וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשקיעים החיצוניים אינם עומדים בתור כדי להצטרף לעסקת אלרן

אורה קורן

10.9.2003 / 8:22

משפחת דנקנר לא הצליחה עדיין לגייס 40 מ' ד' להשלמת עסקת אלרן. העסקה שהיתה אמורה להיסגר עד סוף החודש תידחה, ובמקרה שתתבטל עשויים בני המשפחה להידרש להחזיר חלק מהלוואותיהם האישיות הנאמדות ב-100 מ' ד'



"עסקת אלרן צפויה להתבטל אם לא תושלם בתוך חודש-חודשיים" - כך העריכו אתמול מקורבים למגעים. מנגד העריכו מקורבים למשפחת דנקנר כי העסקה תושלם תוך שילוב משקיעים חיצוניים והתארגנות פנימית מחודשת בקרב משפחות דנקנר ומור, האמורות להפוך לבעלות השליטה באלרן השקעות ובאמצעותה בקבוצת דנקנר.



אתמול הודיעו אלרן השקעות והחברה הבת אלרן החזקות כי פנו לבית המשפט לבקש הארכה של חודשיים במימוש האופציות שהנפיקו לפני כשנה. החברות הבהירו כי בחודשיים אלה ישלימו את כינוס האסיפות הנדרשות לאישור הארכת המימוש של האופציות בשנה; האופציות ניתנו למשקיעים לפני כשנה כחלק מהליך גיוס ההון להשלמת העסקה. אלרן השקעות מתכננת לגייס באמצעותן 25 מיליון דולר ואלרן החזקות 50 מיליון דולר.



לאחר שבית המשפט יאריך בחודשיים את תוקף האופציות, צפויה אלרן לבקש מהמוכרים בעסקה, קבוצת דנקנר, להאריך את מועד מימוש עסקת אלרן פעם נוספת. זאת, מכיוון שהמועד הנוכחי להשלמת העסקה הוא סוף ספטמבר 2003, ולא צפוי כי יושלמו המגעים לגיוס הון חיצוני של 44-40 מיליון דולר הדרושים להשלמתה, עד למועד זה.



"אין כבר טעם להמשיך ולבקש הארכה"



בעסקה שנרקמה תרכוש אלרן השקעות את השליטה בחברות הציבוריות של קבוצת דנקנר - תעשיות מלח, דנקנר השקעות ודור כימיקלים. העסקה אמורה להמיר חובות פרטיים של בני המשפחה בחוב של החברה, תוך החזר חלק מההלוואות שקיבלו לבנק לאומי.



מועד מימוש העסקה שגובשה באוגוסט 2002 הוארך מתחילת 2003 ליוני 2003 ולאחר מכן לספטמבר 2003. "מעבר להארכה של חודש-חודשיים אין כבר טעם להמשיך לבקש הארכה, והעסקה עלולה להתבטל", אמרו המקורבים, "אם תתבטל עסקת אלרן יישאר המצב הנוכחי, בו נושאים בני משפחת דנקנר בנטל של חובות אישיים, הצוברים ריבית מעיקה. בשלב זה אין עליהם לחץ של בנקים להחזר ההלוואות, אולם נטל הריבית צפוי לגרום לכך שחלק מהם לפחות, יבקש לממש חלק מהאחזקות בחברות שבקבוצת דנקנר". חברות אלה כוללות את דנקנר השקעות המחזיקה בעיקר בתחומי תקשורת ונדל"ן, תעשיות מלח, השותפה בגרעין השליטה בבנק הפועלים, ודור כימיקלים.



המקורבים העריכו כי מימושים במחירי השוק הנוכחיים יהיו בעיתיים, מכיוון שהמוכרים לא ירצו למכור במחירים נמוכים. לפני כשנה רווחו הערכות, לפיהן אחד התמריצים לעסקת אלרן הוא לחץ מצד בנק לאומי על בני משפחת דנקנר להתחיל להחזיר חובות בגין הלוואות שקיבלו בכ-100 מיליון דולר.



ייבחן צמצום היקף העסקה



על פי חלק מהמקורות, כמוצא אחרון לפני ביטול העסקה יבחנו בני משפחת דנקנר את האפשרות להפיכת חלק מהתמורה שהם אמורים לקבל בעסקה להלוואה שתינתן לאלרן במקום ההון של המשקיעים הזרים. חלופות נוספות שייבחנו יהיו צמצום היקף העסקה, כלומר רכישת פחות מניות מהמתוכנן על ידי אלרן, או לא להכליל את אחת מחברות קבוצת דנקנר בעסקה. לדבריהם, חלופות אלה הוזכרו בעבר, אך טרם נבחנו בפועל, מכיוון שבמשפחות סבורים שניתן יהיה להשלים את העסקה באמצעות משקיעים חיצוניים.



בשלב זה גם לא ברור כיצד יתייחס בנק לאומי לשינויים הפיננסיים והמבניים האפשריים בעסקה. הבנק התנה מתן הלוואה בכ-120 מיליון דולר לחברה במתווה הנוכחי, בגיוס כ-40 מיליון דולר ממשקיעים זרים. עד כה קיבלה אלרן הבטחה להשקעות בכ-20 מיליון דולר. על פי המקורבים עשויים בני המשפחה לבחון אפשרות שמשפחת אריסון, שותפתם בגרעין השליטה בבנק הפועלים, תשקיע באלרן את הסכום הדרוש, כ-20 מיליון דולר. עם זאת לדבריהם, הסיכויים לכך קלושים, מכיוון שאריסון כבר הלכה לקראת הקבוצה כשהסכימה להסב כ-2% ממניותיה בהפועלים ממניות חופשיות למניות שליטה.



העסקה נקלעה לקשיים לאחר שאלרן לא הצליחה לגייס כ-20 מיליון דולר ממשקיעים חיצוניים מתוך 44-40 מיליון דולר שהתחייבה לגייס על פי תנאי המימון של לאומי. החברה מנהלת מגעים עם בנק לאומי לשינוי תנאי ההלוואה, עד כה ללא הצלחה. בנוסף ממשיכים בעלי השליטה באלרן ובראשם היו"ר דורי דנקנר, בתהליך גיוס משקיעים חיצוניים.







חלק מהקשיים בגיוס המשקיעים נובע מהחוב הגדול המצטבר של הקבוצה מול הון עצמי נמוך יחסית, וכן מהפער הגדול בין שווי השוק של חברות קבוצת דנקנר לשווי שלפיו רוכשת אותן אלרן. כך למשל, הוערך שוויה של דנקנר השקעות לצורך העסקה ב-90 מיליון דולר בעוד ששוי השוק הנוכחי של החברה הוא 29.5 מיליון דולר. שווי דור כימיקלים הוערך ב-75 מיליון דולר לעומת 73 מיליון דולר שווי שוק כיום. שוויה של תעשיות מלח לצורך העסקה הוערך ב-190 מיליון דולר לעומת שווי השוק הנוכחי שלה - כ-87 מיליון דולר.



השלמת העסקה או ביטולה ישפיעו גם על עתיד אחזקותיו של נוחי דנקנר בתעשיות מלח, (כ-17%) השותפה בגרעין השליטה בבנק הפועלים. מניות אלה הועברו ביולי 2003 לנאמנות עיוורת, ואם עסקת אלרן תושלם הן יימכרו לאלרן. אם העסקה במתווה הנוכחי לא תצא לפועל, עשוי דנקנר להידרש למכור אותן או את חלקן למשקיע אחר תוך פרק זמן שיוסכם עם בנק ישראל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully