וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן ההון סיכון נוקיה ונצ'רס פותחת משרד השקעות בישראל

עודד חרמוני

14.9.2003 / 9:16

את המשרד בהרצליה פיתוח ינהל יוסי חסון, כיום סגן נשיא בכיר בנוקיה ונצ'רס לונדון



"אם אנחנו רוצים להמשיך להיות קרן השקעות גלובלית, אנחנו חייבים נוכחות גם בישראל. זו המסקנה שלנו, ולכן ישראל היא אחד מיעדי ההשקעה המרכזיים שלנו" - כך אמר בסוף השבוע מרטי מלכה, שותף בקרן ההון סיכון נוקיה ונצ'רס של חברת הסלולר הפינית נוקיה, ממשרדו בהלסינקי. "בתחומים שמעניינים אותנו: סלולר ואינטרנט, ישראל היא אחד המקומות בהם רואים הכי הרבה חברות, ואנחנו רוצים להרחיב את ההשקעות שלנו שם", הוסיף.



דווקא כשברקע מעמיק המשבר הביטחוני וחלק מהמשקיעים הזרים יוצאים מישראל, החליטה נוקיה ונצ'רס, קרן הון סיכון הנחשבת לגדולה ביותר בעולם מבין הקרנות המתמחות בתקשורת אלחוטית ואינטרנט, להגביר את פעילותה המקומית.



בשבוע הבא תחנוך הקרן משרד השקעות חדש בישראל, שמצטרף למשרדים שלה בקליפורניה, ואשינגטון, הלסינקי, לונדון, הונג קונג, טוקיו וסיאול, עם ביקור בישראל של כל מנהלי הקרן בעולם. את המשרד בהרצליה פיתוח ינהל הישראלי היחיד בצוות, יוסי חסון (35), כיום סגן נשיא בכיר בנוקיה ונצ'רס בלונדון, שישוב משהות ארוכה בלונדון.



"ללא ספק אנחנו מודאגים מהמצב הביטחוני בישראל, אבל אנחנו עדיין חושבים שבשביל להשלים את הראייה הבינלאומית שלנו ובשביל להשקיע ולתמוך בחברות משלב צעיר כמו חברות ישראליות שאנחנו בודקים כעת, צריכים משרד מקומי" הוסיף מלכה.



לדברי חסון, עד היום השקיעה נוקיה ונצ'רס בחברה ישראלית אחת, EZ chip. בתחילת 2003 השקיעה הקרן בחברה 4.2 מיליון דולר, והיא מחזיקה ב-6.5% מהמניות. כבר בתקופה הקרובה צפויה נוקיה לבצע השקעות חדשות בישראל.



נוקיה ונצ'רס היא קרן יוצאת דופן בעולם הקרנות התאגידיות (CVC). הקרן החלה לפעול ב-98' במודל של Brand Name, לפיו תאגיד נותן את חסותו וקשריו לקרן, אך היא פועלת כקרן הון סיכון עצמאית לכל דבר עם ניהול נפרד מהתאגיד, כשהזיקה לתאגיד נשמרת באמצעות שם המותג. בניגוד לקרנות תאגידיות רגילות, כמו זו של אינטל או הקרנות שהפעילה לוסנט בעבר, השיקול האסטרטגי לפיו ההשקעות יהיו קשורות לפעילות התאגיד וליעדיו תופס משקל נמוך מאוד אצל נוקיה ונצ'רס. "המדד היחיד לפיו אנחנו נבחנים הוא התשואה שאנחנו משיגים, כמו בקרנות הון סיכון רגילות".



דוגמאות נוספות לקרנות הפועלות לפי מודל זה הן גרין האוס של רויטרס והקרן של אפלייד מטיריאלס. בקרן הראשונה שהוקמה ב-98' נוקיה היתה המשקיע היחיד. הקרן הזו השתתפה בכמה מימושים בולטים, בהם אחת ההנפקות והמכירות המוצלחות של השנתיים האחרונות - חברת PayPal (שהונפקה ואחר כך נמכרה ל-EBAY). אף אחת מהחברות בהן השקיעה הקרן לא נרכשה או מוזגה לתוך נוקיה עצמה.



הקרן השנייה של נוקיה, שהוקמה ב-2001, גייסה 500 מיליון דולר ממשקיעים שונים מלבד החברה הפינית, אך שמרה על שם המותג.



עד היום השקיעה הקרן בעיקר בחברות אמריקאיות ורק בחברה פינית אחת - Oplayo. מלכה, לשעבר מנהל פעילות המיזוג והרכישות של נוקיה, אומר כי הקרן פשוט לא מצאה עדיין את ההזדמנויות המתאימות להשקעה בסקנדינוויה: "אנחנו משקיעים בהזדמנויות הטובות שאנחנו רואים באופן גלובלי, ולא בגלל החלטה להשקיע במקום. באמצעות ההשקעות ברחבי העולם אנחנו יכולים לראות מה המצב בכל מדינה ובעיקר מה מצב השוק העולמי. בסקנדינוויה לא מצאנו עד היום עסקות טובות, למרות שללא ספק יש כאן חברות מוצלחות. המשרד בהלסינקי מנסה למצוא גם חברות כאלו".



מנהל המשרד הישראלי, יוסי חסון, שבעבר כבר שימש בתפקידים בכירים בקרן הגלובלית של אינטל, אומר שבהשוואה למדינות אחרות באירופה, ישראל מאוד בולטת ביוזמות המוצלחות. "אנחנו רואים כמה עשרות הצעות להשקעות מישראל בחודש. זה יותר מרוב המדינות באירופה", הוא מוסיף.



חסון ומלכה אומרים כי נוקיה החליטה שלא להקצות סכום להשקעות בישראל מתוך הקרן הנוכחית. "ההשקעות הן תמיד לפי ההזדמנויות שמוצאים ולא לפי החלטות מראש. אבל יש לנו תקוות גדולות למצוא בישראל הזדמנויות, ומהבחינה הזו גם אין הגבלה על היקף ההון שנשקיע בחברות אם נמצא כאלה בישראל. אין הרבה מקומות בעולם שבהם מוצאים טכנולוגיות מובילות כמעט בכל תחום כמו בישראל", מסביר חסון. לדברי השניים, הקרן מחפשת בעיקר פתרונות תקשורת קצה אל קצה ואבטחת תקשורת.



באשר לשאלה המתבקשת מדוע בישראל עדיין לא קמה נוקיה מקומית, אומרים מלכה וחסון כי זה תלוי באופי הישראלי. "היזמים הישראלים רוצים כל פעם להקים חברות מחדש והם לא נשארים בהן בדרך כלל לאחר שהן מצליחות", אומר חסון. "עם זאת, זה המקום לחפש כל הזמן חברות צעירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully