וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות באוצר: יציבות בגביית המסים בספטמבר

ניצן כהן

9.9.2003 / 10:08

בעקבות רווחים גבוהים של חברות ברוקראז', ביטוח ובנקים משוק ההון. הגבייה עלתה באוגוסט ב-2.4%, בעקבות ירידה בהחזרי המס ששולמו לציבור, מיסוי שוק ההון וסגירת תיקים במס הכנסה

גביית מס הכנסה מעצמאים בחודש יולי ירדה בשיעור ריאלי של 23.3% והסתכמה ב-454.5 מיליון שקל בלבד. זאת, לעומת 594.7 מיליון שקל ביולי 2002. לעומת הירידה בגבייה מעצמאים, נרשמה ביולי עלייה ריאלית של 24.1% בגביית מס חברות. גביית המסים משכירים ממשיכה לצנוח ובחודש יולי הסתכמה ב-3.59 מיליארד שקל, לעומת 4.84 מיליארד שקל בחודש יולי 2002. החזרי המס בחודש יולי עלו בשיעור ריאלי חד של 13.5% והסתכמו ב-613.4 מיליון שקל, לעומת 541.9 מיליון שקל בחודש יולי 2002.

מניתוח הנתונים שבוצע במשרד האוצר עולה כי הירידה בשכר הממוצע במשק ושיעורי האבטלה הגדלים פוגעים בניכויי המס מהשכר, כשהפגיעה בעצמאים כתוצאה מהפעילות המשקית הירודה מהווה את הסיבה העיקרית לירידה בגביית המסים מהם. הירידה בפעילות במשק מסבירה גם את העלייה בהחזרי המס שקיבל הציבור בחודש יולי האחרון.

נתוני חודש אוגוסט מעודדים יותר, כשמנתוני ה"קופה" של מס הכנסה עולה כי הגבייה עלתה בשיעור ריאלי של 2.4% והסתכמה ב-6.27 מיליארד שקל, לעומת 6.23 מיליארד שקל בחודש אוגוסט אשתקד. שלושה נתונים משמעותיים שיפרו את הגבייה בחודש אוגוסט, נתונים שעל פי ההערכות באוצר לא יחזרו בחודשים הקרובים: ירידה ריאלית של 22.8% בהחזרי המס ששולמו לציבור באוגוסט, מיסוי שוק ההון שהניב הכנסה של 140.5 מיליון שקל וסגירה של מספר תיקים גדולים במיוחד במס הכנסה ששיפרה את נתוני הגבייה מחברות.

הירידה בהחזרי המס מיוחסת לשני נתונים: הבדלי עיתוי (המשמעות היא שהחזרים אלה ישולמו בחודשים הקרובים) וההחזרים הגבוהים ששולמו מתחילת השנה וצימצמו את חובת ההחזרים של המדינה לזכאים. בכל מקרה, ההערכה היא שהחזרי המס ישובו לרמתם הגבוהה, אולם לא כפי שהיתה בחודש יולי. בחישוב שנתי, החזרי המס ב-8 החודשים הראשונים של השנה גבוהים ריאלית ב-10% מהחזרי המס בתקופה המקבילה אשתקד.

גביית מס חברות רשמה בחודש אוגוסט עלייה (המספרים המדויקים עדיין לא עובדו), ונבעה מעלייה חדה ברווחים של חברות שעיקר פעולתן בשוק ההון. המשמעות היא שחברות הברוקראז', הבנקים, חברות הביטוח וחברות נוספות שעיקר פעילותן בשוק ההון אינן ממוסות על פי מיסוי רווחי הון אלא על פי מס חברות, ולכן רווחיהן מהשווקים הפיננסיים מיוחסים למס חברות ולא לגבייה משוק ההון.

בחודש אוגוסט נסגרו מספר תיקים משמעותיים במס הכנסה שהביאו לגבייה משמעותית ממספר מצומצם של חברות. סגירת תיקים אלה מהווה תשלום מס גבוה אולם חד פעמי. יצוין כי הרכב נתוני הגבייה לחודש אוגוסט עדיין לא עובד סופית, והוא עשוי להשתנות.

על פי ההערכות באוצר, בחודש ספטמבר צפוייה יציבות בגביית המסים, שנובעת מרווחים גבוהים של חברות הברוקראז', הבנקים וחברות הביטוח, משוק ההון. מעבר לסעיף זה, צופים באוצר המשך ההרעה בנתוני הגבייה שמצביעים על המיתון העמוק במשק הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully