וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיר שטרית: "גם אם נחליט להעלות את המס על השקעות, בהחלט אפשר להוציא את הבורסה מה'משחק'"

סוכנויות הידיעות

9.9.2003 / 7:53

השר במשרד האוצר: "לא ייתכן שבעלי עסקים, שלא מצליחים לגייס כספים בבנקים אינם באים לבורסה; צריכים למצוא דרך להגדיל את השיעור מהון החברה המונפק לציבור"



בראיון למערכת "הבורסה", מציג השר מאיר שטרית, האחראי, בין היתר, על תחומי המיסוי והמחשוב במשרד האוצר, יוזמות חדשות בתחום העמקת הגבייה והמעקב אחר הנישומים. ולא פחות חשוב, השר הודיע כי אין בכוונתו ליזום את העלאת המס על רווחי הון בבורסה.



מה דעתך על תפקוד הבורסה בעת המיתון הנוכחי?



"אני זוכר את אולם המסחר הישן, עם כל הרעש וההמולה. הייתי מעורב בזמנו בהחלטה להקים את מערכת המסחר הממוחשב על בסיס המערכת של הבורסה של שיקגו ואני גאה על כך. כיום יש לנו בורסה משוכללת מאד. אבל אם נדמה את הבורסה והכלים הטכנולוגיים המתקדמים שלה לסכין חדה ומשויפת היטב, צריך לאפשר לסכין הזו לחתוך. אנחנו צריכים לאפשר לבורסה למלא את ייעודה".



הממשלה שואפת למכור את כל החברות הממשלתיות. אנחנו לא רוצים להיות הבעלים של חברות או לנהל אותן. אין לי ספק שהמשך ההפרטה יתן דחיפה לבורסה. אבל, בנוסף לממשלה, צריך לגרום לחברות תעשייתיות גדולות לבוא לבורסה, במיוחד עכשיו, כשאפשרויות הגיוס בבנקים מוגבלות מאד".



המצב בשוק ההנפקות עצוב, ובמידה מסוימת, מפתיע. לא יעלה על הדעת שבבורסה בתל אביב, אחת הבורסות המשוכללות בעולם, אין הנפקות של חברות חדשות. לא ייתכן שבעלי עסקים, שלא מצליחים לגייס כספים בבנקים וממקורות אחרים, אינם באים לבורסה. בבורסה אפשר לגייס כסף מהציבור בתנאים נוחים - לשם כך קיימת בורסה וחבל שלא משתמשים במוסד הזה יותר. חידוש ההנפקות בבורסה יתרום לכולם - למגייסי ההון, לציבור המשקיעים, ובכלל, לצמיחה במשק. עלינו לפעול כדי לבסס את מעמד הבורסה ככלי מרכזי בצמיחת הסקטור העסקי בישראל. במקביל, צריך לפעול כדי להחזיר את ציבור המשקיעים לבורסה. מעורבות הציבור קריטית להחייאת שוק ההון."



כיצד לדעתך ניתן לשפר את הסחירות בבורסה?



"אחת הבעיות הקשות ביותר בשוק ההון היא, שאנחנו מאפשרים לחברות להנפיק רק שיעור קטן ממניותיהן. צריכים למצוא דרך להגדיל את השיעור מהון החברה המונפק לציבור. הגדלת הפיזור של המניות בציבור היא תנאי הכרחי להגברת הסחירות בבורסה והיא תפיח רוח חיים בשוק ההון. צריך לדרוש מחברה להגיע, בהדרגה, אך תוך קביעת פרק זמן מירבי, לפיזור של לפחות 50% ממניותיה בציבור. מעורבות הציבור בחברות תגביר את הבקרה ה'טבעית' של השוק על החברות. זו הבקרה הטובה ביותר שיכולה להיות והיא קיימת רק בשוק 'חי'".



האם תתמוך ברעיון להעלות את המס על רווחי הון מניירות ערך הנסחרים בבורסה?



"לא. העלאת שיעור המס על רווחי הון בבורסה תיצור בעיה קשה. גם אם נחליט להעלות את המס על השקעות, בהחלט אפשר להוציא את הבורסה מה'משחק'. אין צורך להעלות את המס על רווחי הון בבורסה. הכסף הגדול נמצא בפיקדונות, בתוכניות החיסכון וכיו"ב. אלה המקורות למרבית ההכנסות ממס. שווי החזקות הציבור בנכסים אלה מגיע לכ- 1.3 טריליון דולר ! העלאת המס על פיקדונות וחסכונות, בשיעור לא-גדול, תניב גידול משמעותי בהכנסות המדינה משוק ההון. לעומת זאת, הגדלת המס על רווחים בבורסה תניב הכנסות נמוכות ותפגע קשה במסחר. "



מה דעתך על רישום כפול של אג"ח ממשלתיות שהונפקו בחו"ל?



"לדעתי צריך לאפשר לרשום למסחר בבורסה בת"א איגרות חוב שהמדינה מנפיקה בחו"ל. זה נראה לי צעד טבעי והגיוני ויחסוך עמלות למשקיעים הישראלים."



איך ייראה תקציב המדינה לשנת 2004?



"אני מקווה שלא נבצע קיצוצים לרוחב אלא לעומק. הקיצוץ הגדול ביותר יהיה בתקציב הביטחון. זה יהיה המקור הראשון לקיצוץ בתקציב 2004. בנוסף, מי שלא מגיעה לו קצבה, לא יקבל קצבה. לדעתי, כל אזרח במדינה יהיה מוכן לתרום ממשכורתו כדי לעזור לחלשים, אך רק לאלה שמגיע להם. במסגרת זו, אנחנו מנסים ליצור העדפה לאימהות חד-הוריות במקומות העבודה. הממשלה תסבסד כל אם חד-הורית שתעבוד. יש לנו רעיונות נוספים להכניס עוד עובדים למעגל התעסוקה. צריך להפסיק את המשטר של 'מגיע לי'. הגיע הזמן שנפסיק לשאול מה המדינה יכולה לעשות בשבילנו ונתחיל לבדוק מה אנחנו יכולים לעשות עבור המדינה."



כשר הממונה על תחום המיסוי, כיצד אתה מתכוון לטפל ב"הון השחור"?



"יש בארץ כמות אדירה של העלמות מס. במקביל לכלכלה ה'רגילה', מתנהלת אצלנו 'כלכלה שחורה' של ממש. המערכת לא מסוגלת להשתלט על כמות ההעלמות ולכן יש הון שחור. אנחנו מעריכים את סך החובות של האזרחים למס הכנסה ב-100 מיליארד שקל, כאשר 50% מסכום זה הם חובות 'וירטואליים', כספים שכנראה לא נראה לעולם. עדיין נשארו 50 מיליארד שקל שחייבים לנסות ולהגיע אליהם. היכולת לגבות את הכסף קריטית, ואין סיבה בעולם שהחייבים לא ישלמו.



מערכת הגבייה הנוכחית אינה אפקטיבית. נפעיל את שיטת המקל והגזר: ה"גזר" ילך ויגדל - נציע הטבות למשלמים ונקטין את חובותיהם. במקביל, מי שלא ישלם יראה "מקל". כבר השנה נפעיל משרד עורכי דין לצורך הגבייה. המבצע הנוכחי של מע"מ ("הזדמנות של מע"מ בחיים") הוא מודל מוצלח בעיני.



במקביל, אני פועל להקמת מערכת שתקל על גביית החובות על ידי מס הכנסה. צריך לזכור, שאין היום בידי המדינה כלי שיקשה על אזרחים לרמות את מס הכנסה. אני מתכוון לתקן זאת. עד סוף 2005, נקים מערכת ממוחשבת, שתכיל את כל המידע הפיננסי על יחידים וחברות במדינת ישראל ? רכוש, מקורות מימון וכיו"ב. כל יחידות הממשלה הרלוונטיות, אגפי הביטוח הלאומי והמסים יוכלו למשוך את המידע הרצוי להם מהמערכת. המערכת תהיה מסוגלת להצליב מידע ממקורות שונים, ואף אחד לא יוכל להתחמק."



הודעת על כוונתך להחיל חובת דיווח אישית. האם אתה צופה שתצליח לבצע
זאת, למרות ההתנגדויות?



"הקמת המערכת הממוחשבת תלווה בחקיקה, שתעגן את חובת הדיווח האישית של כל אזרחי המדינה. כל אזרח במדינה יידרש למלא דף אחד בלבד מדי שנה, שבו יציין את הכנסותיו באותה שנה. זה לא מסובך ! נציבי מס הכנסה לדורותיהם התנגדו להטלת חובת דיווח אישית, אבל מי שיקבעו בסופו של דבר הם השרים.



ייתכן שכשאדם משלם מסים בגובה 62% ממשכורתו, יש לו תמריץ גדול להעלים הכנסות. תוך פחו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully