וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגירעון השנתי של ארה"ב עשוי לגדול ליותר מחצי טריליון דולר

סוכנויות הידיעות

9.9.2003 / 9:32

זאת, אם תאושר בקשת בוש למימון נוסף של המלחמה. הווארד דין, המתמודד על המינוי למועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הזהיר כי הגירעון כבר החל לפגוע בסעיפים כמו בריאות וחינוך

הבקשה של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, לתוספת תקציבית של 87 מיליארד דולר בשנה הבאה למימון פעילות הצבא האמריקאי בעיראק ובאפגניסטאן עשויה להביא לתפיחת הגירעון השנתי בתקציב הפדרלי ליותר מחצי טריליון דולר.

הווארד דין, אחד מהמתמודדים על המינוי למועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הזהיר אתמול כי הגירעון התופח כבר בא על חשבונם של סעיפי הוצאות תקציביים כמו בריאות וחינוך, כמו גם תוכניות ממשלתיות אחרות.

"הגירעון בתקציב צפוי לחצות את קו חצי טריליון הדולר משום שהנשיא הנוכחי מתעקש לבצע קיצוצי מסים פזיזים לטובת ידידיו בשעה שהאמריקאי הממוצע נאלץ לשלם שכר לימוד גבוה יותר עבור השכלה גבוהה ומס רכוש גבוה יותר, מה גם שהוא פתח בעימות בעיראק שלדעתי עדיף היה להימנע ממנו", אמר המושל לשעבר של מדינת ורמונט בראיון לתוכנית הטלוויזיה "בוקר טוב אמריקה" של רשת ABC.

בקשת בוש לתוספת תקציבית של 87 מיליארד דולר תוארה בקווים כלליים במהלך נאום טלוויזיוני שנשא בוש אמש, ובאה שבועיים בלבד לאחר שמשרד התקציב של הקונגרס העריך כי הגירעון הפדרלי יסתכם השנה בכ-400 מיליארד דולר, והזהיר מפני גירעון כולל של כטריליון וחצי דולר ב-10 השנים הבראות במידה שהממשל לא ירסן את הוצאותיו.

66 מתוך 87 מיליארד הדולר מיועדים לפעילות צבאית ומודיעינית בעיראק ובאפגניסטאן. יתרת הסכום מיועדת לשיקומן של ארצות אלו. בוש אמר כי הוא עומד לשגר את מזכיר המדינה, קולין פאואל, למועצת הביטחון של האו"ם במטרה לגייס סיוע בינ"ל, כספי וצבאי כאחד, למאמץ האמריקאי.

כ-140 אלף חיילים אמריקאים מוצבים כעת בעיראק לצד 24 אלף חיילים בני לאומים אחרים. ממשלת ארה"ב מממנת בשלב זה את כוח הכיבוש מתוקף הקצבה מיוחדת בהיקף של 79 מיליארד דולר, שתפקע ב-30 בספטמבר.

שרה ג'ונסון, כלכלנית בכירה בחברת המחקר הכלכלי גלובל אינסייט, העריכה כי גידול של מאה מיליארד דולר בגירעון השנתי בתקציב צפוי לגרום לעליית הריביות בקרוב למחצית האחוז. עוד הוסיפה כי בטווח הקצר, הגדלת ההוצאות הממשלתיות ממריצה את צמיחת הכלכלה וההשקעות הפרטיות, בעוד שבטווח הארוך הדבר גורם לירידה בהיקף ההשקעות הפרטיות.

אנליסטים העריכו כי התחזיות להמשך תפיחת הגירעון כבר החלו לדחוף את הריביות לטווח הארוך כלפי מעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully