וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב 2004: האוצר שואף לקבוע תקרה של 10 מיליון שקל לשנה במענקי המדען הראשי בתמ"ת

צורי דאר

9.9.2003 / 14:00

האוצר: מענקים לחברות ענק אינם משפרים במאומה את המו"פ המבוצע על ידן - אלא מהווים "בונוס נחמד" המסייע למחיר המניה; התקרה תחסוך 177 מיליון שקל בשנה



תקרת מענקי מדען ראשי בתמ"ת לא תעלה על ‎10 מיליון שקל בשנה, ובהתאם יופחת תקציב המדען הראשי ב-‎177 מיליון שקל בהוצאה וב-‎195 מיליון שקל בהרשאה להתחייבות. כך עולה מהתוכנית הכלכלית של משרד האוצר לשנת 2004.

על פי האוצר, ההוצאה הלאומית למו"פ אזרחי בישראל עומדת כיום על ‎4.5% תוצר - שיעור הגבוה מכל מדינה אחרת בעולם. מתן מענקים לחברות ענק המרוויחות למעלה מ-400 מיליון דולר בשנה, אינו משפר במאומה את כמות או איכות המו"פ המבוצעת על ידם, אלא רק את מצב מחיר המניה של החברה. לטענת האוצר, חברות בסדר גודל זה קובעות מראש מה יהיה גובה השקעתם במו"פ ומענקי המדען מבחינתם הינם "בונוס נחמד" שמסייע למחיר המניה.



הגבלת גובה המענקים ל-‎10 מיליון שקל בשנה תחסוך, על פי האוצר, כ-‎177 מיליון שקל במזומן, ותאפשר המשך תמיכה בביצוע אותן תוכניות מו"פ תוך ייעול הקצאת המשאבים.



על פי תכנית האוצר יוארך תוקפו של החוק לעידוד השקעות הון בתעשייה עד סוף 2004. בחוק יוכנסו מספר שינויים: השקעה במסגרת מרכז ההשקעות תינתן כשלפחות ‎50% מהמכירות בגין אותה תוכנית השקעה ייווצרו מפעילות יצוא. בעניין זה סבורים באוצר כי ראוי לתת עדיף לתת יתרון לפעילויות עתירות טכנולוגיה שיחזקו את היתרונות היחסיים המאפיינים את המשק הישראלי.



לאוצר יש כוונה גם ליצור מסלול הטבות חלופי נוסף בפריפריה, הקובע מתן הטבות הקבועות היום בחוק במסלול החלופי, וקביעת מס חברות מופחת בשיעור של ‎10% באופן שההפחתה לא תותנה באי משיכת דיווידנד.



האוצר מעוניין לעודד השקעות אסטרטגיות בפריפריה. יצוין כי השקעה מוגדרת כאסטרטגית במידה שמדובר בהשקעת הון של מעל ‎500 מיליון דולר, אם מחזור המכירות השנתי המצטבר של החברה הרב-לאומית (חברת האם) עולה על ‎10 מיליארד דולר או ההשקעה הינה באזורי פריפריה.



לצורך עידוד השקעות אסטרטגיות יקבע שר האוצר מס דיבידנד מופחת ככל שניתן במסלול החלופי הקיים, במידה אפקטיבית (בהתחשב בתושבות הבעלים ובהסכמי האמנה עליהם חתומה מדינת ישראל מול אותה מדינה). זאת, מבלי לפגוע בפטור ממס חברות לה זכאית החברה במסלול זה.



על פי האוצר, ההטבות המוצעות המתלוות אל הפטור הקיים ממס חברות באזור פיתוח א', כדי להציב את ישראל כאחד היעדים האטרקטיביים ביותר בעולם להשקעות עבור חברות רב לאומיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully