וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מט"ח: בנק ישראל הזהיר את חדרי העסקות מפני ציטוט שערים לא נכונים

איתן אבריאל

9.9.2003 / 10:51

האזהרה באה לקראת פדיון הגלבועים ביום חמישי. במהלך הפדיון הגדול הקודם במארס, ציטטו הבנקים שערים גבוהים משמעותית מרמת העסקות בשוק, בניסיון לאלץ את בנק ישראל לקבוע שער יציג גבוה

בנק ישראל הזהיר לאחרונה את מנהלי חדרי העסקות והאחראים עליהם במערכת הבנקאית מפני תופעה של ציטוטי מחיר ברשת ה"רויטרס" שאינם משקפים את רמתו האמיתית של השוק. כך נודע ל-TheMarker.

האזהרה של בנק ישראל ניתנה לקראת פקיעת סדרה ענקית של איגרות חוב ממשלתיות צמודות לדולר מסוג גלבוע, בהיקף כולל של יותר מ-5 מיליארד שקל, על פי שער יציג שייקבע במסחר ביום חמישי הקרוב.

בנק ישראל העביר את האזהרה בעקבות אירועי הפקיעה הקודמת, בחודש מארס השנה. באותו מקרה, החלו הבנקים, כשעה לפני מועד קביעת השער היציג, לצטט מחירים מנותקים לחלוטין מהמחירים שבהם בוצעו העסקות בפועל.

הציטוטים, שעל בסיסם נקבע בדרך כלל השער היציג - למרות שמדובר בציטוטי אינדיקציה בלבד ולא בדיווח על עסקות אמיתיות או בציטוטים המחייבים את הגוף המצטט - היו גבוהים בכ-2 אגורות, או כחצי אחוז ביחס לרמה האמיתית שבה בוצעו עסקות בשוק באותה שעה.

גורמים בשוק העריכו כי הבנקים, שציטטו מחירים לא ריאלים, ניסו להשפיע על השער היציג. כל הבנקים מחזיקים כמויות גדולות של איגרות חוב ממשלתיות מסוג גלבוע בחשבונות ה"נוסטרו" שלהם, ולכן שער יציג גבוה יותר היה מגדיל משמעותית את ערך הפדיון שהם היו מקבלים מהממשלה. בפקיעה הקודמת, טענו כמה חדרי עסקות כי היו "עסוקים" ולכן לא הקדישו תשומת לב לציטוטים שהופיעו במערכת.

ואולם, כבר באותו אירוע קיבל בנק ישראל תלונות על כך שאין קשר בין המחירים המצוטטים לבין המחירים האמיתיים, גם מכיוונם של בנקים זרים וגם מטעמם של פעילים אחרים. בנק ישראל החל לבדוק את המחירים האמיתיים, בעיקר באמצעות חברות ה"בוקס" הפועלות כברוקרים ואינן מחזיקות בחשבון "נוסטרו", ובסופו של דבר החליט לקבוע שער יציג לפי רמת העסקות, ולא רמת הציטוטים. למרות שהוא בדרך כלל משתמש בשיטה קבועה, בנק ישראל רשאי לקבוע את השער היציג על פי ראות עיניו.

עד לפני מספר שנים היו תופעות של מניפולציות בשוק המט"ח נפוצות, בעיקר סביב פקיעת אופציות וסביב פדיון גלבועים, ובתקופה הזו גם בוצעו בדיקות וחקירות בידי מחלקת הפיקוח על הבנקים. ואולם, בשנתיים האחרונות התמעטו מקרים אלה, בעיקר עקב העלייה בנזילות של השוק בזכות כניסתם של הבנקים הזרים לזירת המטבע המקומית.

שוק המט"ח הישראלי נמצא במצב מוזר, לפיו אין לשום רשות פיקוח אחריות עליו וסמכות לבצע חקירות. שוק המט"ח נמצא מחוץ לתחומה של הרשות לניירות ערך מאחר ששער המטבע אינו נחשב לנייר ערך, וגם לבנק ישראל אין סמכות רשמית לבצע חקירות גורפות של חברות, ברוקרים, ספקולנטים או חדרי עסקות בחו"ל.

בשוק המטבע העריכו השבוע כי בניגוד לשנים קודמות, פדיון הגלבועים לא ישפיע באופן משמעותי על השוק - והוא כשלעצמו לא יגרום לפיחות משמעותי. פעילי השוק אמרו לאחרונה כי השוק מתכונן לפדיון מזה זמן, ולכן כבר התארגן אליו מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully