופחת על הפנסיה, מנוגדת לדברים שאמר באחרונה נתניהו, ולפיהם ב-2004 לא יוטלו מסים נוספים, למעט אי-מימוש ההחלטה להפחית את המע"מ ב-1%. כיום גבר שיוצא לפנסיה בגיל 60 ואשה הפורשת בגיל 55 נהנים מתשלום מס מופחת על הפנסיה כמו גמלאים שפרשו בגיל הפרישה.



במשך ארבע שעות הציגו אתמול נתניהו, הממונה על התקציבים, אורי יוגב, ובכירים באגף את הצעת תקציב 2004 בפני שרון ומנכ"ל משרדו, אביגדור יצחקי. מהישיבה נעדרו השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, והמנכ"ל הפורש של המשרד, אוהד מראני. באוצר הסבירו כי שרון ביקש לקיים התייעצות בפורום מצומצם.



שרון ונתניהו סיכמו על קיצוץ של 10 מיליארד שקל בתקציב 2004. לפי הצעתו המעודכנת של משרד האוצר, יכלול הקיצוץ את המרכיבים הבאים: מערכת הביטחון - קיצוץ של 3 מיליארד שקל; קיצוץ אחיד במשרדי הממשלה - 2.5 מיליארד שקל; תוספת הכנסות - 3 מיליארד שקל (כמו העברת תמלוגים לממשלה מתאגיד הביטוח אבנר ומקרנית - קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים); וסעיפים אחרים - 1.5 מיליארד שקל.



בישיבה אתמול לא התקבלה החלטה לגבי היקף הקיצוץ במערכת הביטחון. לפיכך, הוחלט לדחות ביממה את ישיבת הממשלה בעניין התקציב שנקבעה ליום א' הקרוב.



ביום א' הקרוב יקיים שרון פגישה נוספת עם נתניהו ועם ראשי מערכת הביטחון, שבה תידון המחלקות ביניהם. במשרד האוצר הדגישו כי אם הקיצוץ בתקציב הביטחון יהיה נמוך מהמתוכנן יידרש קיצוץ גדול יותר בתקציבי המשרדים האזרחיים. בשבוע שעבר נפגש נתניהו עם שר הביטחון שאול מופז, אך השניים לא הצליחו להסכים על היקף הקיצוץ בביטחון.



העלאת יעד הגירעון ב-1% תחסוך את הצורך לקצץ כ-5 מיליארד שקל בתקציב, בנוסף לקיצוץ המתוכנן של 10 מיליארד שקל. כמו כן אי הפחתת המע"מ ב-1% תמנע הפחתת הכנסות המדינה בכ-2.5 מיליארד שקל, מתוכם 2.1 מיליארד שקל במישרין על ידי אגף המע"מ, ועוד 400 מיליון שקל באמצעות מסוי מלכ"רים ומוסדות פיננסיים באמצעות מס הכנסה.



תקציב 2004 כבר קוצץ לפי החלטת הכנסת בכ-11.5 מיליארד שקל בהתאם לחוק התוכנית הכלכלית להבראת המשק. בנוסף לקיצוץ המסתמן בתקציב, בהיקף של כ-10 מיליארד שקל, יסתכם הקיצוץ הכולל בכ-21.5 מיליארד שקל.



בתקציב 2004 מציע האוצר לצמצם ולאחד יחידות ממשלתיות. נתניהו כבר הודיע בשבוע שעבר על כוונתו להפחית בשלושה את מספר הפקידים הבכירים במשרדו המכהנים בתקן של מנכ"ל, ולאחד את אגף המכס, נציבות מס ההכנסה ומינהל הכנסות המדינה. בנוסף תאוחד נציבות שירות המדינה עם אגף הממונה על השכר באוצר.



כמו כן מוצע להגדיל את המשאבים המופנים לתשתיות, הן ממקורות בתקציב המדינה והן ממקורות חוץ תקציביים. ככל הנראה לא יהיה קיצוץ נרחב בקצבאות הביטוח הלאומי, אלא יבוצעו בהן התאמות קלות.



נתניהו יציג את הצעת התקציב 2004 בכנסת בסוף אוקטובר 2003. לאחר אישורה של הצעת החוק בקריאה ראשונה היא תועבר לוועדת הכספים ולוועדות אחרות שיתבקשו להכינה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית עד סוף דצמבר 2003.



הצעת תקציב 2004



* הקיצוץ בתקציב מערכת הביטחון - 3 מיליארד ש'



* קיצוץ אחיד בתקציבי המשרדים - 2.5 מיליארד ש'



* תוספת הכנסות של 3 מיליארד שקל, בין השאר באמצעות העברת תמלוגים מאבנר וקרנית



* עובדים שיפרשו לפנסיה לפני גיל הפרישה יחויבו בתשלום מס מלא על הגמלה עד גיל 65



* יוחמרו התנאים לקצבאות נכות במקרים קלים


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully